We Are Football
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

Voetbalmanagersimulatie is een genre dat je echt moet liggen. Helaas is dit, door het ontbreken van echte team- en spelersnamen en het gemis van veel uitdagingen, een titel die je snel aan de kant legt.

Als we het over voetbalgames hebben, dan denken we voornamelijk aan de FIFA– en Pro Evolution Soccer-games. Mensen spelen wedstrijden met hun favoriete team of spelers in competities, toernooien en kunnen zelfs een verhaal spelen waarin ze ook spelers kunnen verhandelen. Toch draait het in deze games voornamelijk om de actie op het veld en het besturen van de spelers. Wanneer je echt op zoek bent naar meer strategie en wil je weten hoe het is om een manager te zijn van een eigen voetbalteam dan zou je eventueel met de nieuwe game We Are Football aan de slag kunnen. Hierin draait het voornamelijk om wat er achter de schermen gebeurt.

THQ Nordic wil met deze titel de strijd aangaan met de langlopende Football Manager-serie. In We Are Football kruip je echt in de huid van de coach. Je bent verantwoordelijk voor je team in alle opzichten. Zo dien je je agenda goed te plannen met afspraken voor sponsoren, andere clubs die interesse hebben in je spelers, maar je zal ook zelf op zoek moeten naar versterking voor je team. Naast die drukke agenda is het ook van groot belang dat je je team verbetert door specifieke trainingen te volgen, vriendschappelijke wedstrijden te spelen en nieuwe tactieken bedenken waarmee het team groeit. Het spelen van wedstrijden is er niet bij in deze game. Dit maakt de game dan ook voornamelijk geschikt voor een kleiner publiek, gezien de meeste voetbalfans zelf graag het veld betreden en de bal het doel in willen trappen.

Direct vanaf de start kan je als beginnend coach een contract tekenen bij een beschikbare club. Het valt overigens wel op dat THQ Nordic met We Are Football niet in bezit is van de officiële licenties. Helaas worden hierdoor niet de echte namen van de clubs en spelers gebruikt, maar zal je het bijvoorbeeld moeten doen met teams als Amsterdam, Eindhoven, Perfect Rotterdam, The Hague, Kreta Rotterdam, Sittard-Geleen en nog meer van dergelijke namen. Ook in andere competities zijn er fictieve teamnamen of gedeeltes van namen gebruikt. Zo heb je Manchester R. en Manchester B. die wellicht voor Red (Manchester United) en Blue (Manchester City) staan. Voor sommige teams hebben ze wel een vergelijkbare naam gebruikt zoals Feijenoord, Liverpool of Chelsea. Echter zijn de teamlogo’s ook fictief en krijg je een verzonnen embleem als teamwapen. Helaas zijn ook de spelers fictief en verhandel je geen bekende voetballers, waardoor het allemaal wat minder spectaculair. Als je spelers als Virgil van Dijk wilt kopen, dan weet je dat je daar een flinke smak geld voor neer moet leggen. Dit gevoel heb je totaal niet wanneer je Kleef Vandyke of Jens Depooter wilt kopen. Hierdoor heb je meer het gevoel dat je voor een amateurteam werkt in plaats van dat je een coach bent van een topclub.

Mocht je geen waarde hechten aan de team- en spelersnamen en puur voor de ervaring achter de schermen gaat, dan ben je voor korte tijd zoet met We Are Football. Wanneer je een beetje doorklikt en snelle handelingen maakt, kan je een compleet seizoen in een uurtje of twee voltooien vanaf het tekenen van het contract tot de laatste wedstrijd van het seizoen. Dit heeft als voordeel dat je geen avonden bezig bent om een seizoen tot een goed einde te brengen. De keerzijde is dat je er wel snel op uitgekeken raakt, gezien het veelal van hetzelfde is. Je zou je eigen doelen kunnen verbeteren door bijvoorbeeld hoger te eindigen met een ander team, maar over het algemeen is het vooral eentonig.

We Are Football beschikt niet over veel audio, maar wat wel opvalt is dat het geluid dat er is, bijzonder slecht is. De muziek is erg luid en vervormd, waardoor je al snel naar je instellingen gaat om het uit te schakelen. Dit komt de game niet ten goede, want nu speel je een simulator waarin je enkel wat rond hoeft te klikken en dan doe je dit ook nog eens zonder audio. Tijdens de wedstrijden wordt er een veld weergegeven waarop enkel bepaalde acties te zien zijn, althans je ziet de bal en schotrichting. Wanneer een bal bijvoorbeeld binnen het zestienmetergebied komt, zie je welke richting de bal wordt overgespeeld of wanneer deze op doel wordt geschoten. Vervolgens zie je of het een doelpunt is of niet. Veel meer actie dan dit is er helaas niet, maar dat is wellicht ook het idee achter een simulator. Het is goed dat er een tegenspeler op de markt komt voor de Football Manager-serie, maar helaas zal We Are Football weinig concurrentie bieden.

We Are Football is exclusief beschikbaar voor pc.