Doorgaan naar artikel
Park Beyond
Thom van den Hork
Thom van den Hork
Hoofdredacteur / Lead Developer
Profiel

Conclusie

Park Beyond geeft je enorm veel mogelijkheden om je eigen pretpark te bouwen en dat ook nog eens op een eenvoudige en overzichtelijk manier. Daarnaast zorgen de impossifications voor een leuke twist die het niet snel saai zal maken. Wij kunnen in ieder geval niet wachten om de definitieve versie te spelen.

We hebben in Nederland best wel wat leuke pretparken, maar zo gek als in het buitenland vind je ze hier niet. Als het aan ontwikkelaar Limbic Entertainment en uitgever Bandai Namco ligt, kun je straks vanuit je eigen huis proberen om een zo’n gek mogelijk park te bouwen. Park Beyond is al een aantal jaar in ontwikkeling en dit is inmiddels alweer de derde preview, maar volgende maand is het dan eindelijk zover en kan iedereen de game spelen. Wij gingen aan de slag met de eerste drie missies en de Sandbox-modus en hieronder lees je hoe ons dat is bevallen.

Park Beyond is een pretparksimulator, maar met een twist. De attracties die je plaatst kun je namelijk voorzien van iets geks. Zo heb je bij de achtbaan de mogelijkheid om het wagentje met behulp van een kanon 100 meter verder te schieten, om vervolgens weer rustig verder te gaan op de rails. Maar ook de standaardattracties kun je voorzien van zogenaamde impossifications, zo kun je het schommelschip bijvoorbeeld opbreken in drie verschillende delen en naast elkaar laten schommelen. Nu is dat laatste voorbeeld niet heel extreem, maar we willen de leukste dingen natuurlijk ook niet verklappen, want dit is juist wat Park Beyond nu anders maakt dan bijvoorbeeld RollerCoaster Tycoon en Planet Coaster. We kunnen al wel verklappen dat het echt een toevoeging is en dat het leuk is om deze impossifications toe te passen.

Zoals we hierboven hebben vermeld, zijn we eerst aan de slag gegaan met drie missies van de campagne. De eerste is een soort introductie om kennis te maken met de UI. Zo leer je stukje bij beetje hoe je een achtbaan kunt bouwen en hoe je omgaat met obstakels. Het is vrij eenvoudig, maar wel nuttig. En wat natuurlijk helemaal geweldig is, is dat je ook een ritje kunt maken in je zelfgemaakte achtbaan. De tweede missie gaat al wat meer over het managen van het park. Wat voor soort bezoekers wil ik aantrekken? Wie moet ik aannemen om mijn park schoon te houden en mijn attracties te repareren? Welke prijzen moet ik berekenen om winstgevend te worden en te blijven? Het zijn allemaal zaken waar je rekening mee moet houden, maar waar je langzaam ingerold wordt. Veel van dit soort spellen zijn in het begin vrij overweldigend, maar daar hadden we bij Park Beyond geen last van. De derde missie ging wat dieper in op de mogelijkheden van de impossifications.

De missies zijn opgedeeld in doelen die je moet behalen. Zo moet je bijvoorbeeld zorgen dat je minimaal 150 bezoekers in je park krijgt, of moet je park minimaal een maand winstgevend zijn, moet je een attractie hebben met een bepaalde waardering en ga zo maar door. Het opdelen van al deze managementtaken heeft als gevolg dat het allemaal te behappen valt, iets dat het ook leuk maakt om te doen in plaats van alleen maar stressvol. De doelen in de eerste drie missies zijn niet heel erg lastig, maar wij kunnen ons voorstellen dat de moeilijkheid langzaam opgevoerd zal worden. Wij zijn in ieder geval erg benieuwd naar de andere missies.

Als laatste zijn we bezig geweest met de Sandbox-modus. Hier hebben we zo’n 80% van onze tijd aan besteed en dat is waar Park Beyond echt leuk begint te worden. Je kunt in deze modus zelf kiezen of je bepaalde doelen wilt halen of niet, maar ook of je een beperkt budget hebt of net zo rijk bent als Dagobert Duck. Je bent hier dus helemaal vrij in en dat zorgt ervoor dat de game heel erg toegankelijk is. Ook een kind dat normaal Minecraft of Roblox speelt, zou zich uren met dit spel kunnen vermaken.

Je kiest de omgeving waar je je pretpark wilt opbouwen en dan kun je echt helemaal losgaan. Je hebt enorm veel voorwerpen die je kunt gebruiken om je park zo te maken zoals jij het wilt. Je kunt zelfs hele gebouwen vanuit het niets opbouwen, want je hebt vloeren, ramen, deuren en daken tot je beschikking. Dit zorgt ervoor dat de mogelijkheden echt eindeloos zijn en we verheugen ons nu al op al die mensen die straks met de meest prachtige parken komen. Natuurlijk heb je ook veel zaken die je direct in je park kunt plaatsen, zoals wc’s, banken, prullenbakken en alles wat hoort bij het maken van een fatsoenlijk park. Wat deze game ook zo vermakelijk maakt, is dat het allemaal eenvoudig is om te doen. Je hebt geen enorme handleiding nodig om iets leuks te maken, maar de meeste opties zijn eigenlijk vrij snel duidelijk en dat is niet bij elke vergelijkbare game zo.

Bij de eerste twee previews waren wij al behoorlijk te spreken over Park Beyond, maar dat positieve gevoel is na het spelen van deze versie alleen maar nog sterker geworden. De missies zijn leuk en overzichtelijk en zorgen ervoor dat je langzaam in het spel rolt. De ware kracht van de game zit echt in de Sandbox-modus waarin je helemaal los kunt gaan en het pretpark kunt bouwen waar je als kind van gedroomd hebt. Wij kunnen niet wachten om de uiteindelijke versie te spelen op 16 juni.

Park Beyond is voor deze preview gespeeld op pc. De game zal uiteindelijk ook verkrijgbaar zijn op PlayStation 5 en Xbox Series X|S.