Somerville

Ondanks de kleine frustraties en technische mankementen is Somerville absoluut de moeite waard. Het mysterieuze verhaal houdt je aan het scherm gekluisterd.

Kwa AAA-games is dit jaar niet het jaar van Xbox, maar dat betekent natuurlijk niet dat er niets interessants verschijnt. Een van de games die al een tijdje op onze radar staat is Somerville, vooral omdat deze komt van Dino Patti, die eerder aan Limbo en Inside heeft gewerkt. Laat die game nu net afgelopen week verschenen zijn. Wij keken voor je of deze stijlvolle indie-game de moeite waard is.

Het ene moment zit je nog lekker met het gezin op de bank en het volgende ben je middenin een invasie van vijandige aliens belandt. Althans dat is het geval voor het gezin uit de game. Na de invasie raakt de vader buiten bewustzijn en als hij wakker wordt is er alleen nog de hond. Zijn vrouw en kind zijn spoorloos verdwenen. Als klap op de vuurpijl heeft hij daarbij een mysterieuze kracht opgedaan, waarbij hij structuren van de aliens kan laten smelten. Een bijzondere zoektocht begint naar zijn verdwenen vrouw en kind.

Dat de game van een van de makers van Limbo en Inside komt, is meteen te zien, want ook Somerville is bijzonder sfeervol. We zien vooral donkere pasteltinten met daarbij felle rode en paarse kleuren van de lichten van de aliens. Vooral de lichteffecten maken Somerville een lust voor het oog. Ook de sfeervolle soundtrack maakt dat je continu geboeid blijft en dat het lastig is om te stoppen met spelen.

Somerville is een side-scroller (met af en toe wat 3d-variatie) waarin je puzzels oplost en je zo een weg baant richting je verdwenen familie. Wel komt de game enorm traag op gang. Zeker het eerste uur ben je vooral aan het lopen en kom je sporadisch een eenvoudige puzzel tegen. Gelukkig zetten de makers daarna je hersens wel wat meer aan het werk en worden de puzzels wat lastiger en frequenter. Wat wel jammer is, is dat deze puzzels veel op hetzelfde neerkomen. In het begin kun je elementen smelten en later komt daar de mogelijkheid bij om ze weer solide te maken. Elke puzzel is een spel tussen deze krachten en zodoende ligt de oplossing vaak wel voor het oprapen. Ook lichten de elementen waarmee je interacties kunt doen duidelijk op wat het allemaal nog wat simpeler maakt. Het zorgt ervoor dat het verhaal wel lekker doorloopt, maar we vinden het zonde dat we nergens echt uitgedaagd werden.

De puzzels worden afgewisseld met andere gameplayelementen. Zo zul je af en toe moeten zien te ontsnappen in een achtervolging of langs een groepje aliens moeten sneaken. Deze secties zijn vooral trial and error en zul je ook na een aantal keren proberen wel halen.

Ook technisch laat Somerville af en toe wat steekjes vallen. Zo zijn de interacties soms onduidelijk en weet je precies wat je moet doen, maar werkt het simpelweg niet. Na een paar keer proberen lukt het om onverklaarbare reden dan ineens wel en dat is frustrerend. Zeker omdat je het gevoel krijgt iets verkeerd te doen en blijkt dat je het uiteindelijk toch wel goed had.

We klinken nu wel erg negatief over Somerville, maar dat willen we zeker niet kwijt. De kleine frustraties staan namelijk de uiteindelijke beleving niet in de weg. Het sfeervolle mysterie dat je voor een groot deel zelf in moet vullen, maakt dat je steeds een stukje verder wilt spelen en daarbij neem je die frustraties voor lief. We willen Somerville dan ook van harte aanbevelen. Zeker wanneer je een abonnement hebt op Game Pass is er eigenlijk geen reden om deze game geen kans te geven.

Wij speelden Somerville op de Xbox Series. De game is daarnaast te spelen op Xbox One en pc.