FIFA 22
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

FIFA 22 biedt vooral op de nieuwe consoles veel voordelen. Naast de standaard updates merk je dat de gameplay is afgestemd op de capaciteit van de krachtige consoles en dat pakt positief uit. De nieuwe HyperMotion-feature zorgt voor een heel ander spel en hierdoor komt het meer aan op tactiek en is de speelsnelheid teruggeschroefd. Helaas voeren microtransacties in het populaire FUT nog steeds de boventoon en zorgen pay-to-win-features voor frustratie voor de spelers die hun geld op zak houden.

Het voetbalseizoen is al even onderweg en de herfst is weer aangebroken. Dit betekent onder andere dat er ook weer een nieuw deel van de populaire voetbalgame in de winkels ligt. Weet FIFA 22 de spelers genoeg te boeien of is het veel van hetzelfde? Je leest het in deze review.

Dit jaar is er een stuk minder concurrentie met Pro Evolution Soccer (PES), dat recent is verschenen onder de nieuwe noemer eFootball 2022 en geen goede start heeft gehad. De afgelopen jaren was er behoorlijk wat kritiek op FIFA omdat elk nieuw deel te weinig vernieuwends te bieden had. Dit jaar kon EA Sports voor het eerst sinds jaren een game ontwikkelen gebaseerd op de nieuwe hardware van de current-gen consoles. De last-gen versie beschikt helaas niet over bepaalde features en de rekenkracht die spelers ervaren op de PlayStation 5, Xbox Series X|S en pc.

FIFA 22

Bij het starten van de game kom je al gauw terecht in Parijs, dat tevens met Paris Saint-Germain en Mbappé centraal staat in dit deel. In het introfilmpje kom je verschillende oud-voetbalhelden tegen, zoals David Beckham en Thierry Henry, maar ook F1-coureur Lewis Hamilton loop je tegen het lijf in het stadion wanneer hij wil genieten van een mooie pot voetbal. De intro ziet er leuk uit en brengt wat verfrissing met zich mee. Al gauw genoeg is het moment daar dat je je personage kan gaan aanmaken. Dit personage kom je later tegen in verschillende modi tegen. Bij het spelen van de eerste wedstrijden valt al vrij snel op dat speelsnelheid is teruggebracht en dat er meer nadruk is gelegd op bewegingen van spelers op het veld. Ook zijn keepers met een hogere rating ook merkbaar beter: ze pakken er ballen uit die er in FIFA 21 en eerdere delen vrijwel altijd in gingen. Het zal in het begin wel even vloeken zijn, maar het brengt wel meer spanning en voldoening wanneer je dan ook echt een mooie goal scoort tegen bijvoorbeeld Donnarumma.

FIFA 22

Extra spanning wordt ook opgebouwd door HyperMotion: een nieuw animatiesysteem waardoor er nóg meer bewegingen van spelers zijn vastgelegd en in de game zijn verwerkt. Hierdoor bewegen de spelers realistischer op het veld en lijken ze ook slimmer te reageren, waardoor er meer onvoorspelbaarheid ontstaat. Zo was het in eerdere delen vaak het geval dat iedereen hetzelfde trucje kon herhalen door bijvoorbeeld met een snelle vleugelspeler langs de lijn te sprinten, de bal voor te gooien en binnen te koppen. Dat is in FIFA 22 duidelijk minder het geval en dat is een positief punt. Daarbij valt ook op dat de spelers allemaal wat dichter op elkaar staan, waardoor je lastiger tussen de spelers door kunt dribbelen. Hierdoor zal je dus meer moeten overspelen en dien je echt je aanval op te bouwen. Dit is iets wat de afgelopen jaren veel minder aanwezig was en als je van deze speelstijl houdt, dan zal FIFA 22 je wel beter liggen. Verschiet er dan ook niet van dat de wedstrijden nu vaker in 2-1 eindigen dan 8-6. De meeste zaken gelden overigens wel vooral voor de Xbox Series X|S, PlayStation 5 en pc. De PS4- en Xbox One-versie heeft wel wat vernieuwde gameplay, maar is niet echt noemenswaardig ten opzichte van het vorige deel.

FIFA 22

Uiteraard zijn ook de standaardmodi aanwezig die we de afgelopen jaren ook voorbij hebben zien komen. Denk hier bijvoorbeeld aan Volta, de straatvoetbalmodus die de afgelopen jaren in de game is verwerkt. Ook hier is vrij weinig aan toegevoegd, behalve dat spelers beschikken over de zogenaamde ‘Signature Ability’. Wanneer deze actief is, worden voor een korte periode de tackles, het schieten en fysieke gesteldheid van de speler verbeterd. Het is een ietwat onrealistische vaardigheid, maar kan daarentegen wel zorgen voor een totale ommekeer van de wedstrijd.

FIFA 22

De meest populaire modus, FIFA Ultimate Team, is vrijwel onveranderd gebleven, al lijkt het erop dat EA nu nóg meer wil inspelen op het kopen van pakjes voor echt geld. Dit heeft helaas als gevolg dat de hele modus is gebaseerd op pay-to-win, waardoor het al direct een stuk minder leuk is, vooral wanneer je een casual speler bent en de modus graag wilt spelen. Het is dan ook erg frustrerend dat je weken lang aan het spelen en sparen bent om een leuk team of soms wel één speler te kopen om dan vervolgens ruim te verliezen van een top team wat bij elkaar is gekocht. Helaas is dit een concept wat voor EA Sports erg interessant is gezien de inkomsten, maar het komt de modus niet ten goede.

Als we kijken naar het grafische aspect, dan valt het voor de PS5- en Xbox Series X|S-versie een beetje tegen. Deze nieuwe generatie consoles beschikken over flinke specificaties waarbij de game grafisch gezien echt een stuk beter zou moeten ogen. Helaas valt het zoals gezegd tegen, vooral als we kijken naar de stadions en alles wat daaromheen valt. De meeste spelers zien er vaak wel goed uit: vooral de grote namen hebben flink de aandacht gekregen van EA Sports om ze zo natuurgetrouw neer te zetten. Al met al zullen de fans weer aan de slag kunnen met hun favoriete clubs met alle spelers die er op dit moment spelen. Ook zijn uiteraard de nieuwste tenues beschikbaar. Vooral de eigenaren van een PlayStation 5, Xbox Series X|S of pc krijgen flink wat vernieuwingen voor hun kiezen. Voor de last-gen is het de vraag of de aanschaf van €60,- wel genoeg met zich mee brengt.

Voor deze review is FIFA 22 gespeeld op de PlayStation 5. De game is ook beschikbaar voor Xbox Series X|S, PlayStation 4, Xbox One en pc.