Doorgaan naar artikel
2020 was een goed jaar voor techbedrijven
NWTV-redactie
NWTV-redactie
Profiel

2020 Was over het algemeen een jaar om snel te vergeten. Toch was het niet voor iedereen een slecht jaar. Industrieën als e-commerce en technologie zagen vorig jaar namelijk hun inkomsten de hoogte inschieten. We leggen hieronder uit waarom 2020 een goed jaar was voor techbedrijven.

2020 stond volledig in het teken van de coronacrisis. Een crisis die ons leven helemaal overhoop gooide. We moesten plots allemaal thuisblijven, wat voordelig uitdraaide voor de techindustrie. We begonnen namelijk allemaal massaal te streamen, videochatten en online producten te bestellen.

Videochatdiensten

Programma’s als Zoom, Google Hangouts en Microsoft Teams zijn het voorbije jaar razend populair geworden. Meetings die vroeger in de vergaderzaal plaatsvonden, gebeurden nu online. Ook les volgen of afspreken met vrienden moest via een van de eerder genoemde programma’s gebeuren.

Het mag dan ook geen verrassing zijn dat het dagelijkse aantal gebruikers van deze videochatservices enorm is toegenomen. In november 2019 maakten ongeveer 20 miljoen mensen dagelijks gebruik van Microsoft Teams. Minder dan een jaar later, in oktober 2020, gebruikten bijna 120 miljoen mensen het programma. Ook Zoom zag het dagelijkse aantal gebruikers toenemen. In december 2019 namen zo’n 10 miljoen mensen dagelijks deel aan een Zoommeeting. Amper 5 maanden later steeg dit aantal tot meer dan 300 miljoen.

Deze populariteit vertaalde zich ook op de beurs. Microsoft zag de prijs van hun aandeel stijgen: van €144,90 begin februari 2020 naar €199,13 één jaar later. De grootste winnaar is echter Zoom. Het aandeel van deze videochatdienst was begin februari 2020 €72,84 waard, tegenwoordig kost één aandeel maar liefst €317,36. Wil je ook profiteren van de populariteit van deze bedrijven? Dan kun je bij een online trading service deze aandelen kopen.

Streamingdiensten

Ook online streamingservices hebben het voorbije jaar goed geboerd. Eind 2019 hadden meer dan 167 miljoen mensen een Netflix-abonnement. Eén jaar later liep dit nummer op tot 203 miljoen. Netflix zag hun jaarlijkse winst stijgen van $20 miljard in 2019 naar $25 miljard in 2020. Ook het aandeel van Netflix is het voorbije jaar enorm gestegen. Begin februari 2020 kostte één aandeel zo’n €297 terwijl dit momenteel €448 is.

Naast Netflix, deed ook Disney+ het erg goed. De streamingdienst, die in 2019 werd gelanceerd, zag het aantal abonnementen vorig jaar meer dan verdubbelen. Eind 2019 beschikten zo’n 32 miljoen mensen over een abonnement. In 2020 kwamen hier zo’n 89 miljoen abonnementen bij.

Dat het ook een succesjaar was voor Amazon, hoeven we je niet te vertellen. Het aantal mensen met een Amazon Prime abonnement bedroeg vorig jaar meer dan 150 miljoen. Naast het behalen van de hoogste winst ooit in de geschiedenis van het bedrijf, steeg het aandeel in 2020 naar een recordhoogte van €2932.

The big 4

Naast Amazon, boekten de andere drie grootste techbedrijven, Apple, Facebook en Google, het voorbije jaar ook een monsterwinst. De totale omzet van Google bedroeg in 2020 $171 miljard, $11 miljard meer dan in 2019. Op de beurs steeg het aandeel van €1230 (februari 2020) naar €1571 (februari 2021).

Apple verkocht vorig jaar heel wat meer iPhones dan verwacht. Zo voorspelden analisten dat er voor $22 miljard aan iPhones zou worden verkocht. In werkelijkheid bleek dat $26 miljard te zijn. In totaal maakte het bedrijf in 2020 een omzet van zo’n $294 miljard, 9,88% meer dan in 2019. Apple boekte bovendien de grootste kwartaalomzet ooit: meer dan $100 miljard in één kwartaal.

Ook Facebook kon positieve cijfers voorleggen. In december 2019 logden gemiddeld zo’n 1,66 miljard mensen dagelijks in op hun Facebook-account. Dit cijfer steeg naar 1,82 miljard in september 2020. Hoe meer gebruikers, hoe meer winst. Facebook maakte een omzet van $85,96 miljard, 21,6% meer dan in 2019. Deze techbedrijven hebben, in tegenstelling tot vele anderen, duidelijk niet afgezien van de crisis.