Hitman 3

Hitman 3 biedt weer een zestal nieuwe omgevingen die erom smeken om uitgepluisd te worden door creatieve huurmoordenaars.

Met het verschijnen van Hitman 3 komt er een einde aan de huidige World of Assassination-trilogie die ooit begon met een episodisch eerste deel, maar uiteindelijk wel is uitgegroeid tot een reeks volwaardige Hitman-games. Dit laatste deel vormt de conclusie rondom de strijd tegen de mysterieuze organisatie Providence en de voornaamste slechterik The Constant.

Wederom krijg je de mogelijkheid om een zestal locaties uit te pluizen naar manieren om je doelwit uit te schakelen. Hierin schuilt meteen de grootste kracht van de reeks en dat is in Hitman 3 niet anders. Elke locatie zit ramvol mogelijkheden, verhaallijntjes en manieren om het slachtoffer tot zijn of haar einde te brengen en het loont dus ook enorm om de omgevingen vele keren door te spelen. Natuurlijk kun je je alleen focussen op het verhaal, maar daarmee mis je wel waar het in de game om gaat.

De locaties zijn ook deze keer weer een lust voor het oog. Zo moet je doelwitten uitschakelen in een gigantisch hoge wolkenkrabber in Dubai, krijg je de kans om naast zelf te moorden een moordzaak op te lossen in Engeland en doe je onder meer Duitsland en Argentinië aan. We zullen niet te veel verklappen, maar liefhebbers van Hitman kunnen hun lol weer op in de creatieve omgevingen die de ontwikkelaars je voorschotelen.

Natuurlijk moet er een verklaring zijn om uit te leggen waarom je van hot naar her vliegt om mensen om te leggen en daarvoor moet het verhaal uitkomst bieden. De eerlijkheid gebied wel te zeggen dat dit het minste onderdeel van de game is. Het moet een mysterieus en spannend spionageverhaal zijn, maar het is bijzonder slecht te volgen en al snel haal je je schouders op en ga je na het bekijken van de tussenfilmpjes snel maar weer verder met de wel toffe dingen die Hitman 3 te bieden heeft.

Voor de tussenfilmpjes is daarnaast een beetje een vreemde keus gemaakt. Deze zijn namelijk vooraf gerenderd en zien er ten opzichte van de gameplay maar erg matig uit. Normaal gesproken is het meestal andersom, maar in deze game is er niet veel liefde gestoken in het voorschotelen van toffe filmpjes.

Iets anders dat je een beetje uit de ervaring haalt, is de manier waarop de AI zich bij vlagen gedraagt. Het idee is dat je alles zo sneaky mogelijk doet, maar wanneer je bijvoorbeeld een deur forceert, valt een bewaker dat alleen op wanneer je aan het forceren bent. Komt hij een seconde na die actie aanlopen, dan heeft hij niets in de gaten. Ook wanneer je je slachtoffer uiteindelijk hebt vermoord, kun je eigenlijk altijd vrij simpel in de juiste vermomming naar buiten lopen, waar je eigenlijk verwacht dat de hele boel in lockdown zou moeten gaan op het moment dat zo’n belangrijk persoon levenloos wordt aangetroffen.

Hitman 3-roadmap

Hitman 3 draait dan ook niet om het zo realistisch mogelijk simuleren van een huurmoordenaar, maar meer om het stimuleren van je creativiteit en vindingrijkheid. Je zult regelmatig worden verrast over de mogelijkheden die worden geboden en de vrijheid die je krijgt tijdens je missies.

Uiteindelijk is Hitman 3 wederom een schot in de roos, zeker voor wie de eerdere delen kan waarderen. De nieuwe omgevingen zijn weer erg tof en bieden je weer ruim de mogelijkheid om je doelwitten op bijna ontelbare wijzen uit hun lijden te verlossen!

Wij speelden Hitman 3 op de PlayStation 5. De game is daarnaast verkrijgbaar voor de PlayStation 4, Xbox Series X|S, Xbox One en pc.