Famicom Detective Club
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Famicom Detective Club: The Missing Heir & Famicom Detective Club: The Girl Who Stands Behind zijn twee leuke en meeslepende games die liefhebbers van visual novels zeker weten te boeien. Helaas moet je soms bepaalde gesprekken twee keer voeren om echt alles te ontdekken, maar daar wen je snel aan en het zal daardoor geen al te groot probleem zijn.

Komende vrijdag verschijnt Famicom Detective Club exclusief voor de Nintendo Switch. Origineel verscheen het spel, dat toen twee delen had, eind jaren tachtig voor de NES. Later verscheen het wel al een keer voor de Nintendo Wii via de Virtual Console, maar nu worden Famicom Detective Club: The Missing Heir & Famicom Detective Club: The Girl Who Stands Behind als volledig opnieuw gemaakte spellen uitgebracht. Wij hebben de games al uitgebreid onder de loep genomen en delen in deze review wat wij ervan vonden.

Famicom Detective Club: The Missing Heir & Famicom Detective Club: The Girl Who Stands Behind, vanaf nu afgekort tot Famicom Detecive Club, is een zogeheten “visual novel” dat je meeneemt door twee spannende verhalen waarin een jonge detective op onderzoek uitgaat wanneer er verschillende opmerkelijke moorden worden gepleegd. Jij staat als speler natuurlijk in de schoenen van deze detective.

De gameplay is niet heel diepgaand, maar dat zal ook niemand verwachten van een spel uit de jaren 80. Je bent voornamelijk gesprekken aan het voeren met getuigen en verdachten en onderzoeken aan het doen op het plaats delict en andere plekken. Toch werkt deze relatief eenvoudige gameplay goed. Je kunt eigenlijk weinig fout doen en speelt het spel in principe altijd uit.

Wat misschien iets minder werkt, is dat je personen soms meerdere keren aan moet spreken op hetzelfde onderwerp om verdere informatie te ontgrendelen en dus voortgang te boeken in je onderzoek. Hierdoor zijn er momenten dat het voeren van een gesprek meer voelt als het herhalen van dingen, in plaats van het voeren van realistische gesprekken. Zeker in het begin van Famicom Detective Club is dit iets waar je aan zult moeten wennen en zal je er gevoelsmatig op vastlopen.

Gelukkig is het belangrijkste onderdeel, het verhaal, wel heel meeslepend. Keer op keer twijfel je of je de Switch moet neerleggen of toch nog even verder wilt gaan. En dat is natuurlijk precies wat een visual novel moet hebben. Beide verhalen sluiten op elkaar aan en er wordt geadviseerd om met The Missing Heir te beginnen. The Girl Who Stands Behind heeft gelukkig ook een iets diepgaander verhaal dan de voorganger, waardoor met name de opbouw hierin goed is.

De stijl die Nintendo heeft gekozen voor het spel is passend bij het genre. Alhoewel enigszins simpel, is het niet storend dat er weinig animatie te vinden is. Dat de stemmen van de personages daarnaast Japans zijn, is juist een toevoeging; origineel is Famicom Detective Club namelijk alleen in Japan verschenen. Het inlevingsvermogen is dan ook een stuk groter door deze kleine toevoeging.

Famicom Detective Club zijn twee spellen die samen liefhebbers van visual novels de kans geven om deze pareltjes uit de jaren 80 alsnog te beleven. Volledig in het Japans en met een passende grafische stijl zijn beide delen leuk en meeslepend. Jammer is dat je soms keuzes in gesprekken moet herhalen om verder te komen. Dit stoort echter niet dusdanig dat het spel er al te veel onder te lijden heeft.