Doorgaan naar artikel
Forspoken
Thom van den Hork
Thom van den Hork
Hoofdredacteur / Lead Developer
Profiel

Conclusie

Forspoken heeft veel elementen van een doorsnee openwereld-game, maar de magie maakt het toch redelijk uniek. De manier waarop je door de wereld reist en het vechten voelen goed aan, maar wij zijn benieuwd hoe dit gaat uitpakken naarmate je meer mogelijkheden krijgt. Het is in ieder geval een game om in de gaten te houden.

Luminous Productions werd in 2018 opgericht en bestond voornamelijk uit mensen die gewerkt hebben aan Final Fantasy XV. Deze nieuwe studio kreeg de opdracht om nieuwe game-series te ontwikkelen en inmiddels is hun eerste kindje bijna klaar voor release. Wij vertrokken op 24 november naar Parijs om alvast een aantal hoofdstukken te spelen van deze nieuwe IP, die begin volgend jaar zal verschijnen.

Forspoken draait om Frey Holland, een jonge vrouw uit New York, die op magische wijze terechtkomt in het prachtige, maar wrede Athia. Hier komt ze er al snel achter dat ze in deze wereld beschikt over magie. Dit heeft ze te danken aan haar armband die zelfs kan praten. Met behulp van Cuff, haar armband, gaat Frey opzoek naar antwoorden op al haar vragen die ze heeft nadat ze in deze nieuwe wereld is beland.

Onze sessie begon met het tweede hoofdstuk, dus wij weten niet precies hoe Frey in Athia is beland. Ze wordt wakker in een soort kasteel en ze hoort een stem tegen haar praten. Al snel blijkt dit haar armband Cuff te zijn en de twee beginnen met elkaar te praten. Frey is nogal sceptisch in het begin en de dialogen die de twee hebben, bevatten de nodige humor. Dit komt vooral doordat Frey woorden en uitdrukkingen gebruikt die de armband niet kent. Cuff leert Frey hoe ze simpele magie moet gebruiken tijdens het vechten met de vreemde beesten die ze onderweg tegenkomt. Het zorgt ervoor dat je langzaam kunt wennen aan de wereld en de manier waarop je Frey moet besturen, wat nodig is, omdat het anders te overweldigend zou zijn.

Forspoken draait om magie, dat werd ook duidelijk gemaakt tijdens de presentatie die voorafging aan de speelsessie. De wereld is magisch, de manier waarop Frey zich voortbeweegt is magisch en ook het vechten is puur gebaseerd op magie. Dat is precies ook wat Forspoken anders maakt dan andere openwereld-RPG’s. Natuurlijk bevat een game als The Witcher 3: Wild Hunt ook magie, maar je hoeft het maar beperkt te gebruiken.

Het was natuurlijk wel een risico dat Luminous Productions nam, want het had ook verkeerd kunnen uitpakken. Gelukkig lijkt het wel geslaagd in de korte tijd die wij hebben kunnen doorbrengen met de game. En dan hebben wij het in eerste instantie vooral over de ‘Magic-Enhanced Parkour’. In een trailer die eerder dit jaar verscheen, leek het niet direct veel toe te voegen, maar bij nader inzien is dat niet het geval. Je zou het enigszins kunnen vergelijken met het webslingeren in Marvel’s Spider-Man, dat ook vrij simpel lijkt, maar gaandeweg leer je hoe je zo lang mogelijk in de lucht kunt blijven. Uiteindelijk geeft deze manier van reizen voldoening, maar makkelijk is het niet. Helaas hebben we maar een klein beetje van magisch parkour mogen proeven, maar we zijn heel erg benieuwd naar het eindresultaat.

Natuurlijk is vechten een belangrijk onderdeel van de gameplay. Ook hierin draait het weer om magie en dan vooral het combineren van je standaard aanval met je hulpmagie. Die hulpmagie kun je niet constant inzetten en het duurt even voordat deze weer beschikbaar is na gebruik. Je zult dus echt goed na moeten denken wanneer, hoe en of je het inzet. Zo heb je bijvoorbeeld een spreuk die wortels uit de grond schiet om een tegenstander voor korte tijd vast te houden, waardoor je deze ongestoord aan kunt vallen. Dit is bijvoorbeeld effectief in een situatie waar je twee sterke tegenstanders hebt, maar je hebt er een stuk minder aan bij een grote groep vijanden die wat zwakker zijn. In zo’n situatie is het weer effectiever om een aanval te gebruiken waarbij een grote wortel over het strijdveld zwaait. Het komt uiteindelijk dus niet neer op het snel indrukken van knopjes, maar je zult ook echt na moeten denken, zeker als je de moeilijkheidsgraad hoog zet.

