Dead Space

Deze Dead Space-remake heeft alles wat het origineel zo goed maakt, maar dan nog eens een flink stuk indrukwekkender. Een must-play voor iedere horrorliefhebber.

Wanneer de bemanning van de USS Kellios een noodlanding maakt op het gigantische mijnschip USG Ishimura, komen ze er al snel achter dat er iets niet pluis is en dat er een goede reden is dat er al een tijdlang radiostilte is vanuit het schip. De oorspronkelijke bemanning is namelijk niet meer in leven en erger nog: getransformeerd in zogenaamde Necromorphs, zombies die niets liever doen dan ervoor zorgen dat ook de USG Kellios-bemanning zich bij hen voegt. Dit is in het kort het begin van Dead Space, dat in 2008 verscheen voor PlayStation 3, Xbox 360 en pc. De game werd geroemd vanwege de zenuwslopende sfeer en wordt nog altijd gezien als een van de spannendste spellen ooit verschenen. Genoeg herinneringen dus aan de USG Ishimura en EA Motive geeft ons nu de kans om het avontuur opnieuw te beleven, maar dan aangepast naar de huidige standaarden in een volledige remake van Dead Space.

Het eerste waar je op let bij een remake zijn natuurlijk de graphics en dat is al meteen een fantastische binnenkomer. Want wat ziet Dead Space er waanzinnig goed uit. De nieuwe generatie consoles en grafische kaarten maken het mogelijk om de game te tonen als nooit te voren. Het hele schip ademt gewoon horror. Wie films als Alien of Event Horizon heeft gezien weet wat we hier bedoelen. De USG Ishimura oogt industrieel, minimaal verlicht en brengt een enorm intense en onheilspellende sfeer. Wat daarbij helpt is dat het ontwikkelteam heeft gekeken naar het schip uit de oorspronkelijke game en dat helemaal gereviseerd heeft naar een logischer geheel. Ruimtes voelen daardoor ook echt alsof ze recent nog gebruikt zijn en alsof er daadwerkelijk in gewerkt of gerelaxt had kunnen worden in andere omstandigheden. Het maakt de game alleen nog maar beklemmender.

Wat dat ook doet, is het geluid, want dit steelt misschien nog wel meer de show dan de graphics. Je zit namelijk geen seconde rustig op je stoel. Constant is er geluid om je heen, waarvan je zelden tot nooit zeker weet waar het precies vandaan komt of wat het is. Je hoort getik, geschuur, gepomp van machines en je wordt simpelweg niet met rust gelaten. Het zorgt ervoor dat je constant op je hoede bent, omdat elk geluid ook simpelweg kan betekenen dat er weer zo’n naar monster op je af komt stormen. Zelfs de plekken met een opslagstation voelen nooit als comfortabel. Zowel grafisch als qua geluid is Dead Space echt een prestatie van formaat.

Daar houdt het echter nog niet op. Zoals het een remake betaamt wordt eigenlijk het hele spel herzien. In de kern is het natuurlijk nog steeds Dead Space met in de hoofdrol Isaac Clarke in zijn kenmerkende pak en ook het verhaal verschilt, op wat kleine zaken na, weinig van wat we al eerder meemaakten. Maar daaromheen zijn enorm veel verbeteringen toegevoegd. De belangrijkste daarvan is waarschijnlijk de rol van de tram. Waar het in het origineel een verkapt laadscherm was om van de ene naar de andere sectie te komen, is dat nu verleden tijd. De Ishimura is vrij begaanbaar en je kunt nu ook zonder hulp van het voertuig overal komen. Wel zijn er natuurlijk bepaalde stukken afgesloten wanneer je nog niet ver genoeg bent in het verhaal.

Daarnaast zijn nog veel meer zaken toegevoegd. Zo zal je nieuwe zijmissies kunnen spelen, zijn er allemaal nieuwe audio- en tekstlogs toegevoegd en is protagonist Isaac Clarke voorzien van een stem. Dat laatste draagt natuurlijk bij aan de filmische ervaring, maar de niet pratende Isaac uit het origineel had wel wat meer mysterie. Het is ongetwijfeld gedaan om de filmische sfeer van Dead Space te verbeteren, net als het feit dat je de game als een single-shot beleefd, waarbij je eigenlijk nooit de schouder van Isaac verlaat als cameraperspectief. Het is iets dat we ook kennen van de God of War-games.

Deze Dead Space-remake is een waar huzarenstukje en een game die je gewoon als horrorliefhebber niet kunt overslaan. De huidige technieken maken het mogelijk om de beleving naar een nog hoger plan te tillen. Het kost je bovenop de prijs van de game wellicht een paar schone onderbroeken, maar wat deze game te bieden heeft is die extra wasbeurten meer dan waard!

Wij speelden Dead Space op de Xbox Series. De game is daarnaast te verkrijgen voor de PlayStation 5 en pc.