Doorgaan naar artikel
Joost Klein Middelink
Joost Klein Middelink
Gameredacteur / Bordspellenredactiemanager / Eventmanager
Profiel

Conclusie

KeyWe is erg leuk in de kern en het samenwerken bij de gekke opdrachten is vermakelijk. Helaas zitten er een paar irritante levels in nog voor je echt gewend bent geraakt aan de opdrachten, zodat het snel frustreert. Toch speelt het lekker weg.

Mocht je ooit de wens hebben te werken bij een postkantoor en een kiwi te zijn, dan komen je dromen uit in KeyWe. In deze grappige game mogen we als kiwi verschillende klusjes klaren in ons nieuwe werk op het postkantoor. Natuurlijk is het wat problematisch gezien we niet kunnen vliegen en geen armen hebben, maar dat mag de pret niet drukken. Lees hier onze review over KeyWe.

KeyWe

Het verhaal van KeyWe is vrij simpel. Als kiwi is het soms lastig rondkomen, dus besluiten wij een baantje bij het postkantoor te nemen. Daar moeten we de bestaande apparatuur gebruiken gemaakt voor mensen, ondanks we niet over armen beschikken. Post sorteren, telegrammen versturen, pakketjes verwerken, het komt allemaal langs in deze puzzelgame. De meeste klusjes kun je als kiwi oplossen door iets met je bek te pakken of zaken aan je wollige kont te plakken. De essentie van het spel zit hem vooral in samenwerking, want ongeacht of je met iemand samenspeelt of niet, in elk level bestuur je twee kiwi’s.

Het spel neemt ons mee langs weken werk verspreid over verschillende seizoenen en elke dag doen we wat anders. In de eerste week krijgen we uitleg over alle apparatuur en mogen we het zelf even uitproberen. Zo moeten we letters typen door verschillende toetsen in te drukken, verspreid over een level. Door samen te werken moet je bijvoorbeeld hoofdletters gebruiken of letters weghalen. Een ander level ziet ons post sorteren, waarbij we pakketjes moeten slepen terwijl andere post in de weg ligt, brieven naar de juiste gebieden brengen en klaarliggende post in de brievenbus doen. Ook mogen we grote pakketten verwerken door te kijken naar welk gebied ze moeten, of er sprake is van bijzondere zaken zoals breekbaar, spoed of andere factoren en moet uiteindelijk het voorwerp ook ingepakt worden in een krat. Dit soort opdrachten zijn erg leuk en vereisen de soepele samenwerking van de kiwi’s.

KeyWe

In week twee krijgen we meteen lastige uitdagingen en vanaf dan wordt KeyWe een beetje gehinderd. Ondanks dat je de opdracht al eens hebt uitgevoerd, heb je dat slechts eenmaal gedaan en mag je nu meteen allerlei andere irritaties ervaren terwijl je het opnieuw probeert. Zo vliegen er vervelende libellen rond die jouw harde werk proberen te ontdoen of heb je last van complexe geheimtaal die je moet ontcijferen.

Er zijn een aantal levels die deze variatie leuk brengen, maar er zijn helaas ook een paar levels die meer irritatie dan plezier opleveren of zodanig weinig uitleg geven dat je de eerste keer de helft van de tijd aan het aanklooien bent. Zodoende voelt het meteen als een flinke drempel en is het spelplezier wat afgezwakt. Het is nog wel vermakelijk, maar doordat bepaalde irritaties erg vervelend zijn, voelt het meteen als een klusje in plaats van een leuke puzzel. Ondanks de variaties ben je ook veel hetzelfde aan het doen, dus de game is daardoor niet bijster interessant om in een enkele avond uit te spelen. Gelukkig hoef je de vervelende levels ook vaak slechts eenmaal te doen.

De eerste paar opdrachten in deze puzzelgame zorgen voor een mooie start, maar al snel beginnen er variabelen te komen die frustraties kunnen oproepen. Sommige variaties zijn best leuk, maar er zijn ook een hoop versies waarbij het eerder irriterend werkt dan plezier geeft. KeyWe is dan ook vooral een leuk en vermakelijk puzzelspel als je het met een partner speelt.

KeyWe is voor deze review gespeeld op een PlayStation 4. Het spel is ook verkrijgbaar voor de Xbox One, Nintendo Switch en pc.