Torpedo Dice

Torpedo Dice is een leuke variant van een roll-and-write-spel waarbij je elkaar moet uitschakelen met behulp van de dobbelstenen. De regels moeten goed doorgenomen worden voor de start om zeker te zijn dat alle spelers weten hoe het spel werkt, maar dan is het best een spannend dobbelspel.

In Torpedo Dice van Geronimo Games kunnen twee tot vier spelers het tegen elkaar opnemen in een strijd onder zee. Elke speler beschikt over een eigen onderzeeër en moet met dobbelstenen gebruikmaken van de actieve systemen van de eigen duikboot om de tegenstander uit te schakelen. Lees in onze review of deze onderzeestrijd net zo spannend speelt als het klinkt.

Bij een twee-speler-spel gaan beide spelers tegen elkaar, maar bij drie of vier spelers valt elke speler de duikboot links van ze aan. Het spel biedt twee modi om te spelen. De trainingsmodus is een versimpelde versie van het spel waarbij alle systemen van de duikboot standaard al actief zijn en is ideaal om in te komen of minder complexe potjes te doen. De missie-modus vereist meer strategie doordat de systemen nog gestart moeten worden, waardoor je moet afwegen of je schade wilt aanrichten of een systeem activeren. Er is ook een solo-modus waarbij je tegen het spel speelt, dus Torpedo Dice biedt genoeg mogelijkheden aan om te doen.

Torpedo Dice Foto: Joost Klein Middelink

Een spelronde werkt als volgt: de actieve speler gooit de aanwezige dobbelstenen en elke speler kiest een dobbelsteen op volgorde. Deze dobbelsteen moet men dan inzetten om te kijken of er schade aangericht kan worden bij de tegenstander door dit te noteren op het blad voor hen. Het gegooide resultaat moet je in een drie-bij-drie-patroon zetten om te kijken waar de torpedo’s naartoe schieten. Het concept daarvan kost even tijd om door te hebben, maar werkt daarna prima.

Elke duikboot beschikt over dezelfde systemen waarmee je het resultaat van jouw dobbelsteen kan beïnvloeden. Zo mag je deze omdraaien, een punt toevoegen of weghalen, de dobbelsteen van een tegenstander gebruiken of opnieuw rollen. Hiermee ben je constant aan het kijken hoe het resultaat goed ingezet kan worden.

Als je het systeem van een tegenstander uitschakelt, mag deze niet meer gebruikt worden, waardoor het spel een race tegen de klok is en spelers steeds minder systemen mogen gebruiken. Dat wordt steeds problematischer doordat torpedo’s die geen systeem raken, gelden als missers en als spelers te veel missers maken, zijn ze uitgeschakeld. Als alle systemen zijn uitgeschakeld bij een speler, is deze vernietigd en kan deze niet meer meedoen.

Torpedo Dice speelt lekker weg, maar dat kan pas nadat alle spelers goed doorhebben hoe het spel werkt. Het idee van het resultaat van de dobbelsteen voorstellen op een drie-bij-drie-patroon kan soms lastig zijn doordat er zoveel cirkels op het speelbord staan. Daarbij zijn er best veel systemen waarvan je even moet uitzoeken wat de functie precies is. Voordat je dus van start kan gaan, is het goed om alle onderdelen goed te bekijken.

Ook kan het soms wat frustrerend zijn als je meerdere essentiële systemen bent kwijtgeraakt en puur overgedragen bent aan geluk om de dobbelstenen te krijgen die je nodig hebt, waardoor het op het einde langer kan duren voor tegenstanders uitgeschakeld worden. Aan de andere kant zorgt dat wel voor de nodige spanning zoals bij een twee-speler-spel van ons waarbij in dezelfde beurt zowel een tegenstander vernietigd werd als de torpedo’s van de aanvaller op waren. Zodoende bleef de spanning in de laatste paar beurten erg hoog.

Er is ook een solo-modus waarbij je het opneemt tegen het spel. De dobbelstenen bepalen dan ook welke onderdelen jouw ’tegenstander’ probeert te raken. Zo is het best een spannend spel omdat je nooit weet welke onderdelen belangrijker zijn om te activeren. Toch is het spel met meerdere spelers interessanter, maar het is fijn dat de optie er is.

Torpedo Dice is een leuke, nieuwe variatie op het bekende roll-and-write-concept waar tegenwoordig veel spellen van zijn verschenen. Het kost even om te begrijpen hoe het spel werkt, maar nadat dit bekend is speelt het lekker weg. Op het laatst kan het wat frustrerend zijn omdat belangrijke systemen uitvallen. Tegelijkertijd bouwt het spel zo wel de spanning op, zeker met meer spelers. Al met al een leuke aanvulling voor de feestdagen.