Return to Monkey Island

Maak je op voor een geweldige Return to Monkey Island. De game voelt niet alleen als een perfect derde deel in de Ron Gilbert-reeks, maar ook nog eens als een blauwdruk voor hoe point-&-click-adventures een nieuw leven kunnen krijgen.

De eerste twee Monkey Island-games zijn misschien wel de bekendste en populairste point-&-click-adventures. Het geesteskind van Ron Gilbert stond bekend om zijn geweldige humor en bij vlagen onlogische puzzels. Hoewel er naderhand nog een tweetal games in de serie verschenen en nog een episodische game in de vorm van Tales of Monkey Island, heeft Gilbert deze nooit echt erkend als onderdeel van zijn reeks en heeft hij ook niet aan die games meegewerkt.

Wel heeft hij altijd gezegd dat wanneer hij genoeg goede ideeën heeft, dat hij graag een “echt” derde deel zou maken. Nu, eenendertig jaar na het verschijnen van deel twee is het zover: Return to Monkey Island is verschenen voor pc en Nintendo Switch. Heeft de serie de tijdsgeest weten te doorstaan?

Return to Monkey Island begint meteen na het controversiële einde van deel twee, waarbij een jonge Guybrush uit de attractie Big Whoop komt rennen en alles een droom lijkt te zijn. De verhalen lijken alleen te bestaan in de beleving van een kind. We komen erachter dat het niet helemaal zo zit en wat natuurlijk knaagt is dat het geheim van Monkey Island nooit daadwerkelijk gevonden is, ondanks de titel van de eerste game. En dat is dan ook precies waar we naar op zoek gaan.

Het verhaal is natuurlijk een simpele kapstok om Guybrush weer in de meest idiote situaties te kunnen plaatsen en dat is precies de kracht van Return to Monkey Island. De humor is namelijk nog steeds formidabel met flink wat knipogen naar de huidige maatschappij. Voor wie bekend is met de reeks, is het sowieso een groot feest. Praktisch elk personage dat je kent maakt zijn of haar opwachting: Elaine, Wallie de cartograaf, Carla de sword master die nu gouverneur is van Melée Island, Murray de pratende schedel en natuurlijk LeChuck. Ze staan weer garant voor hilarische conversaties en zorgen ook voor een paar optionele puzzels.

Verder is de interface natuurlijk helemaal gemoderniseerd, zonder daarbij het bronmateriaal uit het oog te verliezen. Waar je vroeger op tekstjes onderin het scherm klikte voor acties als “talk to” en “pick up” worden deze nu automatisch voorgesteld, vergezeld van een knopindicatie om de actie uit te voeren. Ook kun je op de Switch middels de schouderknoppen schakelen tussen de verschillende plekken op het scherm die acties bevatten. De verbeteringen zijn simpel, maar enorm doeltreffend. Return to Monkey Island voelt als een moderne game en misschien wel belangrijker: als een blauwdruk om het genre nieuw leven in te blazen.

Als we naar de puzzels kijken, vinden we die wat eenvoudig vergeleken met vroeger. We zijn nu natuurlijk ook een stukje ouder, maar de puzzels lijken redelijk rechtdoorzee. Het is vrij logisch wat je moet doen en de personages waar je mee praat geven duidelijke hints richting de oplossing. Mocht dit niet genoeg voor je zijn, dan krijg je aan het begin van het spel nog het “Book of hints” waarbij je ook tips en uiteindelijk zelfs de oplossing kunt krijgen voor de puzzel. Het systeem werkt prima, waarbij de hints in het begin niet te veel weggeven, maar je wel verder helpen als je echt vast zit, zodat het nooit frustrerend wordt.

Als we eerlijk zijn, waren we in eerste instantie niet erg enthousiast over de nieuwe grafische stijl van Return to Monkey Island, maar als je eenmaal aan het spelen bent, went het enorm en moeten we onze mening bijstellen. De grafische stijl past perfect bij het spel en zorgt voor de juiste sfeer tijdens je avonturen. Hetzelfde kan gezegd worden over de muziek en de voice-acting. Ze maken alles bij elkaar dat Return to Monkey Island gepolijst en af voelt.

Return to Monkey Island is een geweldige terugkeer naar de piratenavonturen van Guybrush Threepwood, alsook een geweldige terugkeer naar point-&-click-adventures. De humor, de puzzels: alles voelt als een warm bad, zeker als je ook de vorige games uit de reeks hebt gespeeld. Mocht je onbekend zijn met de reeks, dan zul je wel een hoop verwijzingen missen, maar dat maakt het wellicht een goed idee om eerst de remakes van deel 1 en 2 eens te gaan spelen!

Wij speelden Return to Monkey Island op de Nintendo Switch. De game is daarnaast beschikbaar voor pc.