The Stanley Parable: Ultra Deluxe

The Stanley Parable is een unieke ervaring en eentje die je uitdaagt om te experimenteren. Het ene einde is nog absurder dan het andere. Als je van aparte games houdt, dan is dit er een die je niet mag missen.

Het originele The Stanley Parable stamt al uit 2011 en is ontstaan als mod van Half Life 2. Een behoorlijk oude game dus, maar wel een die een cult-status heeft weten te verkrijgen in de industrie. In 2018 werd The Stanley Parable: Ultra Deluxe aangekondigd, een volledige remake die beschikbaar zou komen op alle gangbare platformen. De game zou oorspronkelijk al in 2019 verschijnen, maar ligt door allerlei redenen nu pas in de schappen. Wij keken voor je of deze nieuwe editie je zuurverdiende centen waard is.

The Stanley Parable is eigenlijk een groot experiment. Je kruipt in de huid van Stanley, die eigenlijk elke dag precies hetzelfde doet, totdat op een dag al zijn collega’s plotseling verdwenen zijn. Vanzelfsprekend ga je op onderzoek uit, waarbij je geholpen wordt door een voice-over die je precies vertelt wat te doen.

Het toffe is dat je echter helemaal zelf besluit of je de instructies van de voice-over opvolgt, of dat je zijn aanwijzingen in de wind slaat. Het leuke daarbij is, is dat deze voice-over zijn verhaal aanpast, naarmate je niet naar hem luistert. Door te volgen, soms te volgen of juist helemaal niet te volgen, beleef je verschillende avonturen, waarbij de een nog bizarder is dan de ander. Zo zul je zelfs op een gegeven moment je console moeten uitzetten om te overleven.

Het loont ook enorm om goed om je heen te kijken tijdens je avonturen, want eigenlijk op elke plek waar je aanbelandt, is wel iets te ontdekken. Zo zitten er veel verwijzingen in naar andere games en wordt sowieso de hele industrie behoorlijk op de hak genomen. Ook jij als speler wordt regelmatig op het verkeerde been gezet of voor de gek gehouden.

De reden waarom deze editie de Ultra Deluxe is gedoopt, komt door het feit dat er bonus content is toegevoegd. Ook dit is weer op een geniale manier verstopt. Je zal niet meteen kunnen profiteren van de extra’s, maar deze komen na een aantal keren doorspelen vanzelf tevoorschijn achter een speciale deur waarop “New content” staat. We zullen er niet te veel over verklappen, want ook dit deel is weer bijzonder absurd.

Als we een minpunt moeten noemen, dan is het toch wel de levensduur. Ondanks dat er vele eindes zijn, ben je nergens echt lang mee bezig waardoor je er na een avondje of twee experimenteren ook wel klaar mee bent.

The Stanley Parable beloont creativiteit en vindingrijkheid en de meest onverwachte acties van uit de speler, triggeren de beste momenten in het spel. Al willen we het eigenlijk niet echt een spel noemen, maar meer een experiment waar je als speler aan deelneemt. Je moet het vooral ervaren om het te begrijpen. Durf je dat aan, dan staat je iets heel bijzonders te wachten.

Wij speelden The Stanley Parable: Ultra Deluxe op de Xbox Series. De game is daarnaast verkrijgbaar voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.