Shredders
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur

Jonge snowboarders zullen wellicht de charme van Shredders inzien, maar voor de rest is dit toch vooral een saaie en eentonige snowboardgame, waarin veel te weinig te doen is.

Met SSX, Amped en 1080° Snowboarding had je vroeger best wel wat snowboardgames om uit te kiezen, maar de laatste jaren zie je deze extreme sport nog maar zelden in gamevorm verschijnen. Ubisoft bracht zes jaar geleden nog Steep uit, maar dat was het ook wel. De Belgische indie-studio FoamPunch vult nu dat gat op met hun game Shredders en richt zich op de jeugdige snowboardliefhebbers.

De verhaalmodus van Shredders draait om twee jongens die voor de gein YouTube-video’s maken en zo hun te gekke tricks op social media plaatsen. Wanneer ze ontdekt worden door een PR-medewerkster van een bedrijf, gaan de deuren naar het snowboard-walhalla voor ze open en ontmoeten ze een aantal professionele snowboarders. Dit verhaaltje stelt verder weinig voor, wat mede komt doordat de personages ten alle tijden een skibril dragen en het dus eigenlijk gewoon bordkartonnen poppetjes zijn. Gekoppeld met de houterige animaties, komt het gewoon erg simplistisch en oninteressant over. Gelukkig neemt de ontwikkelaar het zelf allemaal ook niet heel erg serieus en is er wat ruimte voor de nodige zelfspot. Ook het hippe taalgebruik pakt ons totaal niet, maar wij zijn dan eigenlijk ook niet de doelgroep van deze game.

Het verhaaltje draait verder om het voltooien van diverse missies, die vooral draaien om het uitvoeren van bepaalde tricks of deze kopiëren van de profs en het scoren van zoveel mogelijk punten. Elke missie heeft een hoofdopdracht die je moet behalen om de volgende missie te ontgrendelen. Daarnaast zijn er nog één of meerdere secundaire opdrachten. Uiteindelijk verzanden deze missies in de nodige herhaling, zodat het al snel wat saai en eentonig wordt. Er zijn behoorlijk wat missies en eigenlijk zou je deze kunnen zien als een extreem uitgebreide tutorial. Af en toe ontgrendel je ook nog wat kleding en boards.

Het snowboarden zelf vergt even wat oefenen, want de besturing is lastig onder de knie te krijgen. Onze vingers raakten best vaak in de knoop, want zowel het om je as draaien en het uitvoeren van de diverse tricks doe je met de rechter stick. Ook het sturen van je board en het perfect landen na het uitvoeren van je trucjes vergt even wat oefening.

Behoudens de missies, kun je in free-roam nog een beetje over de diverse bergen snowboarden. De omgevingen zijn redelijk groot en zitten vol met schansen, relingen en gebouwen om een aaneenschakeling van trucjes uit te halen. Daarnaast is er een multiplayer aanwezig, maar die verkeert nog in beta-fase. Hiermee kun je samen met anders spelers over het witte poeder glijden en tricks uithalen. In de komende maanden wil de ontwikkelaar er wellicht nog wat modi bijstoppen, afhankelijk van feedback van de community. Een nogal vreemde beslissing, want de makers zien Shredders zelf vooral als een multiplayergame. Dan is dit allemaal wel erg karig en zou het zomaar kunnen dat deze game tegen die tijd dan al lang en breed in de vergetelheid is geraakt.

Shredders is door een klein team van gepassioneerde snowboarders gemaakt en is ook bedoeld voor snowboarders. Het snowboarden zelf zal voor hun dan misschien best wat charme hebben, maar voor de rest is deze game vooral erg saai, eentonig en is er veel te weinig te doen.

Shredders is voor deze review gespeeld op de Xbox Series. De game is verkrijgbaar voor Xbox Series X|S en pc en is tevens speelbaar via Xbox Game Pass.