NBA 2K22

De gameplay staat nog als een huis en is goed verbeterd ten opzichte van de vorige editie. Helaas lijkt de rest eerder een downgrade te hebben gehad, met MyCareer als negatieve uitschieter. De microtransactie-problematiek blijft ook duidelijk aanwezig.

NBA 2K21 was vorig jaar de eerste sportgame die volledig voor de PlayStation 5 en Xbox Series X|S was geoptimaliseerd en die editie viel bij ons, ondanks de microtransactie-ellende, goed in de smaak. De grafische verbeteringen, verbeterde gameplay en het verdwijnen van de laadtijden maakten dat de game voor het eerst in tijden weer een keertje echt vernieuwd voelde. Nu is daar dan NBA 2K22 dat verder voortborduurt op de fundering die vorig jaar gelegd is. Weet deze editie de lat weer een stukje hoger te leggen?

Op gameplaygebied is dat zeker het geval. Doordat schieten nu beter samenhangt met stamina, is het niet langer mogelijk om als een malle heen en weer te rennen en daarna nog een perfect schot te nemen. Het zorgt ervoor dat je meer moet nadenken over je strijdplan en veel meer als team moet gaan spelen om zo nog ademruimte over te houden voor je schot. Dat is lastig genoeg, want ook de a.i. heeft een behoorlijke update gehad. Zo wordt er sneller geschakeld in de verdediging, waardoor het een stuk lastiger is om een speler vrij te krijgen, laat staan een vrije doorgang naar het net. Ook voorin laat de cpu-tegenstander duidelijk zien dat er in het afgelopen jaar goed getraind is. De aanvallen die je om je oren krijgt zijn gevarieerder en je moet echt scherp blijven om de tegenstander te weerstaan. Gelukkig is ook jouw set aan verdedigingsmogelijkheden van een uitbreiding voorzien, wat zorgt voor meer variatie. Op gameplaygebied heeft Visual Concepts duidelijk in de roos geschoten.

Dat kan helaas niet gezegd worden over alles rondom het basketballen heen. De belangrijkste verandering heeft plaatsgevonden in MyCareer. Hier bouw je je eigen speler van de grond af op en is het uiteindelijke doel om in de NBA terecht te komen. Waar het eerder een redelijk rechttoe, rechtaan-modus was, hebben de ontwikkelaars besloten om er nu een bijna volwaardige RPG van te maken. The City was natuurlijk al aanwezig in de vorige editie, maar nu is het echt de centrale hub waar je volledige carrière plaatsvindt. Dat beperkt zich niet alleen tot basketballen, maar je kunt nu ook een muziekcarrière starten, je moet als influencer bezig zijn met je eigen merk en zo zijn er nog een paar activiteiten die de aandacht van de sport afleiden. Door middel van quest-markers op de map kun je kiezen waar je op dat moment mee bezig wilt.

Op zich klinkt het idee niet slecht, maar The City is helaas een plek waar je echt niet wilt zijn. Ten eerste voelt het lopen door de stad als een straf op zich. De performance is om te huilen en een acceptabele 30 frames per seconde wordt eigenlijk nooit gehaald. Een hard gelach, want de game ziet er tijdens wedstrijden werkelijk waanzinnig uit en draait dan keurig in 4k op 60 frames per seconde. The City ziet er kwalitatief een stuk minder uit, dus het is een raadsel waar die slechte prestaties vandaan komen.

Wellicht heeft het te maken met de vele online spelers die er rondlopen. De aanwezigheid hiervan zou ervoor kunnen zorgen dat de stad levendig aanvoelt, ware het niet dat iedereen als een zombie voor zich uitstaart en constant door elkaar heen loopt, wat er bijzonder vreemd uitziet. Nee, het concept is aardig, maar The City is momenteel geen plek waar je graag vertoeft. Voor ons verpest het onze lievelingsmodus, waarbij we ook nog de kanttekening hebben dat voor ons het hele RPG-gebeuren niet zo hoeft. We willen gewoon basketballen.

Ook de commercie heeft zijn intrede gedaan in The City tot op het idiote aan toe. Je word platgegooid met reclame voor allerlei basketbal en niet basketbal gerelateerde zaken terwijl je je voortbeweegt door de stad. Ook een aantal sidequests zijn duidelijk met een commerciële insteek. Wellicht komt het door het Amerikaanse karakter van het spel, maar wij ervoeren het vooral als vervelend.

De andere modi zijn natuurlijk weer aanwezig. Zo is er het FUT-equivalent MyTeam, waarbij je door middel van kaartjes je eigen dreamteam kunt samenstellen. Ook hier zijn een paar kleine vernieuwingen te vinden, waarbij de belangrijkste de Draft is. Hiermee pak je meteen een compleet team aan kaartjes, waarmee je beperkt wedstrijden kunt spelen en op die moment weer credits kunt verdienen voor het verdere verloop in MyTeam. Verder zijn er eigenlijk niet echt spannende dingen gewijzigd aan de opzet.

Tot slot is er MyNBA/MyWNBA voor wanneer je volledige controle wilt over je basketbalfranchise. Je kunt zelf bepalen wat je allemaal wilt beheren en je uiteindelijk doel is natuurlijk de NBA winnen met je zelf samengestelde team. Hier is eigenlijk weinig nieuws onder de zon, al is deze modus wel degene waar je het meest plezier aan gaat beleven wanneer je er niet op zit te wachten om de portemonnee te trekken.

Want dat laatste is eigenlijk hetgeen waar de NBA 2K-reeks tegenwoordig meer bekend om staat dan om zijn geweldige basketbalkwaliteiten en ook dit jaar is het weer feest voor wie van zijn zuurverdiende centen af wil. Wanneer je offline speelt, is het allemaal nog wel oké, maar zo gauw je online wedstrijden wilt gaan spelen, is het eigenlijk niet te doen zonder de portemonnee te trekken. Natuurlijk kun je grinden tot je een ons weegt om een representatief team bij elkaar te krijgen, maar eigenlijk word je vanaf het begin af aan maar naar één echte oplossing gestuwd. Microtransaties zijn en blijven een flink minpunt aan deze reeks.

Het maakt het uiteindelijk lastig om een echt cijfer aan NBA 2K22 te geven. Aan de ene kant is er de duidelijk verbeterde gameplay en ook tijdens wedstrijden is er grafisch weer een sprongetje gemaakt. Puur op basis daarvan zou het spel makkelijk vier of vijf sterren verdienen. Helaas geeft alles rondom de gameplay zo’n zure bijsmaak dat het lastig wordt om te spreken van een game die we zonder twijfel zouden aanraden. Het microtransactie-probleem blijft sterk aanwezig en doordat voor ons de carrière-modus voor een groot deel is verpest met het overambitieuze en onderpresterende The City komen we niet verder dan drie sterren: zonder de verbeterde gameplay waren het er echter maar twee geweest. Visual Concepts moet een paar belangrijke keuzes gaan maken voor de toekomst van de serie, waarvan de belangrijkste is in hoeverre geldbelustheid het mag winnen van spelplezier.

Wij speelden NBA 2K22 op de Xbox Series. De game is daarnaast verkrijgbaar voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.