Andor – Jonge Helden
Janneke Ooms-Janssen
Janneke Ooms-Janssen

Andor - Jonge Helden is een leuk co-operatief spel voor de jongere held die graag een potje Andor mee wil spelen met de volwassenen. Het is toch echt te ingewikkeld om alleen met kinderen te spelen, dus we raden alsnog een volwassene ter begeleiding aan. Deze versie van Andor is wat versimpeld waardoor het beter te begrijpen is, zonder de essentie van een Andor-spel te verliezen. Het is een mooi avontuur om zo nu en dan uit de kast te pakken! De meespelende volwassene zal echter iets sneller uitgekeken zijn op deze jongere variant.

Andor – Jonge Helden is het nieuwste spel in de Andor-reeks. Deze versie kunnen de kleine spelers vanaf zeven jaar meespelen. Inka en Markus Brand hebben zich ingezet om Andor wat aan te passen, zodat ook een jonge held mee op avontuur kan. Als jonge held is het jouw taak om de wolvenwelpen in de mijn te vinden voordat de draak de Rietburcht heeft bereikt! Indien je hier als team in slaagt, hebben jullie gewonnen. Als de draak de Rietburcht bereikt, verlies je direct en gaat de Rietburcht in vlammen op. Slaag jij erin om met jouw mede-helden de wolvenwelpen op tijd te vinden?

Andor – Jonge Helden win je door de drie wolvenwelpen te vinden die in de mijn zijn verdwaald toen zij scholen voor een onweersbui. Om de mijn te kunnen betreden, moet je eerst een aantal opdrachten vervullen. Deze opdrachten verschillen per spel. In het eerste spel verzamel je bijvoorbeeld wolfskruid en breng je een gewonde valk terug naar de Rietburcht. Iedere ronde heeft een dag waarin de helden op pad gaan en een nacht waarin de monsters zich verplaatsen. Overdag kun je een beperkt aantal stappen zetten om over het bord te lopen (het aantal verschilt per karakter). Je kunt Gors (monsters) tegen het lijf lopen om te verslaan met het dobbelen van zwaarden, of je verzamelt spullen voor een opdracht. Soms eindigt een beurt in de mist waarachter verschillende zaken verschijnen. Dit kunnen mooie dingen zijn zoals een verrekijker of een extra zwaard om mee te vechten. Ook kan het een extra Gor zijn. In de nacht sluipt de draak dichter naar de Rietburcht en lopen de Gors over het bord. Wanneer alle opdrachten zijn vervuld, verdwijnt de brugwachter en kun je de mijn betreden. Door fakkels te dobbelen kun je eindelijk zien wat zich allemaal in de mijn bevindt. Vind hier de drie welpen en win het spel.

Dit co-operatieve avontuur is een ingeperkte versie van De Legenden van Andor. Nog steeds is het van groot belang dat er goed gepuzzeld en overlegd wordt. De essentie van Andor blijft behouden doordat het mechanisme redelijk hetzelfde is gebleven. Het is vooral wat versimpeld. Zo is het niet meer mogelijk allerlei voorwerpen met je mee te zeulen of gewond te raken tijdens een gevecht. Als het je niet lukt om een Gor te verslaan, probeer je het de volgende ronde gewoon opnieuw. Het is een fijne editie waardoor een kind vanaf een jaar of zeven wat sneller mee kan spelen met volwassenen. Dat is voor Andor – Jonge Helden wel echt een vereiste: de aanwezigheid van volwassenen. Wij speelden met twee volwassenen en een slimme jongedame van zeven die het spel gelukkig vrij snel doorhad. De mogelijkheden en de opdrachten zijn dan wel ingeperkt: nog steeds is het een uitgebreid en ingewikkeld spel om te winnen.

Andor Jonge Helden Foto: Janneke Ooms-Janssen

Andor – Jonge Helden speel je ongeveer in een uur. Omdat alle onderdelen van het spel versimpeld zijn, werk je wat minder lang toe naar het einde dan in de ‘volwassen versie’. Hierdoor dient het einde zich soms wat abrupt aan. De geluksfactor (of eigenlijk pechfactor) is ook wat groter. Een draak kan bijvoorbeeld twee keer achter elkaar drie gooien waardoor het spel ineens klaar is. Thematisch doet deze variant van Andor zo nu en dan wat gek aan. Waarom is het belangrijker om een gewonde valk naar de Rietburcht te brengen waar ook een draak naar onderweg is, dan het redden van drie wolvenwelpen uit een mijn? Ook is de handleiding hier en daar wat vaag. Deze editie lijkt vooral geschikt te zijn voor wanneer een jongere speler graag mee wil spelen met de volwassenen, zonder dat de volwassene al te veel in hoeft te leveren aan speelplezier.