Spidersaurs

Spidersaurs is in de kern best vermakelijk door de vele levels, variatie aan wapens en klassieke gameplay, maar heeft wat kleine irritatiepunten die toch soms in de weg zitten.

Spidersaurs draait om een fabriek die dinosauriërs kruist met spinnen om een oneindige voorraad aan dinospinnen te creëren die gebruikt worden om wereldwijde voedseltekorten tegen te gaan. Helaas voor onze hoofdrolspelers zijn deze wezens ontsnapt en is het aan ons om ze te vernietigen. Lees hier onze review.

Spidersaurs

De game kwam in 2019 uit voor Apple Arcade, maar is nu voor consoles verschenen. In een notendop leent Spidersaurs heel veel onderdelen van Contra, waarbij het in de kern vooral schieten is met verschillende wapens, afgaan bij een enkele knal en er zijn verschillende type vijanden. Waar Spidersaurs uniek in is, is dat per level de spelers unieke,k permanente upgrades krijgen die ze de levels erna in kunnen zetten. Denk daarbij aan plakkerige handen om te klimmen, een dubbele sprong of misschien wel andere krachten. De levels zijn verdeeld in meerdere stukken, waarbij je voor elk stuk een einddeel hebt. Zodoende biedt de game best veel levels om te beleven.

Ondanks de relatief moderne graphics, blijft de gameplay en moeilijkheid best klassiek. Je kan niet teruggaan in de levels en met een enkele klap ben je dood. Ga je drie keer dood, mag je het gehele level opnieuw proberen. Vijanden verschijnen soms uit het niets en door de redelijk hoekige beweging van de personages, kan het snel voorkomen dat je per ongeluk in kogels springt en afgaat. Hoe dan ook: het is net zo pittig als Contra vroeger.

In Spidersaurs kies je een van de twee personages die de wereld moet redden en elk van deze personages heeft net iets andere wapens. Zo kies je eerder voor het personage dat voor jou de betere wapens heeft dan het uiterlijk, iets wat in onze optiek erg jammer is, zeker omdat in de twee-speler-modus je de ander forceert de andere wapens te gebruiken. Ondanks dat is het wel fijn om hiermee meerdere mogelijkheden voor wapens te hebben en ook kan je hierdoor het spel meerdere keren net iets anders beleven.

Spidersaurs

Een van de nadelen van de game is dat het meebewegende beeld soms je dood kan zijn, want als je een hoekje omgaat en het beeld besloten heeft dat je verder bent ondanks dat je af bent, dan kom je tot leven in hetzelfde gebied waar je direct opnieuw sterft en zodoende het volledige level opnieuw mag beginnen. Dit zijn gelukkig zeldzame momenten, maar zeker niet uniek. Het zijn dan ook zeker momenten die dan volledig frustreren als ze gebeuren, zeker als je al best ver in het level was.

Spidersaurs is een best vermakelijk spel, zeker met een andere speler, maar er zijn ook een hoop irritatiepuntjes die het speelplezier wel wat in de weg zitten. Toch is door de variatie aan wapens tussen de twee personages en de vele levels die je kan doorlopen er een boel positiefs te beleven. De klassieke gameplay is voor sommige nieuwkomers misschien iets te pittig, maar zeker een mooie ode aan de spijkerharde moeilijkheidsgraad van vroeger.

Voor deze review is Spidersaurs gespeeld op de Nintendo Switch. Het spel is ook verkrijgbaar op Apple Arcade, PlayStation 4/5, Xbox One/Series X|S en pc.