Niet alleen de combinatie tussen je primaire en hulp-aanval zorgt ervoor dat je moet nadenken, ook bij het kiezen van je primaire aanval zal je dingen moeten overwegen, want niet elke spreuk is even effectief tegen bepaalde tegenstanders. In totaal kun je zestien verschillende spreuken gebruiken tijdens een gevecht. Het wisselen doe je door je aanvalsknop ingedrukt te houden (R2 op de PlayStation 5) en daarna kun je met de vier actieknoppen kiezen tussen vier verschillende spreuken. Daarnaast kun je met de D-pad wisselen van spreukengroep en heb je weer vier andere spreuken onder de actieknoppen zitten. Je zult vooraf dus ook goed moeten nadenken welke spreuk je waaraan koppelt, anders wordt het wel erg lastig tijdens een gevecht. We hebben door omstandigheden geen echt eindbaasgevecht kunnen spelen, maar de gevechten met kleinere bazen waren uitdagend en leuk om te doen. Ook hier zijn wij erg benieuwd naar het eindresultaat en vooral de manier waarop je de primaire aanval met de hulpmagie kunt combineren.

Forspoken is een action-RPG en draait voor een heel groot deel om het verhaal. Net zoals in vergelijkbare games is het de bedoeling dat je hoofdmissies uitvoert, maar natuurlijk zijn er ook de optionele zijmissies. De hoofdmissies die wij hebben gespeeld waren de moeite waard, vooral ook door het verhaal, en duurde gelukkig niet te lang. Echt veel zijmissies hebben we niet kunnen doen, behalve het achtervolgen van een kat die ons naar wat verborgen voorwerpen wist te leiden. Het is dus nog even afwachten of ook de zijmissies de moeite waard zijn en niet zo onzinnig als soms het geval is bij Assassin’s Creed.

De wereld van Athia is doordrenkt met magie en dat zorgt ervoor dat het er soms heel sprookjesachtig uitziet. Grafisch gezien was het soms ook echt om van te smullen, maar ook waren er momenten dat het een stuk minder was. Zo verschijnt er vrij in het begin een draak, maar zag de poot van de draak eruit alsof de textures waren ingezoomd. Ook zagen de hoofdpersonages er erg goed uit, maar willekeurige voorbijgangers leken soms wel zielloos. Gelukkig hebben de ontwikkelaars nog tijd om dit soort zaken te verbeteren, dus we wachten het nog even af. Het hielp waarschijnlijk ook niet dat we het gespeeld hebben op een monitor in plaats van een prachtige OLED-televisie.

Als laatste is ook de muziek het vermelden waard. Deze past perfect bij de magische wereld en zorgt ervoor dat je helemaal in de wereld wordt gezogen. De muziek is ontspannend op de momenten dat je rustig de wereld aan het verkennen bent, maar het tempo gaat flink omhoog bij gevaar. Het sluit allemaal mooi op elkaar aan.

Forspoken lijkt op het eerste opzicht weer een typische openwereld-game en dat is het voor een groot deel ook wel, toch weet de magie ervoor te zorgen dat het redelijk uniek aanvoelt. Het parkour-gedeelte was leuk om te doen, maar we hebben nog niet genoeg kunnen spelen om er echt een oordeel over te kunnen geven. Hetzelfde geldt ook voor het vechten, want wij hebben maar een paar verschillende spreuken kunnen gebruiken in de paar uur die we hebben kunnen spelen. Toch verwachten wij dat het wel goed zit, omdat het niet alleen maar simpelweg op knopjes drukken is. Wij zijn door deze preview wel enorm benieuwd naar het eindresultaat en gelukkig kunnen we daar over een paar weken mee aan de slag.