Scarf

Scarf heeft een sterke opzet door het emotionerende achtergrondverhaal, maar stelt in het eerste echte level al teleur qua gameplay.

Scarf is een atmosferische 3D-puzzelplatformer van het kleine, Spaanse Uprising Studios. In onze review lees je of het weer de zoveelste binnen het genre is, of dat Scarf je lekker warmhoudt tijdens de kerstvakantie.

Scarf begint met het vertellen van een vrij triest verhaal. Een draakachtig wezen, dat van een soort stof gemaakt lijkt te zijn, wordt aan flarden gescheurd door mensen die haar draden gebruiken om naar andere plekken van de kosmos te reizen. Een babydraakje blijft moedeloos achter, tot jij geboren wordt: een nieuw mens dat mogelijk licht kan brengen naar de duisternis. Zodoende ga je met het draakje op pad, maar dit wezen fungeert ook als een sjaal waarmee je bepaalde krachten krijgt. Denk aan het tweemaal achter elkaar springen doordat de sjaal in vleugels verandert, of je kan de sjaal als slinger gebruiken en nog veel meer.

De gameplay bestaat vooral uit rondlopen, af en toe springen van platform naar platform en het oplossen van puzzels. Puzzels zijn vaak niet zo ingewikkeld en draaien meer om dingen als “pak hier een bal die je ergens anders weer neer moet leggen” en allemaal zulk soort dingen die je al honderd keer eerder in games hebt gedaan.

Op zich is dat niet zo’n ramp, want de game ziet er mooi uit en simpel puzzelwerk kan erg ontspannend zijn. Vervelender is wel dat het tempo van de gameplay erg laag ligt, zonder dat je ondertussen geprikkeld wordt door bijvoorbeeld mooie muziek of dingen die gebeuren op de achtergrond. Zo moet je op een gegeven moment onderwater gaan om een hele simpele puzzel op te lossen zodat er vervolgens een brug wordt gevormd. Dan moet je eerst vrij saai naar die onderwatergrot toegaan, de puzzel oplossen, en vervolgens weer het hele stuk naar de bovenwereld afleggen. Het gaat in het totaal misschien om een paar minuutjes werk, maar het verveelt snel wanneer er weinig om je heen gebeurt en er niets is om naar te luisteren. De wereld ziet er mooi uit en ook het verhaal weet te ontroeren, maar dat is niet genoeg om je steeds te boeien wanneer je weer heen en weer aan het lopen bent op een slakkentempo.

Scarf-gameplay

Daarom is het ook lastig om al te enthousiast te zijn over Scarf, wat jammer is omdat het je daadwerkelijk weet te pakken in het eerste halfuur en het verhaal het ontdekken waard is. Uiteindelijk kunnen we het toch niet veel meer noemen dan een dertien-in-een-dozijn-puzzelplatformer die gewoon te traag is, hoe graag we ook positief hadden willen zijn over deze wereld.

Scarf is vanaf 23 december exclusief beschikbaar op pc.