Doorgaan naar artikel
Fate/Samurai Remnant
Thom van den Hork
Thom van den Hork
Hoofdredacteur / Lead Developer
Profiel

Conclusie

De eerste paar uur van Fate/Samurai Remnant smaakt naar meer. Het vechten is leuk en het, in eerste instantie chaotische, verhaal zit prima in elkaar. Wij kijken uit naar de uiteindelijke versie van de game.

Er zijn natuurlijk heel wat games waar we al een tijd naar uitkijken, maar Fate/Samurai Remnant stond in eerste instantie niet op dat lijstje. Dat zal hoogstwaarschijnlijk komen door het feit dat de Fate/stay night-franchise niet heel erg bekend is in Europa. De serie bestaat uit een verzameling van onder andere anime, manga en games. Eerdere games werden ontwikkeld door Type-Moon, maar deze keer zijn het de mensen van Omega Force, die we vooral kennen van de Dynasty Warriors-serie en recentelijk nog Wild Hearts, die aan deze titel gewerkt hebben. Wij mochten alvast een paar uur met dit spel aan de slag en hieronder vertellen wij jou waarom Fate/Samurai Remnant inmiddels wel op ons verlanglijstje staat.

Het verhaal begint in het vierde jaar van het Keian-tijdperk, de Edo-periode. Er heerst al tientallen jaren rust en vrede, na een lange periode van oorlog. Op de achtergrond ontvouwt zich een strijd tussen zeven paar Masters en Servants, die zullen strijden tijdens het Waxing Moon Ritual.

In Fate/Samurai Remnant kruip je in de huid van Miyamoto Iori, een jonge man uit Asakusa, die verstrikt raakt in de chaos van de Holy Grail War. Hij komt erachter dat hij een Master is, door het plotselinge opduiken van zijn Servant Saber.

Het verhaal is in eerste instantie een beetje lastig om te volgen, waarschijnlijk helpt het ook niet dat we weinig achtergrondkennis hebben betreffende deze serie. Toch wordt het langzaamaan duidelijk wat er allemaal speelt en wie er betrokken bij zijn. Een behoorlijk deel van de tijd ben je bezig met het volgen van de dialogen en bekijken van anime-achtige cutscenes.

Gelukkig is de afwisseling tussen dialogen en cutscenes en daadwerkelijk zelf rondlopen en vechten prima in balans. Aangezien wij alleen maar de proloog en het eerste hoofdstuk hebben kunnen spelen, kunnen wij ons voorstellen dat het verderop in de game wat minder zal zijn. Het zal in het begin vooral nodig zijn om het verhaal duidelijk te maken en alle personages te introduceren.

Fate/Samurai Remnant is een actie-RPG die ons af en toe ook wel wat deed denken aan de Yakuza-serie, maar dan met een veel uitgebreider vechtsysteem. Je vecht bijna altijd samen met je Servant, die je niet hoeft te besturen als je vecht als Iori. Toch kun je op bepaalde momenten wel overschakelen naar Saber, die in het begin vele malen sterker is dan dat jij bent.

Als Iori heb je een zwaard tot je beschikking waarmee je lichte en zware aanvallen kunt uitvoeren. Daarnaast heb je ook nog de beschikking over bepaalde vormen van magie, zoals het schieten van vuur. Deze kun je niet onbeperkt gebruiken, in tegenstelling tot je gewone wapens. Meerdere vormen van magie kun je vrijspelen door het upgraden van je vaardigheden in de skill tree.

Je zult op het juiste moment moeten schakelen tussen Master en Servant, want Saber is niet onbeperkt beschikbaar. Je zult Saber dus vooral moeten inzetten tegen de sterke vijanden, want eenmaal ingezet zal je weer een bepaalde periode moeten wachten. Samenwerken is dus essentieel om een gevecht te winnen en dat maakt de gevechten ook leuk, omdat er ook een stukje strategie bij komt kijken. Echt heel lastig zijn de gevechten overigens niet, maar saai werden ze in die paar uur nooit. Het is dus even wachten hoe dat is na tientallen uren spelen.

Naast het vechten kun je ook rondlopen op alle plekken waar het avontuur je brengt. Je kunt praten met de inwoners, eten bij verschillende tentjes en katten en honden aaien. Dit is ook een beetje het gedeelte dat ons deed denken aan Yakuza-games, al is het een stuk minder uitgebreid en minder over-the-top. Heel erg veel tijd hebben we niet besteed aan het vrij rondlopen of optionele missies, omdat wij ons gericht hebben op het volgen van het verhaal en daarmee dus ook de hoofdmissie. Wij zijn benieuwd wat je uiteindelijk allemaal kunt doen tijdens je wandelingen.

Zoals eerder gezegd zijn er anime-achtige cutscenes, maar het hele stijltje heeft er wel wat van weg. Het zorgt ervoor dat het er allemaal prima uitziet en ook de performance op de pc was meer dan prima. Hoe dat uiteindelijk op de console gaat zijn, durven wij niet te zeggen maar de PlayStation 5-versie zal waarschijnlijk ook prima draaien.

Zoals eerder gezegd stond Fate/Samurai Remnant niet op ons verlanglijstje, maar na het spelen van de previewversie zijn wij behoorlijk enthousiast geworden. Het vechtsysteem zit leuk in elkaar en blijft leuk door het samenspel tussen Master en Servant. Het verhaal was in het begin wat verwarrend, maar door de leuke dialogen en mooie cutscenes wordt het uiteindelijk steeds duidelijker. Natuurlijk hebben we maar een fractie kunnen spelen en is het natuurlijk even afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen. Wij zijn erg benieuwd!

Fate/Samurai Remnant is voor deze preview gespeeld op pc. De game zal op 29 september ook nog verschijnen op PlayStation 5, PlayStation 4 en Nintendo Switch.