Doorgaan naar artikel
Call of Duty: Modern Warfare II
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager
Profiel

Conclusie

Op het eerste oog lijkt de game soepel te draaien en ziet het er qua graphics en gameplay goed uit. Infinity Ward zal de komende dagen nog flink wat informatie verzamelen om deze nog zoveel mogelijk te verwerken in de uiteindelijke release. Wat wij uiteindelijk van de game vinden kan je lezen in de review die zo snel mogelijk na de release online zal verschijnen.

We gaan weer richting de herfst en dus komt de release van de nieuwe shooter in de CoD-serie steeds dichterbij. Dit jaar staat Infinity Ward weer aan het roer en komt met Call of Duty: Modern Warfare II. Het gaat hierbij overigens op een vervolg op Modern Warfare uit 2019, maar het is geen remake van de eerder uitgebrachte Modern Warfare 2 uit 2009.

Al jarenlang zijn de Call of Duty-games erg populair onder de multiplayershooters. Er wordt dan ook massaal uitgekeken naar deze nieuwe titel waarbij iedereen weer aan de slag kan met nieuwe wapens, nieuwe maps en andere gameplay. Voor de grote release wordt vaak een beta-versie vrijgegeven waarmee spelers voor een bepaalde tijd kunnen spelen, zodat er feedback verzameld kan worden om de scherpe randjes bij te werken en ervoor te zorgen dat de game klaar is voor gebruik op de releasedatum.

Afgelopen weekend was de gesloten beta voor de PlayStation-eigenaren die CoD: MW2 hebben besteld en die konden dus als eerste het tegen elkaar opnemen. Vanaf nu kunnen ook andere platformen deelnemen mits je de game hebt besteld. Wie de game nog niet heeft besteld, zal moeten wachten tot 24 september.

Aan het begin van de beta mochten de spelers aan de slag met enkel de modus Team Deathmatch en was er maar één map beschikbaar. Al gedurende het weekend werd dit uitgebreid met de modi Domination, Search and Destroy, Knock Out en Prisoner Rescue. Ook het aantal maps werd uitgebreid naar vier stuks, namelijk Valderas Museum, Mercado Las Almas, Breenbergh Hotel en Farm 18. Dit is een greep uit hetgeen wat we mogen verachten van de uiteindelijke game die later in oktober zal verschijnen.

De eerste indruk van de maps was prima. Het is uiteraard weer even wennen aan de looplijnen die je in een multiplayer map vaak hebt. Het is ook weer even zoeken naar de gevaarlijke plekken waar vijanden zich vaak ophouden, maar ook  naar plekken voor jezelf om een tactische aanval op te zetten. Al gauw genoeg merk je dat het echt een Call of Duty-game is en dat het speltempo vrij hoog ligt, maar niet zo hoog als bijvoorbeeld bij Vanguard en Black Ops. Het is overigens wel sneller dan de vorige Modern Warfare-titel.

Call of Duty: Modern Warfare II

Elke speler krijgt drie basisuitrustingen tot zijn beschikking, namelijk de Assault Rusher, Hunter Stalker en Tank Sentinel. Deze uitrustingen zijn divers voorzien van wapens, bijvoorbeeld een assault rifle en shotgun of een submachinegun en een bazooka. Hoe meer je speelt, hoe meer punten je verzamelt om je collectie uit te breiden, onderdelen vrij te spelen en uiteindelijk je ultieme uitrusting samen te stellen. Dit is niets nieuws, aangezien dit in vrijwel alle CoD-games wordt gebruikt. Het grote verschil is echter dat de wapenuitrusting niet per wapen vrijgespeeld hoeft te worden. Wanneer je bijvoorbeeld een vizier of magazijn hebt vrijgespeeld voor een assault rifle, dan is deze beschikbaar voor alle wapens binnen deze klasse. Dit scheelt erg veel tijd en voorkomt dat je moet “grinden” om de uitrusting per wapen te krijgen zoals jij dit wilt hebben. Ook andere onderdelen zoals de shockstick en semtex zijn net als diverse killstreaks vrij te spelen.

Wat er verder nog nieuw is in Modern Warfare II zijn de perk-bundels in de vorm van Assault, Phantom, Hunter en Deadeye. Deze bundels voorzien de spelers van enkele perks, oftewel voordelen. Het gebruik van perks is niet nieuw en is al lang beschikbaar in de franchise, maar nu is dit systeem vernieuwd. Zo beginnen de spelers aan het begin van de wedstrijd met twee basis perks. Naarmate je meer punten verdient, komen er een bonusperk en een ultimate perk vrij die je extra voordelen bieden. Net als bij de killstreaks, worden deze extra perks gereset wanneer je wordt gedood.

Call of Duty: Modern Warfare II

Als we kijken naar de gameplay, merken we dat Modern Warfare II iets anders speelt dan eerdere titels. Zo lijkt het dat vijanden eerder doodgaan door een snellere Time to Kill (TTK), oftewel hoeveel kogels er nodig zijn om iemand te doden. Dit wordt daarentegen wel gecompenseerd door meer terugslag van je wapen bij het schieten. Het is vooralsnog niet bekend of dit bewust is gedaan door Infinity Ward of dat dit in de uiteindelijke versie nog wordt aangepast.

Geluid en graphics zijn ook grote onderdelen bij een shooter. Vooralsnog lijkt het erop dat Infinity Ward heeft geluisterd naar de feedback van het vorige deel en de maps heeft ontwikkeld met meer kleur en meer lichtinval, waardoor spelers beter te zien zijn. De bewegingen van de personages zien er gewoon goed uit en je merkt het tijdens het spelen zelfs wanneer je personage een zwaarder wapen vast heeft of bijvoorbeeld een pistool. Bij een zwaar machinegeweer zal het personage beduidend minder soepel sprinten en over obstakels klimmen dan wanneer je een pistool vast hebt. Wat het geluid betreft is dit ook dik in orde. Explosies en het vuren van de wapens klinkt lekker en vol en zorgt voor extra spanning en actie.

Call of Duty: Modern Warfare II ligt vanaf 28 oktober 2022 in de winkel voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X|S, Xbox One en pc.