The Five Covens

The Five Covens had een veel leukere game kunnen zijn, maar de besturing en de camera zijn gewoon niet goed.

De afgelopen paar jaar zijn er enorm veel goede puzzel-platformers verschenen, zoals Little Nightmares II, en wij zijn dan ook behoorlijk fan van dit genre. Elke kans die we krijgen om zo’n game te spelen, pakken wij met beide handen aan. Deze keer is het de beurt aan The Five Covens. Wij gingen voor jullie op avontuur met het heksje Brenda in het land Gaarth en vertellen je hieronder hoe dat was.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: The Five Covens is geen goede game. Het spel was oorspronkelijk een schoolopdracht voor een aantal studenten en dat is ook duidelijk te zien. Je begint je avontuur in een cel en moet je magische krachten gebruiken om te ontsnappen. Brenda kan haar magie gebruiken om objecten te laten zweven en dat is dan ook gelijk de basis voor de verschillende puzzels die je aan zult treffen. Meestal is het een kwestie van dozen op elkaar zetten om een hoger gedeelte te bereiken of gebruik je een object om een schakelaar om te zetten.

Het wordt gelijk duidelijk dat de besturing niet goed is en het kost dan ook wel wat moeite om die eerste sleutel naar je toe te laten zweven om vervolgens naar de volgende kamer te gaan. Eenmaal daar aangekomen, wordt het alleen maar erger. Op het eerste gezicht lijkt de tweede ruimte een eenvoudig platformstuk waarin je van platform naar platform moet springen om de overkant te bereiken. Helaas is het een flinke uitdaging om Brenda precies te laten landen op een bewegende plaat en zul je regelmatig in het water belanden, wat blijkbaar dodelijk is voor haar. De besturing is heel erg gevoelig en de kleinste aanraking zorgt ervoor dat je mis springt.

Het zou natuurlijk kunnen dat je moet wennen aan de besturing, maar wij hebben genoeg spellen in dit genre gespeeld om te weten dat het in The Five Covens gewoon niet goed is. Wat ook niet meehelpt is de camera. Het lijkt erop dat deze veel te dicht op Brenda staat, waardoor je geen goed overzicht krijgt van de situatie. Hierdoor is het bereiken van het platform een nog grotere uitdaging dan het zou moeten zijn. Ook tijdens het gebruiken van je magie, loop je tegen dit probleem aan. Soms moet je enorm ver naar achteren lopen om het object in je vizier te krijgen dat je nodig hebt voor je puzzel. Het is vooral erg frustrerend en je kunt er niet aan wennen.

Je krijgt eigenlijk ook helemaal niet de kans om te wennen aan de besturing en camera, want het spel is ook nog eens extreem kort. In ongeveer een half uur zie je de credits voorbijkomen en heb je je platinum trofee binnen. Heel erg leuk voor mensen die hier waarde aan hechten, maar wij hebben liever gewoon een goed spel en dat is The Five Covens niet.

Het idee achter The Five Covens is best wel leuk, maar de uitvoering is gewoon niet goed. De besturing voelt enorm lomp aan en de camera helpt ook niet mee. Daarnaast is het spel ook nog eens enorm kort, maar toch ben je blij dat het voorbij is. Het spel zal waarschijnlijk vooral populair worden bij mensen die op zoek zijn naar makkelijk te verdienen platinum trofeeën, maar de rest kan deze puzzel-platformer gewoon overslaan.