New Tales from the Borderlands

New Tales from the Borderlands is een prima game met een boeiend verhaal, interessante personages en flauwe humor. De gameplay biedt weinig echte vernieuwingen, maar heel erg is dat niet.

Tales from the Borderlands, een spin-off van de Borderlands-serie, werd in 2014 uitgebracht door Telltale Games. Door het faillissement van Telltale Games in 2018 leek het er even op dat er nooit een vervolg zou komen. Gelukkig heeft Gearbox Software zelf het initiatief genomen om een tweede deel te maken en het bedrijf kwam met de toepasselijke naam: New Tales from the Borderlands. Wij mochten alvast met deze game aan de slag en hieronder kun je lezen of dit vervolg ons net zo goed bevallen is als het eerste deel.

In New Tales from the Borderlands draait het om drie hoofdpersonen, Anu, Octavio en Fran. Het speelt zich af op de planeet Promethea, ongeveer een jaar na de gebeurtenissen van Borderlands 3. De protagonisten hebben totaal verschillende karakters. Anu, ofwel Dr. Anuradha Dha, is erg slim, maar enorm ongemakkelijk als het aankomt op sociale situaties. Octavio, de stiefbroer van Anu, is een stuk minder slim, maar heeft zijn hart op de juiste plek zitten. Fran Miscowicz, eigenaresse van een Froyo-winkel, is vooral gek en kampt met woede-uitbarstingen die ze maar moeilijk onder controle kan houden.

Het verhaal begint met Anu die ontslagen wordt, omdat een demonstratie van haar nieuwe apparaat niet het gewenste resultaat oplevert. Ze gaat op zoek naar haar broer, waar ze al een tijd geen contact meer mee heeft. Octavio werkt in de Froyo-winkel van Fran en door omstandigheden komen ze al vrij snel alle drie bij elkaar. Ze komen erachter dat de oude werkgever van Anu beschikte over een vault key en het trio krijgt deze in hun bezit. Ze bezoeken de vault en komen daar een monster tegen dat een vreemd groen voorwerp op zijn lichaam heeft dat ervoor zorgt dat verwondingen direct genezen. Anu, Octavio en Fran weten uiteindelijk het monster te verslaan en nemen het voorwerp mee terug. Susan Coldwell, CEO van Tediore weapons corp, komt erachter dat het drietal in het bezit is van het groene voorwerp en doet er alles aan om het van ze af te pakken voor haar grote plan.

Wij zijn ons ervan bewust dat het bovenstaande niet heel veel duidelijk maakt over het verhaal, maar dat is ook juist de bedoeling. New Tales from the Borderlands draait namelijk om het verhaal en dat willen wij niet voor je verpesten. Het is een opzichzelfstaand verhaal en dus geen vervolg op Tales from the Borderlands. Hoewel het door een ander team is gemaakt, heeft het wel dezelfde leuke humor waar wij met regelmaat om hebben moeten lachen. Fran is grof, lomp en grijpt elk moment aan om een seksistische opmerking te plaatsen, Octavio maakt vooral domme opmerkingen omdat hij zaken niet snapt en Anu is vooral enorm ongemakkelijk bij interacties met mensen. Je kunt niet anders dan een band met de drie krijgen en dat is enorm knap gedaan door de ontwikkelaars. Dat maakt het dan ook vooral leuk om het verhaal te volgen, want in de kern is het geen heel bijzonder verhaal, het zijn juist de personages, ook buiten het drietal om, die het echt de moeite waard maken.

Hoewel deze game niet gemaakt is door Telltale Games, is het qua gameplay wel een typische Telltale ervaring. Het draait om het maken van keuzes en tussendoor zijn er flink wat quick-time events. Het is dus geen enorme uitdaging, maar dat is ook niet de bedoeling van dit spel. De ontwikkelaars hebben wel geprobeerd de nodige mini-games toe te voegen, maar die komen uiteindelijk ook altijd neer op zo snel mogelijk op een knop drukken. Zelfs de gevechten die je kunt, en soms ook moet, houden met de Vaultlanders, in-game verzamelobjecten, komen neer op het drukken op de juiste knop op het juiste moment. Gelukkig is de hoeveelheid quick-time events ook precies goed, waardoor het nooit tegen gaat staan.

Wel hadden wij het idee dat de keuzes niet enorm veel invloed hadden op het verloop van het verhaal. Zo kregen we in een van de laatste hoofdstukken de optie om iemand te laten gaan of te doden. Wij hebben er toen voor gekozen om deze persoon te laten gaan en hadden verwacht dat deze later weer terug zou komen, maar we hebben er nooit meer iets van gehoord. Ook lijken sommige keuzes behoorlijk veel op elkaar, waardoor het ook het idee geeft dat je keuze niet echt invloed heeft.

Wat betreft graphics heeft Gearbox Software wel een enorme stap gemaakt ten opzichte van het vorige deel. Telltale-games staan niet echt bekend om hun goede prestaties, maar deze game was prima in 4k met acceptabele framerate te spelen op onze pc. Het ziet er ook erg mooi uit en, hoewel de bekende Borderlands-stijl is gebruikt, is er veel detail aanwezig, zoals reflecties, lichtinval en schaduw.

New Tales from the Borderlands is een game die je maar moeilijk weg kan leggen en de tijd, ongeveer 14 uur, die je nodig hebt om deze game uit te spelen, vliegt voorbij. Dit komt door het verhaal, maar nog meer door de interessante hoofdpersonen en de verschillende personages die op je pad komen. Daarnaast is het doordrenkt met typische Borderlands-humor en dat zorgt ervoor dat je regelmatig moeten lachen. Qua gameplay doet het niet echt iets nieuws en zelfs de gevechten met de Vaultlanders brengen hier geen verandering in. Hou je van verhalende games en in het bijzonder van Telltale-games, dan is dit echt een must-have.

Voor deze review hebben wij New Tales from the Borderlands gespeeld op pc. Het spel is ook verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X|S, PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch.