Wobbledogs

Wobbledogs is zeker niet voor iedereen, maar mocht je graag willen experimenteren met het fokken van honden, dan is dit jouw game.

Games zijn er in alle soorten en maten. Je hebt spellen die proberen zo goed mogelijk de werkelijkheid na te bootsen of juist precies het tegenovergestelde. Wobbledogs valt precies in die laatste categorie, want de werkelijkheid is erg ver te zoeken. De game is al een tijdje verkrijgbaar in Early Access, maar inmiddels is Wobbledogs voor iedereen verkrijgbaar. Wij ging aan de slag met deze 3D-simulatiegame waarin je je eigen honden gaat creëren.

De eerste keer dat je Wobbledogs start, krijg je een hond die je in eerste instantie moet gaan verzorgen. Je geeft je hond een naam, voorziet het beest van voer, gooit de viervoeter door de kamer, kortom, alles wat je bij een normale hond ook zou doen. Al vrij snel wordt duidelijk dat het niet een normale hond is, maar het meer wegheeft van een blok tofu op rubberen poten. Toch is je eerste hond de meest normale versie die je zal zien in deze game, want het is uiteindelijk de bedoeling dat je gaat fokken met je hond en dat kan op het moment dat je je tweede hond krijgt. Honden in deze game zijn niet normaal en dat geldt ook voor de manier waarop ze zich voortplanten. Honden leggen namelijk eieren in Wobbledogs en als ze een bepaalde leeftijd hebben bereikt, verpoppen ze. Ze hangen dan aan het plafond en als ze klaar zijn, vallen ze samen met een hoop smurrie op de grond. Als de honden een bepaalde leeftijd hebben bereikt, kunnen ze gaan paren en zal er uiteindelijk een ei ontstaan. Dit ei kun je vervolgens in de broedmachine leggen en uiteindelijk komen hier meerdere puppy’s uit. Je kunt er dan voor kiezen om twee puppy’s met elkaar te kruisen en te wachten wat daar weer uit gaat komen of je kiest er een uit waar je uiteindelijk weer verder mee wilt gaan. Dit is in de kern waar Wobbledogs om draait.

Dat klinkt natuurlijk een beetje saai als we het op die manier omschrijven, maar er komt wel iets meer bij kijken dan alleen maar eieren uitbroeden. Je hebt namelijk ook invloed op de manier waarop de honden zich gaan evalueren. Zo kun je in de gaten houden hoe het is gesteld met de bacteriën die leven in je hond. Deze hebben allemaal verschillende functies en door de honden van bepaalde soorten voedsel te voorzien, krijgen ze meer of minder bacteriën van een bepaald soort binnen. Je kunt ze bijvoorbeeld poep laten eten van een andere hond, maar kunt er ook voor kiezen om ze bacon, kipnuggets of gewoon hondenvoer te geven. Daarnaast zul je de honden ook bezig moeten houden, liefde moeten geven en zorgen dat ze hun rust pakken. Ook de omgeving waarin de honden zich bevinden, is van toepassing. Je begint met een lege kamer maar krijgt al snel de mogelijkheid om de kamer in te richten en ervoor te zorgen dat het een waar speelparadijs wordt voor je beestjes. Hoe verder je komt, hoe meer mogelijkheden je krijgt. Uiteindelijk blijft het niet bij een kamer, maar ontstaat er een compleet netwerk van ruimtes die je weer met elkaar kunt verbinden. Maar alles wat je doet, heeft invloed op de evolutie van de honden, ook al weet je niet altijd op welke manier.

Vooral dat laatste maakt het soms wel een beetje lastig om uiteindelijk ergens naartoe te werken. Hoe maak je bijvoorbeeld een hond met enorm lange poten, zorg je ervoor dat je hond maar twee poten heeft of hoe geef je het beest vleugels? Bijna alles is mogelijk in Wobbledogs, maar zeker in het begin is het lastig om te bepalen, hoe je dat moet doen. Dit zorgt ervoor dat ongeduldige mensen misschien sneller zullen afhaken, want de game wordt pas echt leuk na flink wat uurtjes spelen. Lekker experimenteren met het kruisen van je pups en het aanpassen van je omgeving is heerlijk ontspannen. Niks moet, alles kan, is hoe wij de game het beste kunnen omschrijven.

Wobbledogs heeft ons weten te verrassen. Het is wat ons betreft niet een game die iedereen zou moeten spelen, maar als je opzoek bent naar een heerlijk ontspannen ervaring dan is dit zeker de moeite waard. Uiteindelijk bestaan er niet zoveel games waarin je jouw innerlijke Dr. Frankenstein naar boven kunt laten komen en kunt spelen met evolutie. Mocht je ook maar een kleine beetje geïnteresseerd zijn, dan hoef je het voor de lage prijs van € 19,99,- zeker niet te laten.