Horizon Forbidden West: Burning Shores
Tim Horsting
Tim Horsting

Burning Shores is een nét iets te korte maar zeer indrukwekkende dlc. Guerilla weet op technisch vlak een product af te leveren dat haast moeiteloos de volledige kracht uit de PlayStation 5 weet te halen. Gecombineerd met nieuwe wapens, verhaallijnen en de fantastische gameplay maakt dit een dlc die voor fans van Horizon nagenoeg onmisbaar is.

Waarschuwing: Spoilers voor Horizon: Zero Dawn, The Frozen Wilds, en Horizon: Forbidden West

Het zal je maar gebeuren: je hebt jarenlang gezwoegd op een game om vervolgens te zien dat een andere game die rond dezelfde tijd verschijnt er met de eer vandoor gaat. Het lijkt een terugkerend thema te zijn bij ontwikkelaar (én Hollands trots) Guerilla. De start van hun nieuwe franchise Horizon: Zero Dawn werd overschaduwd door de release van The Legend Of Zelda: Breath Of The Wild. De dlc “The Frozen Wilds” kwam tegelijk met Call of Duty: WWII, het vervolg Horizon: Forbidden West nét een week voor de release van Elden Ring en nu met deze dlc weer vlak voor de release van Star Wars Jedi: Survivor.

Het is jammer want het zorgt ervoor dat de makers vaak niet de erkenning krijgen die ze verdienen en qua awards vaak nét naast het net vissen. Waar Horizon: Zero Dawn al een huzarenstukje op de vorige generatie consoles was, wist Horizon: Forbidden West op technisch vlak alle verwachtingen te overtreffen. De wereld, de machines, de belichting, alles werkt soepel op de zelfontwikkelde “decima engine” die zó goed werkte dat deze de aandacht van de legendarische gameontwikkelaar Hideo Kojima wist te trekken. Die gebruikte deze vervolgens zelfs om zijn “Death Stranding” te maken. Toch bleef Guerrilla beperkt in hun mogelijkheden, waar de PlayStation Pro tijdens bepaalde battles nog nét niet leek op te stijgen kon de PlayStation 5 het prima aan. Toch bleken de ambities van Guerilla groter dan de vorige generatie consoles wat er voor heeft gezorgd dat deze uitbereiding alleen te spelen is op de PlayStation 5.

Na het uitspelen van het hoofdverhaal krijgt Aloy een bericht van de mysterieuze Sylens. (gespeeld door de recent overleden karakteracteur Lance Reddick) Deze vertelt over Walter Londra, een van de laatst overgebleven leden van “Far Zenith”. Deze wist het gevecht aan het einde van Horizon: Forbidden West te overleven en heeft zijn toevlucht genomen in het gebied genaamd de “Burning Shores”. Aan Aloy de taak om hier naar toe te reizen en hem op te sporen. Deze “Burning Shores” bestaan uit de restanten van de stad Los Angeles wiens tectonische platen gedurende de apocalyps behoorlijk verschoven zijn. Restanten van wolkenkrabbers steken uit het water en waar de hoogstgelegen gebieden liggen komen ook lavastromen uit de bergen. Wat eens een grote stad was zijn enkel nog een verzameling eilandjes met vervallen ruïnes. Op een zo’n eilandje treffen we Seyka, zij is een lid van de Quen stam (die we nog kennen uit het vorige deel) deze stam heeft tijdens een expeditie schipbreuk geleden. Enkele leden van haar stam zijn verdwenen en Aloy ziet al snel een verband tussen deze verdwijningen en de aanwezigheid van Walter Londra en besluit samen met Seyka op onderzoek uit te gaan.

Het verhaal dat helaas nog al kort is dient als de epiloog van Horizon: Forbidden West. Naast de hoofdmissies zijn er ook een aantal sidequests aanwezig, een enkele reliekruïne én een aantal nieuwe verven, outfits én wapens.  Zonder al te veel weg te geven is er één wapen dat halverwege wordt geïntroduceerd wat door zijn kracht een totale gamechanger is.  Ook zijn er enkele nieuwe machines met als hoogtepunt de enorme “Bilegut”. Deze machine, die lijkt op een gigantische pad, geeft de speler geen seconde rust met zijn enorme tong, vuuraanvallen en zuur. Nu zou dat nog wel te overzien zijn ware het niet dat deze machine ook nog eens als een totale bezetene door de arena springt, dit dwingt je om niet op één plek te blijven maar écht actief deel te nemen aan het gevecht.

Hoewel er veel te doen was rondom enkele bugs ten tijde van release speelde wij deze dlc met de nieuwste patch. Zelf ervaarden wij geen rare bugs, glitches of zelfs maar enkele frame drops in de 4K en 60fps framerate. Waar je op de vorige generatie consoles met gemak je popcorn op kon bakken voor tijdens de cutscenes lijken de PlayStation 5 en de “decima engine” nauwelijks moeite te hebben met de wereld, machines en soms ronduit extreme chaos op het scherm. De adaptieve triggers en haptische feedback en 3D-audio maken de “next-gen” beleving compleet. Door hier een handvol handige nieuwe vaardigheden, uitdagingen, wapens, outfits én toegankelijkheidsopties aan toe te voegen weet deze dlc ook de basegame te verbeteren.

Eigenlijk voelt het alsof Guerilla stiekem het water test voor het onvermijdelijke derde deel in de Horizon-franchise. Nooit eerder was de wereld zó gedetailleerd en zo levendig: als je ’s nachts over de bergen vliegt zie je de lavastromen oplichten, als je er langs loopt vervormt het beeld door de hitte en waar de lava het zeewater ontmoet rijst stoom op. De vliegende machines sunwing én de nieuwe waterwing brengen Aloy al vliegend tot boven de wolken en zorgen voor zeer indrukwekkende uitzichten. In de verte doemt een onweerswolk op die ook vliegend te verkennen is. (en waar een verrassing in verstopt zit) In de “Burning Shores” is ook één machinehaard  aanwezig. Deze is zó groot en indrukwekkend dat het niet vreemd is om te zien waarom Guerilla koos om deze dlc een PlayStation 5-exclusive te maken. Het eindgevecht waar de fans al stiekem jaren op zitten te wachten (en er al in alle promotie naar is gehint) is is eigenlijk zowel de beste showcase voor de huidige generatie consoles alsmede de beste teaser voor het vervolg. Als Guerilla hier nú al toe in staat is dan moet het derde deel wel alle gamersverwachtingen overtreffen. Al de releasedatum dan nét iets gunstiger wordt gepland, hebben ze ongetwijfeld (en welverdiend) een monsterhit in handen!

Horizon: Forbidden West: Burning Shores is nu te downloaden voor €19,99 op PlayStation 5