Nintendo Switch OLED
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Een prijsverhoging van slechts 20 euro, brengt een upgrade naar je Nintendo Switch die veel meer dan dat waard is. De Nintendo Switch OLED is het vooral waard als je veel in handheld-modus speelt, maar de vele verbeteringen die de console heeft gekregen, maken hem een zeer interessante upgrade.

Nog twee dagen voor het zover is: dan verschijnt de Nintendo Switch OLED als vierde model in de Nintendo Switch-familie. Na de originele Nintendo Switch, de Nintendo Switch Lite en de Nintendo Switch met verbeterde batterijduur is dit vermoedelijk de Nintendo Switch met de grootste aanpassingen. Maar is dit model ook het aanschaffen waard, of is het scherm slechts een gimmick?

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, het scherm is beter. En niet een klein beetje, maar echt enorm. Wie de Nintendo Switch OLED vergelijkt met een van de vorige modellen zal zien dat het oude scherm misschien zelfs wel zoveel minder is, dat je nooit meer op een ouder model wilt spelen. In handheld-modus natuurlijk, want in TV-modus is er geen verbetering te zien (wat ook zo aangekondigd is).

Het grootste verschil zit hem in de kleuren. Het scherm van de Nintendo Switch OLED is een stuk levendiger en dat is niet heel gek. Er is namelijk een groter kleurenbereik met dank aan het OLED-scherm en tevens is er een modus toegevoegd waardoor de kleuren levendiger worden. Het nieuwe scherm maakt de Nintendo Switch ook stuk bruikbaarder buiten. Wanneer de zon er nu op schijnt zie je nog steeds alles. Het glas reflecteert alleen wel flink, dus dat kan de console soms juist weer tegenwerken.

Ondanks dat het scherm een stuk beter is, is de Nintendo Switch zelf niet groter. Gelukkig heb je wel meer schermoppervlakte waar je naar kijkt. De originele Nintendo Switch heeft een schermgrootte van 6.2 inch en de Nintendo Switch Lite heeft een schermgrootte van 5.5 inch. De Nintendo Switch OLED heeft maar liefst zeven inch tot zijn beschikking.

Naast het scherm zijn er een aantal andere kleinere vernieuwingen. Zo is er meer intern geheugen beschikbaar. En alhoewel dit op het eerste gezicht slechts een “kleine” uitbreiding is, is het wel nuttig. Zeker nu steeds vaker downloadbare content wordt aangeboden voor Nintendo Switch-games, hebben zelfs spelers die alleen met cartridges spelen deze ruimte nodig. Natuurlijk kun je altijd nog Micro SD-kaarten gebruiken, maar intern geheugen is net wat fijner.

Een andere vernieuwing zit hem in de audio. Door nieuwe technologie lijkt het geluid ruimtelijker en meer natuurlijk. Het verschil hoorden we pas toen we de oude en de nieuwe Nintendo Switch met elkaar vergeleken. Toch is het verschil zo groot dat je het vervolgens merkt als je teruggaat.

De misschien wel kleinste vernieuwing, die naast het scherm de meeste impact maakt is de “kick-stand”. De originele Switch heeft alleen kleine standaardje aan de achterkant, die voldoet als je rustig thuiszit, maar in de bus of bijvoorbeeld het vliegtuig zal de originele Nintendo Switch geregeld vallen. De standaard voor de Nintendo Switch OLED is echter een stuk steviger. Hij is zo groot als de hele achterkant van de Nintendo Switch en is gemaakt van speciaal antislip-materiaal. Hierdoor heb je de Nintendo Switch ook nog een stukje steviger vast.

Niet alleen de Nintendo Switch zelf heeft verbeteringen, ook de docking station heeft een kleine update gekregen. Een net iets ander uiterlijk, een wat stevigere achterkant, maar vooral de toevoeging van een UTP-poort zal veel spelers aanspreken. Vroeger was de UTP-poort overbodig, maar met meer en meer de focus op online gamen is een bekabelde aansluiting geen overbodige luxe meer. Draadloos biedt net niet de snelheid die een bekabelde aansluiting wel biedt.

Om de console volledig te kunnen beoordelen hebben we voor het beeld ook nog even naar de Nintendo Switch in het algemeen gekeken. Het is alweer vier jaar geleden dat de console verscheen en nog altijd is het de best verkopende console van het moment. Dat komt natuurlijk mede door de tekorten die Microsoft en Sony hebben, maar ook omdat de console iets unieks doet. Veel gamers kiezen ervoor een PlayStation, Xbox of pc te kopen, met een Nintendo Switch er naast.

Metroid Dread Foto: Joost Klein Middelink

Dat de hardware wat ouder is, is duidelijk. En aangezien er naast het scherm geen echt grote verbeteringen zijn loopt de Nintendo Switch niet in qua kracht op de concurrentie. Gelukkig voor Nintendo verwacht ook niemand dat. Met games als Super Mario Odyssey, The Legend of Zelda Breath of the Wild en Metroid: Dread (die komende vrijdag verschijnt) is er een zeer sterke line-up aan games. Gamers die een Nintendo Switch kopen doen dit dan ook niet voor de grafische kracht, maar voor de gameplay.

De verbeteringen zijn groot, maar wel vooral wanneer je ervoor kiest om in handheld-modus te spelen. De vraag of je dus een Nintendo Switch OLED moet kopen is maar deels te beantwoorden. Speel je veel of alleen in handheld-modus, dan is deze Switch zeker de moeite waard. Het zeer goede scherm, betere audio, een goede standaard en het extra geheugen maken de Switch in bijna alles beter. Speelde je toch altijd al op je televisie, dan kun je beter even wachten. Want alleen voor de UTP-poort zouden wij geen €350,- uitgeven. Overigens is de prijs, die we nog niet eerder genoemd hebben, ook zeker een pluspunt. Want voor slechts €20,- meer dan het originele model (tot enkele weken geleden kostte), heb je een veel betere Nintendo Switch!