Baten Kaitos I & II Remaster

De Baten Kaitos I & II Remaster biedt voor liefhebbers een mooie mogelijkheid om beide games in vernieuwde glorie te beleven. Voor nieuwkomers kunnen de games erg vreemd aanvoelen, vanwege het enigszins complexe vechtsysteem. Daarnaast komen de games traag op gang, maar biedt het wel twee toffe avonturen.

Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean kwam in Europa in 2005 uit voor de Nintendo Gamecube als een toffe RPG waarbij je krachten in kaarten kon plaatsen om in gevechten in te zetten. Het tweede deel, de prequel Baten Kaitos Origins, kwam drie jaar later uit, al is dit deel nooit in Europa verschenen. Sindsdien is van de serie niks meer gehoord tot Nintendo besloot om spelers opnieuw de kans te geven deze RPG’s te beleven in een nieuw jasje met de Baten Kaitos I & II Remaster. Die remaster nu beschikbaar is voor de Nintendo Switch. Lees hier onze review.

Baten Kaitos I & II Remaster

De twee games werken allebei met hetzelfde concept: de hoofdpersoon communiceert met een beschermgeest die wij als speler moeten voorstellen, iets dat uniek is voor personages uit de wereld van de game. In beide spellen moeten we voorkomen dat kwade krachten de wereld in bezit nemen, in beide gevallen op een andere manier, en het is aan ons om ze te stoppen. Onze hoofdpersonen kunnen de essentie van iets in een kaart vangen, deze worden Magnus genoemd. Zo kan je simpele elementen zoals water, vuur, wind en andere zaken handig meenemen, maar ook voorwerpen zoals voedsel, explosieven, voertuigen en meer. Deze kaarten gedragen zich wel alsof het voorwerp blijft bestaan, dus een banaan zal blijven rijpen en melk kan klonteren, waardoor het nut van het voorwerp verandert en eventueel verslechtert of verbetert.

Deze kaarten worden hoofdzakelijk gebruikt bij puzzels in de wereld of tijdens gevechten, waarbij gekozen kan worden voor kaarten met aanvallen, verdediging, helende krachten of meer. Afhankelijk van de combinatie van de kaarten kan je extra schade aanrichten, meer levenskracht terugkrijgen en andere dingen. Het tweede deel verdiept dit principe door kaarten te splitsen in gevechts- en missiekaarten, zodat je het overzicht kan houden. Daarbij biedt Origins ook de mogelijkheid om Magnus-kaarten te combineren voor nieuwere en sterkere kaarten, wat een extra laag aan tactiek brengt.

Baten Kaitos I & II Remaster

De remaster komt met een grafische update waarbij alles er net wat beter uitziet dan bij de eerste release. Helaas is het voor hedendaagse begrippen nog erg ondermaats, maar het is zeker aangenamer om naar te kijken. Daarnaast zijn er ook enkele opties om het spel sneller te laten verlopen zoals een verhoging van de snelheid in de wereld en/of tijdens gevechten, maar ook de mogelijkheid om willekeurige gevechten te vermijden, vijanden met een enkele klap te doden en meer. Zo zou het spel niet moeten aanvoelen als een klus, maar kan iedere speler de ervaring zodanig afstemmen zodat er optimaal plezier zal zijn. Let er wel op dat beide games erg traag starten, iets wat wel hoort bij een JRPG, maar bij beiden Baten Kaitos-spellen voelde het haast verplicht om de snelheid van het spel te verhogen om het nog leuk te houden.

Baten Kaitos I & II Remaster biedt liefhebbers van de serie een mooie manier om deze spellen opnieuw te beleven en geïnteresseerden een prettige instap om deze klassiekers voor het eerst te ervaren. Ondanks dat er grafisch niet bijster veel is gebeurd, bieden de vele opties toch gebruiksgemak. De spellen zijn in de kern prima RPG’s, al zijn de systemen inmiddels wel verouderd. Toch is dit een leuke manier om ondergewaardeerde games van vroeger te spelen.

Voor deze review is de Baten Kaitos I & II Remaster gespeeld op de Nintendo Switch, het enige platform waar het spel voor verkrijgbaar is.