Boonanza: Marco Boono

Boonanza: Marco Boono zet uitdagende opdrachtkaarten voor de spelers waardoor je risico's moet durven nemen en soms je verlies moet accepteren om verder te komen. Toch is het wel complex waardoor het niet voor spelers die een luchtig spelletje willen doen.

Eerder dit jaar verscheen de jubileum-editie van het welbekende kaartspel en nu mogen we de nieuwe uitbreiding proberen. In Boonanza: Marco Boono gaan jij en tot zes andere spelers op avontuur om een mooie prijs te verdienen. Lees hier in onze review of dat goed werkt of dat deze uitbreiding kopje onder gaat.

Boonanza: Marco Boono Foto: Joost Klein Middelink

Het nieuwe concept van Boonanza: Marco Boono is dat iedere speler een personage kiest dat een reis af moet leggen. In het midden van de tafel liggen er opdrachtkaarten en men moet de gehele stapel doorwerken om het einde te kunnen bereiken. Als een speler het einde bereikt, stopt het spel en wordt de eindscore berekend.

De opdrachtkaarten zorgen voor een nieuw perspectief binnen het kaartspel, want ineens moet je afwegen of je bereid bent om wat moeite te doen om te voldoen aan de voorwaarden van de opdracht, of te betalen om deze te mogen overslaan en daardoor wel een lagere score te hebben. Opdrachten variëren van simpel, zoals het verbouwen van twee gelijke bonen of een opbrengst van 2 munten hebben bij oogsten, tot lastig waarbij je opzettelijk je gehele bonenvelden moet weggooien om lege velden te hebben of opzettelijk achteraan moet lopen.

De eerste speler die de laatste opdracht vervult, moet vijf munten betalen om de eindstreep te mogen behalen. Elk andere speler moet ook vijf munten inleveren, plus een munt per niet afgeronde opdrachtkaart tussen hen en de finish. Zodoende kan het nog best spannend worden wie de uiteindelijke winnaar is, omdat er soms een flink verschil kan zitten tussen de speler die de finish bereikt en de spelers achter hen.

De uitbreiding is een leuke en nieuwe twist voor het spannende kaartspel met een extra twee-speler-variant net als een solo-modus, maar het verandert verder vrij weinig aan het basisspel. In de kern is het spel namelijk hetzelfde als wat je altijd doet, je moet alleen aan een bepaalde voorwaarde voldoen om verder te komen of punten inleveren om het obstakel om te omzeilen. Boonanza: Marco Boono is zodoende ook vooral leuk om eens wat variatie toe te brengen als je vaker Boonanza hebt gespeeld, maar als je het af en toe uit de kast haalt, zou deze uitbreiding vooral verwarren omdat het toch de dynamiek van het basisspel in de war schopt.

Tegelijkertijd zorgt de uitbreiding er wel voor dat spelers beloond worden voor risico’s nemen en agressief handelen. De volgorde van de opdrachtkaarten zorgen er voor dat elk potje enigszins anders is, al zal je na een paar keer speler al kunnen anticiperen op wat er komen gaat. Zodoende kan de uitbreiding gezien worden als een extra hoge moeilijkheidsgraad voor als men het basisspel inmiddels wel gezien hebben.

Daardoor is Boonanza: Marco Boono vooral leuk met liefhebbers van het basisspel en brengt een nieuwe aanvulling waarbij spelers risicovol moeten handelen en soms beslissingen moeten maken waarbij hun oogst verloren gaat waardoor ze wel verder komen qua opdrachtenkaarten. Voor spelers die slechts af en toe het spel uit de kast trekken is Marco Boono vooral een extra complexiteit in een al tactisch spel waardoor het zeker niet voor spelers is die Boonanza al lastig vonden.