Ruined King: A League of Legends Story

Ruined King: A League of Legends Story blinkt uit in zijn RPG-elementen en hoe geloofwaardig de wereld van League of Legends is neergezet. Het gevolg is een waardige turnbased-RPG voor zowel fans van League als RPG-liefhebbers.

Riot Games is wereldwijd bekend om het maken van League of Legends, wat al tien jaar lang de grootste pc-game ter wereld is. Het begint er steeds meer op te lijken dat Riot een poging aan het wagen is om hun succes op gigantische wijze uit te breiden. Arcane is een van de grootste animatiehits in jaren en bevindt zich op IMDB comfortabel op de vijftiende plek van best beoordeelde televisieseries aller tijden. Met Valorant hebben ze een waardige concurrent voor Counter-Strike neergezet en in de verre toekomst mogen we ook nog een vechtspel en een heuse MMORPG van de studio verwachten. Alsof dat allemaal nog niet genoeg is, is Riot Games ook uitgeverslabel Riot Forge begonnen. Hiermee krijgen indiestudio’s de kans om de IP van League of Legends te gebruiken om hun eigen games van te maken. Eén zo’n titel is de turnbased-RPG Ruined King: A League of Legends Story.

Toen we hoorden dat het Airship Syndicate was dat met een turnbased-RPG in het League of Legends-universum zou komen, waren we al meteen nieuwsgierig. Deze studio heeft namelijk met Battle Chasers: Nightwar een hele degelijke beurtelingse RPG neergezet en alhoewel Darksiders Genesis wat minder was, liet het wel zien dat ze een bestaande franchise konden pakken en er iets unieks mee konden doen.

Ruined King: A League of Legends Story is voor Airship Syndicate een terugkeer naar hun roots: de turnbased-RPG. Het lijkt zodanig op hun eerste grote game, dat het zo Battle Chasers 2 had kunnen heten. Mocht je die game nooit gespeeld hebben, dan gaan we even rustig uitleggen wat dat inhoudt.

In Ruined King loop je door de wereld van Runeterra (de wereld van League of Legends), maar het verhaal is specifiek ingezoomd op piratenparadijs Bilgewater en de mysterieuze Shadow Isles. Gedurende het verhaal voegen zich in het totaal zes personages bij je team die je wellicht kent van League of Legends, maar zo niet dan krijgen ze meer dan genoeg achtergrondverhaal in het spel zelf dat het niet uitmaakt als je League nooit gespeeld hebt. Maak je dus geen zorgen als je gewoon een fan bent van verhalende RPG’s: dit spel is ook voor jou geschikt.

Ruined King-puzzles

In de wereld kom je NPC’s tegen met nevenmissies, vind je schatten, kom je monsters (of bandieten) tegen om te bevechten en ontdek je nieuwe gebieden om het hoofdverhaal te vorderen. De gameplay is vooral interessant door alle RPG-elementen en het bouwen van je eigen team. Alhoewel je op een gegeven moment zes personages tot je beschikking hebt, kun je er maar drie tegelijkertijd inzetten. Ook kan je, afhankelijk van de vaardigheden die je upgradet naarmate je in niveaus blijft stijgen, je ‘Champions’ op gerust twee of drie behoorlijk verschillende manieren instellen, zodat hun sterkere of zwakkere punten weer net wat verschuiven en de dynamiek anders ligt. Hierdoor wordt het vermakelijk om te experimenteren met verschillende teams en verschillende combinaties van upgrades.

Tel hierbij op dat er heel veel wapens en accessoires zijn in de wereld die je sterke of zwakke punten óók weer kunnen benadrukken en je krijgt een heerlijk RPG-achtig gevoel dat jij echt de bedenker van jouw team bent en dat als iets goed gaat, dat het komt door jouw keuzes van teamsamenstelling of uitrusting.

Als je dan ook nog eens op een van de hogere moeilijkheidsgraden speelt, dan kunnen de beurtelingse gevechten zelf best pittig worden. Nu zijn het geen tactische gevechten waarvoor je een meesterbrein moet zijn die tien zetten vooruit denkt, maar je moet wel altijd even goed opletten op waar je vijanden mee bezig zijn en wat je mogelijkheden zijn. Doe je twee beurten achter elkaar maar wat zonder erover na te denken, dan kan dat al snel voor een Game Over zorgen. Gevechten blijven daardoor interessant, ook door de variatie aan verschillende vijanden met unieke vaardigheden en zoals eerder gezegd de variaties op je eigen team.

Ruined King-gameplay

Qua RPG doet Ruined King het dus fantastisch en dat wordt versterkt door hoe goed de wereld is vormgegeven. Personages hebben allemaal hun geloofwaardige doelen en de wereld voelt groots en echt aan, terwijl je maar een heel klein stukje van Runeterra tot je beschikking hebt. Je hoort tijdens het rondlopen of het voltooien van subquests allerlei mysterieuze verhalen, waardoor je het gevoel krijgt dat er een grootse wereld is neergezet en dat er niet alleen is gelet op het kleine stukje van de wereld waar jij toevallig bent. Runeterra leeft en ademt, wat een verhalende RPG een stuk interessanter maakt. Het hoofdverhaal zelf is ook tof en komt met best wat spannende elementen (waar we niets over kunnen zeggen zonder de boel te spoilen) om je continu op het puntje van je stoel te houden en jezelf de vraag te laten stellen: “Hoe zou het verder gaan?”

Als er dan een puntje van kritiek mag bestaan, dan is het dat het lopen door de wereld wel vrij sloom kan zijn, al helemaal als je heen en weer aan het gaan bent om een subquest te voltooien en die vervolgens weer in te leveren. Na de eerste paar subquests vermeden wij er daardoor een boel: het voelde als tijdsverspilling. Dit is zonde, want best wat van de subquests komen met toffe beloningen, of met interessante stukjes verhaal die je anders volledig mist. Er bestaat wel een fast-travel-systeem, maar dat is niet bepaald vrijgevend en hier heb je daardoor niet al te veel aan. Als dit systeem iets meer nut zou hebben gehad, zou deze hele kritiek niet bestaan hebben.

Ruined King-verhaal

Maar het moge duidelijk zijn: Ruined King: A League of Legends Story is een turnbased-RPG die zeker de moeite waard is, of je nou een fan bent van League of Legends of niet. De RPG-elementen zijn sterk en zorgen ervoor dat je beslissingen met betrekking tot je team daadwerkelijk belangrijk zijn. Het verhaal is goed uitgevoerd en de interessante, groots aanvoelende wereld is misschien wel het beste aspect van de game. Het is jammer dat het rondreizen soms wat té traag is en dat je daardoor dingen gaat overslaan die je anderzijds graag had willen ontdekken, maar het is niet het einde van de wereld.

Ruined King: A League of Legends Story is voor deze review gespeeld op pc. De game is daarnaast beschikbaar op PlayStation 4 en 5, Xbox One en Xbox Series X|S.