Gamestudio

Gamestudio is weer een briljant stukje software uit de Nintendo-koker. Het maakt het mogelijk voor jong en oud om zelf games te maken in een handomdraai. Toch zal het niet voor iedereen even makkelijk zijn, omdat het wel een bepaald denkniveau vereist.

Nog niet zo heel lang geleden kwam Nintendo met de onverwachte aankondiging van Gamestudio, een spel waarmee je je eigen spellen kunt maken. Eerder schreven wij hier al een preview over en hoewel wij redelijk enthousiast waren, bleven wij ook met een aantal vragen achter. Inmiddels hebben wij de volledige versie kunnen spelen en vertellen je hieronder hoe we er nu over denken.

In Gamestudio heb je twee mogelijkheden: uitleg krijgen hoe je een game moet maken of een game maken. Het is heel erg aan te raden om niet gelijk in het diepe te duiken, maar netjes de uitleg te volgen. Hierin bouw je een aantal verschillende soorten games en krijg je uitleg over de diverse bouwstenen die je kunt gebruiken tijdens het creëren van een spel. Dit doet Nintendo heel erg uitgebreid en begrijpelijk zodat ook een kind dit zonder al te veel problemen kan doen. Het is ook tof dat het allemaal in het Nederlands is, als je dat zou willen. Als je snel van begrip bent, duurt het soms wel wat lang voordat je door kunt naar de volgende stap. Gelukkig kun je wel doorklikken tijdens tekst en is het nog te doen.

De bouwstenen die je kunt gebruiken voor je creatie, hebben de naam Knopix gekregen. Door het combineren van deze Knopixen kun je uiteindelijk je eigen spel maken. Zo heb je bijvoorbeeld een poppetjes-Knopix die je samen met een invoer-Knopix kunt laten bewegen. Er zijn hele eenvoudige Knopixen, zoals een balk of ovaal, maar je hebt ook meer complexe bouwstenen zoals een wormgat. De meeste Knopixen doen op zichzelf niks, maar je zult ze samen moeten gebruiken om iets voor elkaar te krijgen. Stel dat je bijvoorbeeld een teller wilt hebben in je spel, omdat je een racegame hebt gemaakt en je wilt het aantal rondjes weergeven, dan heb je een Knopix nodig om tekst weer te geven, een Knoppix om het aantal rondjes bij te houden en een sensor waar de auto overheen moet rijden. Deze zul je weer allemaal op de juiste manier met elkaar moeten verbinden om het ook daadwerkelijk te moeten laten werken.

Het klinkt allemaal erg ingewikkeld en dan hebben wij het nog simpel gehouden, want je kunt echt enorm veel kanten op met Gamestudio: van racegame tot 3D-platformer, het is behoorlijk indrukwekkend. Met behulp van de training weet je in ongeveer een uurtje je eerste game in elkaar te zetten. De 3D-platformer kost wel wat meer tijd, maar je kunt vaak binnen een paar uur iets heel leuks in elkaar zetten. Er gaat vooral veel tijd in de details zitten, bijvoorbeeld de geluidseffecten afspelen op het juiste moment. Gelukkig is het bouwen op geen enkel moment saai, het is ook fijn dat je Knopixen kunt kopiëren wat je enorm veel tijd scheelt, maar je kunt ook lekker snel switchen tussen het bouwen en het spelen van je game. Met een druk op de knop begint je spel, ook al werkt het nog niet, en met een druk op diezelfde knop ben je weer terug in de editor.

Hoewel je enorm veel bouwstenen tot je beschikking hebt, zijn er toch wel een aantal beperkingen. Zo kun je niet overal je eigen sausje overheen gooien. Het poppetje ziet eruit als een poppetje, de auto als een auto en de ufo als en ufo. Je kunt wel wat extra zaken gebruiken om ze aan te kleden, maar over het algemeen zul je het daarmee moeten doen. Dit zal waarschijnlijk resulteren in veel games die op elkaar lijken. Misschien heeft Nintendo er daarom ook wel voor gekozen om geen store te maken waar je de creaties van anderen kunt vinden. Je kunt ze wel downloaden, maar dan heb je een code nodig. Het is waarschijnlijk een kwestie van tijd voordat iemand een site maakt waar je deze codes kunt vinden en ook makkelijk kunt zoeken op genre.

Met Gamestudio laat Nintendo nogmaals zien waarom het zo’n bijzonder bedrijf is. De software, want game kun je het niet echt noemen, geeft (bijna) iedereen de mogelijkheid om ideeën om te zetten in games. De mogelijkheden zijn enorm, maar verwacht niet dezelfde resultaten als bij bijvoorbeeld Dreams. De verschillende lessen zorgen ervoor dat je langzaam de systemen in de vingers krijgt en voor je het weet heb je je eerste spel klaar. Hoewel je veel kunt instellen, ben je niet helemaal vrij om overal een eigen invulling aan te geven. Dat is begrijpelijk, maar wel enigszins jammer. Ook is het ontbreken van een soort online winkel wel een beetje een gemis, want alleen met codes werken is toch wat omslachtig. Toch raden we iedereen met een Switch aan Gamestudio aan te schaffen en het een kans te geven, zeker gezien de lage prijs van € 29,99.