Revita

Revita biedt een interessant concept van levenskracht inleveren voor meer vuurkracht, want het daagt je uit risico's te nemen. De omgevingen en vijanden zijn derhalve simpel dat het niet echt een karakter krijgt en de gameplay repetitief kan aanvoelen. Het spel blijft leuk genoeg om af en toe te doen.

In Revita moeten we onze herinneringen terug zien te halen door een immense toren te beklimmen. Helaas staan er enorm veel vijanden tussen ons en ons doel. Zodoende moeten we al vechtend zien te overleven. De game kwam een jaar geleden uit op pc in Early Access en is inmiddels officieel verkrijgbaar, ook op de Nintendo Switch. Lees hier onze review van deze roguelite twin-stick shooter.

Revita

Het begin van Revita helpt ons op weg met de besturing en we krijgen het tipje van de sluier te zien qua verhaal. Vervolgens beginnen we weer helemaal bij het begin en moeten we de gigantische toren, verdeeld in meerdere gebieden, zien te doorgronden terwijl we allerlei vijanden uitschakelen. Elk gebied is opgedeeld in een aantal kamers met vijanden, mogelijkheden tot upgrades en uiteindelijk een enorme eindbaas per gebied tot we het einde bereiken. Omdat het een roguelite is, gaat de game er niet vanuit dat je meteen wint, maar kan je buiten potjes om nieuwe upgrades vrijspelen.

Gedurende het avontuur merkten we dat het thema van Revita vooral op de zes fasen van rouwen focust. Aan het einde van elke wereld vecht je tegen belichaming van bijvoorbeeld woede, depressie of ontkenning. Tijdens dit avontuur moet je ook upgrades kiezen, waarbij je voornamelijk je levenskracht inlevert. Zodoende moet je afwegen of je liever gaat voor meer kracht of meer leven en moet je soms meer risico nemen om een hogere kans te hebben wel te winnen. Mocht je uiteindelijk sterven, dan kan je vervolgens weer investeren in zaken om de volgende potjes misschien iets soepeler te laten verlopen.

Revita

De omgevingen zijn erg donker, waardoor de verschillende thema´s niet helemaal tot hun recht komen. Daarbij voelen de werelden en vijanden niet zodanig uniek dat het uitdaagt zoals een Binding of Isaac of Enter The Gungeon, want de kamers en vijanden lijken enorm veel op elkaar, op de eindbazen na. Dat is jammer, want het concept van de fasen van rouw is interessant. Ook voelt de game erg traag in het begin tot je wat meer zaken vrijspeelt. Het concept van afwegen of je je levensenergie inruilt voor meer kracht past goed bij het thema van het spel, want wat ben je bereid op te geven voor meer kracht?

Revita is een tof concept en doet zeker wat dingen goed waardoor af en toe een potje doen zeker interessant is. Toch is het jammer dat het grafisch erg middelmatig oogt. De omgevingen zijn erg donker, waardoor het niet echt een eigen karakter durft te hebben en de gameplay kan snel repetitief worden omdat de verschillende werelden ook niet echt onderscheiden. Toch is het concept van levenskracht inleveren voor meer upgrades interessant genoeg om te spelen, want tot hoe ver ga je? Al met al toch leuk om af en toe te doen.

Voor deze review is Revita gespeeld op de Nintendo Switch. Het spel is ook verkrijgbaar op pc.