Five Nights At Freddy’s: Security Breach
Tim Horsting
Tim Horsting

Five Nights At Freddy's: Security Breach is een heerlijke homage aan de oude games met een nieuwe twist op de formule. Sommige secties voelen wel hetzelfde maar door de geringe duur van de game valt deze gelukkig nergens echt in herhaling.

De originele Five Nights At Freddy’s uit 2014 kan met een gerust hart een klassieker genoemd worden. Vanuit het kleine securitykantoortje achterin een pizzatent moest je vijf nachten zien te overleven. De animatronics die overdacht voor het entertainment veranderen ’s nachts in doodenge monsters. Met enkel de camerabeelden tot je beschikking moet je ze in de gaten zien te houden voordat ze je kantoor bereiken.

De game van Scott Cawthon bleek een hit waarna er vele sequels en spin-offs volgden. Nu is daar het laatste deel Five Nights At Freddy’s: Security Breach met een interessante twist op de formule.

Waar het origineel zich afspeelde in een pizzatent a la de Amerikaanse “Chuck-E-Cheese” speelt Five Nights At Freddy’s: Security Breach zich af in een compleet winkelcentrum. Er is een kinderopvang, restaurantjes, winkels en enkele animatronische poppen om de kinderen te vermaken.

Animatronics kunnen leuk zijn maar ook doodeng. Op youtube zijn verschillende video’s te vinden van “glitchende poppen” en dat deze creepy zijn moeten de makers van Five Nights At Freddy’s: Security Breach ook hebben gezien. Zodra je een animatronic “onderbreekt” dan flipt deze helemaal en komt ie je achterna. Als hij je dan eenmaal te pakken heeft gaat dit ook zo abrupt dat wij tijdens onze speelsessies regelmatig van ondergoed hebben moeten wisselen.

In Five Nights At Freddy’s: Security Breach speel je als de jonge Gregory. Hij belandt s’avonds alleen in het verlaten winkelcentrum. Helemaal alleen is hij gelukkig niet, Freddy “Faz” de beer probeert de jonge Gregory te helpen ontsnappen uit de klauwen van zijn medeanimatronics. Dit lukt vrij aardig, doordat je in zijn buik kan klimmen kan je Freddy als een soort exoskelet gebruiken. Hierdoor kun je ongemerkt langs de andere animatronics lopen. Zijn batterijduur is echter beperkt waardoor je Freddy regelmatig moet opladen of zelfs moet achterlaten. Via een walkie-talkie geeft hij je wel tips en leid hij je naar “security badges” hiermee kun je gebieden en shortcuts ontgrendelen. Dit herhaalt zich wel een paar keer maar door de prachtige setting en interessante “bad-guys” blijft dit gelukkig boeiend.

De game ziet er fantastisch uit, de omgevingen zijn enorm gedetailleerd en zelfs achter de schermen van het winkelcentrum is het interessant. Er is ook de nodige aandacht geschonken aan de kantoren van de beveiliging, de boilerruimtes, opslag, toiletten en de laadplatformen. Hierdoor krijg je soms zelf een beetje een “hitman vibe”  bij de glanzende vloeren kan je het schoonmaakmiddel bijna ruiken. Ook zit de game tjokvol referenties naar de vorige games en is er zelfs een scène waarbij je de deuren in de gaten moet houden terwijl je steeds minder stroom hebt om de deuren mee te sluiten.

Toch zijn er ook wat irritaties, de camerabeelden waarmee je de animatronics in de gaten kan houden knipperen zo fel dat het lijkt alsof de camera’s in een disco hangen. Ook is het soms niet altijd even duidelijk wat nou de bedoeling is. Gelukkig is de game wel vrij vergeeflijk en weet het door de geringe speelduur nergens echt te knellen.

Five Nights At Freddy’s: Security Breach is een spannende stealthgame die je regelmatig de stuipen op het lijf zal jagen met zijn doodenge poppen. Een tripje Disneyland zal nooit meer hetzelfde zijn!

Five Nights At Freddy’s: Security Breach is nu verkrijgbaar voor PlayStation en PC. Versies voor de Xbox en Switch zijn gepland.