Doorgaan naar artikel
GC22: Park Beyond
Joost Klein Middelink
Joost Klein Middelink
Gameredacteur / Bordspellenredactiemanager / Eventmanager
Profiel

Conclusie

Ondanks dat we slechts een achtbaan konden bouwen tijdens onze demo, gaf het vrije en gemakkelijke bouwsysteem ons zodanig plezier dat we erg benieuwd zijn naar het eindproduct volgend jaar.

Voor liefhebbers van pretparkmanager-games komt er in 2023 een nieuwe game uit waar spelers hun volledige fantasie kunnen inzetten om alles maar te bouwen wat ze tof lijkt, ook al zou het niet mogelijk moeten zijn. Wij mochten gelukkig al met Park Beyond aan de slag tijdens een previewsessie bij Bandai Namco. Lees hier over onze indruk van het spel.

Park Beyond

De demo draaide volledig om het bouwen van een achtbaan dus van de andere attracties hebben we helaas niets kunnen meemaken. We kregen een paar instructies en regels om te volgens bij het bouwen, maar al snel merkten we dat het bouwsysteem zodanig flexibel was dat je zo goed als elk mogelijke variatie kan bouwen van een achtbaan. Als je een achtbaan wil die honderden meters omhoog gaat, dan met drie schroeven, twee loopings en en stukje wil afleggen na afgeschoten te worden door een kanon, het kan allemaal.

Deze vrijheid werkt enorm soepel want het bouwsysteem past zich redelijk snel aan op basis waarvan jij je muis houdt. Vrijwel vlekkeloos voelt de game aan wat je ongeveer wil en met enkele knoppen of bewegingen ben je direct weer waar je wil zijn. Zodoende kost het bouwen van een achtbaan niet zo lang als wat je normaal verwacht. Daarbij zijn er geen voorgebouwde achtbanen, waardoor je compleet zelf je creativiteit kan laten gaan. Terwijl je bouwt ontstaan er vanzelf ondersteuningen, bochten en meer op basis van wat jij wil.

Park Beyond

Tijdens een presentatie kregen we te horen dat het spel ook een uitgebreide campagne krijgt waarbij je verschillende beslissingen moeten maken die beïnvloeden welke onderdelen je krijgt, hoeveel geld je krijgt en andere besluiten. Daarnaast zullen er nog wat andere modi zijn waarbij je verschillende attracties kan bouwen naar wens. Denk aan reuzenraden die meerdere wielen hebben waar karretjes aan blijven staan, achtbanen die zweven, draaiende attracties die door een aap worden rondgeslingerd, de game wil juist dat dingen die niet kunnen mogelijk gemaakt worden.

Het gemak waarmee we de achtbaan konden bouwen met allerlei variaties wanneer wij dat wilden, de simpliciteit van het herstellen, aanpassen of verwijderen van recent gebouwen stukken en de uitstraling zorgt ervoor dat je zowel makkelijker de meest gekke creaties kan maken, maar ook het gevaar op de loer ligt dat het niet te absurdistisch wordt. Mogelijk biedt de verhaalmodus daar de oplossing voor, maar dat moeten we nog zien. Ook is onduidelijk hoeveel attracties er zijn en hoeveel variaties er kunnen bestaan of dat je beperkt wordt door voorbepaalde variaties, maar daar zullen we volgend jaar wel meer over horen. Wij vonden het in ieder geval een toffe game om te proberen.