Doorgaan naar artikel
Armored Core VI: Fires of Rubicon
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

Armored Core VI: Fires of Rubicon is een actiegame die we niet snel willen vergeten. Het is jammer dat het verhaal weinig met je doet en missies zelf ongeïnspireerd aanvoelen. Het aanpassen van je mech en de fenomenale eindbaasgevechten maken het echter meer dan goed.

Armored Core VI: Fires of Rubicon is de nieuwste game van FromSoftware. Geen draken zoals in Dark Souls en geen fantasievolle kastelen om te ontdekken zoals in Elden Ring, maar keiharde actie met mechs, mensen in robotpakken. Hou je van de uitdaging die de games van FromSoftware bieden, maar heb je zin in minder rondrennen en meer gevechten? Dan is Armored Core VI misschien de game voor jou.

In Armored Core VI: Fires of Rubicon speel je als een huurling met een gewist geheugen. Je hebt een ‘handler’, iemand die bepaalt welke huurcontracten je aan neemt en wanneer. De eerste paar uur van de game zijn daardoor enorm warrig als het om het verhaal gaat. Je wordt eerst ingehuurd door partij A om iets kapot te maken van partij B, vervolgens huurt partij B je weer in om mechs van partij A te slopen en zo gaat het best even heen en weer. Er komt beetje bij beetje een iets beter te volgen verhaal in het spel, maar laten we duidelijk zijn: Armored Core VI moet je niet aanschaffen voor een verhalend meesterwerk.

Jammer is het wel een beetje, maar heel erg blijft het niet. De actie is namelijk wel een verdomd goede reden om de game in huis te halen en dat is ook waar de game om draait. Hoe werkt het? Je bent dus een piloot in een mech, een soort robotpak. Je speelt vooral korte missies waarin je bijvoorbeeld een paar vijanden moet verslaan of een verdedigingsnetwerk uit moet schakelen. Het zijn missies die hooguit een paar minuten duren, met aan het einde van die missie regelmatig een pittige eindbaas. Je kan rondvliegen, ontwijken, en je hebt vier verschillende wapens om te gebruiken. Eén op elke schouder en in elke hand. Zo begin je met een pistool en een laser-zwaard in je handen en raketlanceerders op je rug. Naarmate het spel vordert, speel je steeds meer wapens vrij. De keuze is reuze en dat zorgt ervoor dat je continu kan veranderen hoe je vijanden aan wilt vallen.

Naast verschillende wapens, kan je ook de bouw van je mech uitgebreid aanpassen. Dan hebben we het niet alleen over hoe licht of hoe zwaar je mech is, maar ook over hoeveel zware wapens hij aankan, of hij goed is in korte boosts of juist langdurig kan vliegen, of je een chip hebt om goed van dichtbij te schieten of juist van ver weg accuraat kan mikken, zulk soort dingen. Eén van de grootste aanpassingen is het onderstel: wat voor benen (of juist geen benen) gebruik je? Je kan rupsbanden van een tank gebruiken om snel over de grond te driften, lichte beentjes hebben die niets extra’s doen maar je mech gewoon heel erg licht maken, je kan “Reverse Joints” hebben waarmee je gigantisch hoog springt, en ga zo maar door.

Je hebt zo al met al enorm veel keuze in hoe jij mech bouwt en het spel maakt daar gretig gebruik van. Het schotelt je regelmatig uitdagingen voor, in de vorm van eindbazen, waar je vaak even terug de ‘Assembly’ in wilt gaan om je mech wat aan te passen. De ene keer is een eindbaas groot en lomp met een dikke pantser waarvoor explosieven handig zijn, de volgende keer is je tegenstander klein en behendig en missen al je trage explosieven. Het voelt goed om een vijand te hebben die enorm lastig aanvoelt, maar na wat aanpassingen opeens te doen is.

Mocht je dat allemaal wat overweldigend vinden, dan heeft FromSoftware meerdere systemen voor je ingebouwd om het bouwen van een mech over te slaan. Ten eerste: als je een vijandelijke piloot verslaat, dan krijg je een blauwdruk van zijn of haar mech en kan je die in zijn volledigheid laden, mits je de onderdelen uit de winkel hebt aangeschaft. Dit gaat dus om andere piloten en niet om de gigantische eindbazen waar je soms tegen vecht. Als tweede systeem, iets dat wij nog niet hebben kunnen testen in de reviewperiode, is het feit dat mensen online codes kunnen delen voor hun samenstellingen. Mocht je een eindbaas dus pittig vinden, dan kan je online zoeken naar oplossingen die andere mensen voor je gebouwd hebben. Het puzzelen met je eigen mech is erg leuk, maar op deze manier is het lekker toegankelijk voor iedereen.

En dat is maar goed ook, want de gameplay is verder enorm lastig. Eindbazen zijn meedogenloos en de meeste gaan je meerdere, soms zelfs tientallen, pogingen kosten. Gelukkig is dat niet erg, want de boss fights zijn verreweg het beste onderdeel van Armored Core VI. Ze zijn vaak snel, uitdagend, en vooral bijzonder intens.

De grootste verandering ten opzichte van eerdere Armored Core-titels, is dat het typischere FromSoftware-eindbazen zijn geworden. Je moet patronen herkennen en bestuderen om te overleven. Aanvallen verschillen van raketsalvo’s tot vlammenwerpers, gigantische armen die op je af komen en nog veel meer. Het voelt bijzonder goed om in je mech te zitten en op strakke wijze deze aanvallen te ontwijken.

Je wapens zijn niet alleen belangrijk vanwege het type schade dat ze aanrichten of hoe snel ze zijn, maar munitie is ook een ding. Als je inefficiënte wapens hebt of ze inefficiënt gebruikt, dan kan je zomaar tijdens een lang gevecht zonder munitie komen te zitten. Dit voegt weer net een klein laagje toe aan de puzzel en heeft ook meerwaarde voor de opluchting die je voelt als je uiteindelijk de winnaar bent. Na een uur lang keer op keer dood te gaan, eindelijk winnen met nog een paar levenspunten en bijna geen munitie meer, veel epischer dan dat wordt het niet.

Daarnaast zitten er nog wat randzaken in het spel. Je hebt een arena-modus waarin je één-tegen-één-gevechten tegen andere piloten doorloopt. Deze beginnen heel makkelijk, maar worden enorm uitdagend. Dit is ook een goede manier om weer andere blauwdrukken vrij te spelen en zo ideeën te vormen voor je eigen mech. Je hebt ook een online-modus waarin je één-tegen-één- of drie-tegen-drie-gevechten kan doen. Dit is vooral voor de mensen die er niet genoeg van kunnen krijgen om hun mech als maar aan te blijven passen en te zien hoe ze het doen tegen andere mensen. Het is niet de voornaamste reden om het spel in huis te halen, maar het is tof dat het kan.

Armored Core VI: Fires of Rubicon is een fantastische actiegame, met name als je favoriete deel van FromSoftware-spellen de eindbaasgevechten zijn. Het spel heeft geen open wereld en de missies zelf zijn ook niet zo interessant, maar de intense gevechten met de heerlijk strakke actie maken het toch een must-play voor fans van actiespellen.

Armored Core VI: Fires of Rubicon is voor deze review gespeeld op de PlayStation 5. De game is ook beschikbaar voor Xbox en pc.