Rogue Lords

Rogue Lords is geen slecht spel, maar het is erg middelmatig en er zijn te veel goede, vergelijkbare games om het aan te kunnen raden.

Roguelite deckbuilders zijn niet meer weg te denken uit het landschap van met name pc-games. Een paar maanden terug kregen we nog het fantastisch kleurrijke Roguebook en sinds vorige week doet ook Hearthstone zijn duit in het zakje met de nieuwe Mercenaries-modus. Rogue Lords maakt er een wat duisterder geheel van door je als de duivel te laten spelen. Wij zijn met de game aan de slag gegaan en vertellen je er graag over.

Rogue Lords werkt op best een aantal manieren ander dan andere games binnen het roguelite deckbuilder-genre. Allereerst verzamel je tijdens een potje niet in de klassieke zin kaarten voor een deck. In plaats daarvan kies je in een directere zin vaardigheden om te ontgrendelen voor je personages, die deze vervolgens kunnen gebruiken zonder dat er verder het trekken van een kaart bij komt kijken. Beurten voelen minder spectaculair dan bij de meeste vergelijkbare games en dat komt precies door dit systeem. Je trekt geen kaarten, maar hebt een aantal vaardigheden die je kan gebruiken die actiepunten kosten. Hierdoor ben je gewoon enorm beperkt in wat je kan doen binnen een beurt, terwijl een game als Slay the Spire juist kan floreren door hoe complex en tof sommige beurten kunnen worden.

De personages waarmee je speelt zijn schurken: je speelt tenslotte zelf als de duivel. Denk aan figuren als Bloody Mary, Dracula, The Headless Horseman, Frankenstein en meer. Rogue Lords is dan ook behoorlijk sfeervol, in duistere zin. Dit doet het goed, maar het wordt al wat snel oud. Dan begint op te vallen dat animaties wat houterig kunnen zijn en dat er wel erg veel geleund wordt op “het is sfeervol, want het zijn schurken.”

Hetzelfde geldt voor de grootste gimmick van Rogue Lords: Diabolic Essence. Diabolic Essence is een middel dat je kan gebruiken om vals te spelen, want dat doet de duivel nou eenmaal. Hiermee kan je je eigen schurken wat extra levenspunten geven, levenspunten van je vijanden afsnoepen, of statuseffecten heen en weer slepen. In het begin is dit even heel cool, want je breekt de regels van het spel en met name ook de regels die je zo goed kent van het genre. Al vrij snel wordt het wat saaier: je breekt natuurlijk de regels van het spel helemaal niet, want het spel is erop gebaseerd dat je valsspeelt.

Het klinkt alsof we heel negatief zijn over Rogue Lords, maar eigenlijk valt dat wel mee. Het spel is op geen enkel vlak slecht, maar het is gewoon enorm middelmatig en bevindt zich in een genre met een aantal toppers. Wil je liever een oneindige uitdaging? Dan kan je beter Slay the Spire spelen. Wil je een mooi aangekleed, kleurvol sprookje ervaren? Probeer dan het eerdergenoemde Roguebook. Zin om je eigen leger van monsters samen te stellen? Ga dan voor Monster Train. Wil je naast de singleplayer-ervaring, ook met anderen kunnen strijden? Probeer dan het nieuwe Hearthstone MercenariesRogue Lords is zeker een degelijke game en als je altijd al met je favoriete slechteriken van ouderwetse verhalen een roguelite deckbuilder hebt willen spelen, dan kan je het zeker een kans geven. De rest van de mensen zouden we eerder andere titels aanraden.

Rogue Lords is exclusief verkrijgbaar op pc.