Detective Pikachu Returns

Detective Pikachu Returns is geen slechte game, maar het lijkt niet goed te weten wie het aan probeert te spreken. Voor jonge gamers is het wat droog en mist het wat fantasie en voor oudere gamers is het weer te oppervlakkig en langzaam.

Detective Pikachu Returns is het directe vervolg op Detective Pikachu. Maak je geen zorgen: mocht je het origineel nooit gespeeld hebben, dan zal je slechts een paar verwijzingen missen, maar het verhaal is nog steeds prima te volgen. Wij zijn met Tim en Detective Pikachu zelf op stap geweest en vertellen je graag over het avontuur.

Detective Pikachu Returns is, hoe kan het ook anders, een detective-game. Je speelt zelf als Tim, een relatief jong ventje dat al een tijdje op zoek is naar zijn vader en hem maar niet kan vinden, en zijn metgezel Pikachu. Het verhaal begint wanneer Tim en Pikachu op het punt staan om een prijs in ontvangst te nemen voor hun heldhaftigheid, maar plotseling vliegt een wat agressieve Pokémon over de stad en die verstoort de boel. Zo begin je je eerste onderzoekje om erachter te komen wat er aan de hand is en ga je voor het eerst een paar Pokémon helpen, zoals een Pidove die flauwgevallen is en je op slimme wijze weer wakker moet maken.

Detective spelen doe je eigenlijk vooral gewoon door met mensen te praten en aanwijzingen op te pakken. Meestal loop je door een redelijk klein gebied en als je maar gewoon met iedereen praat, dan kom je er wel. Er is eigenlijk niet zo heel erg veel om zelf uit te zoeken of interessante conclusies om zelf te trekken en dat brengt ons tot de vraag die we gedurende onze tijd met het spel maar moeilijk konden beantwoorden: voor wie is Pikachu Detective Returns?

We vinden dat je als volwassene veel te kinderachtig wordt behandeld. Dat het tien minuten duurt om de stappen te doorlopen om Tim te laten begrijpen dat de wol die hij gevonden heeft, uiteraard afkomstig is van de Whimsicott (een Pokémon met veel wol) die we enkele seconden geleden hadden gezien, is gewoon een tergend proces. Daarnaast zijn de dialogen langzaam en worden dingen vaak enorm vaak herhaald, waarschijnlijk zodat je de aanwijzingen op geen mogelijke manier kan missen.

Voor jonge kinderen is het detective-aspect van Detective Pikachu Returns waarschijnlijk veel leuker. Ze zullen bepaalde conclusies misschien iets minder snel trekken, waardoor het leuker is om uit te puzzelen wat er gebeurd is. Maar voor hen is de game wel weer wat traag en misschien soms droog. Ook is de game niet in het Nederlands te spelen, wat voor een game die 99% om dialoog draait wel jammer is aangezien er genoeg kinderen zullen zijn die het Engels nog niet genoeg beheersen om alles te kunnen volgen.

De game speelt zich ook in een veel realistischere setting af dan we gewend zijn van Pokémon-games. Dit zou je kunnen waarderen omdat het hierdoor een betere interpretatie is van hoe het zou zijn als Pokémon in de echte wereld zouden bestaan. Maar het spreekt ook minder tot de verbeelding dan de fantasievolle gebieden die we gezien hebben in eerdere spellen.

Detective Pikachu Returns heeft wel een goede lading aan charme. Er zijn overal wel wat Pokémon in de gebieden te zien en doordat je via je Pikachu met Pokémon kan praten, kan je zo steeds meer over ze te weten komen. Ergens is het ook wel jammer dat er niet een soort vertaalsysteem is waarmee jij zelf naar de Pokémon kan luisteren: het probleem is dat je altijd alles over elke Pokémon te horen krijgt via het perspectief van jouw Pikachu, waardoor het ook wat eentonig kan worden.

Detective Pikachu Returns is absoluut geen slechte game, maar we weten niet voor wie de game nou is gemaakt. Voor volwassenen is het onderzoeken van zaken veel te langzaam en word je gewoon te kinderachtig behandeld, waardoor enige vorm van diepgang ontbreekt. Voor kinderen is het weer droog en ontbreekt de mogelijkheid om het spel in hun eigen taal te spelen, wat met name problematisch is aangezien het hele spel draait om dialogen en aanwijzingen die via dialogen gegeven worden. Misschien is het dus wel geschikt als extra Engels huiswerk voor je kind.

Er zal ongetwijfeld een niche groep Pokémon-fanaten zijn die enorm veel plezier aan de game gaan beleven, maar dat heb je altijd als je de naam ‘Pokémon‘ ergens op plakt. Ieder ander persoon zouden we aanraden om ergens anders te gaan zoeken. Wil je een goede detective? Ga dan een echte detective-game spelen zoals het recent op de Switch uitgebrachte Rain Code (waarschuwing: alleen voor volwassenen) of wacht op Professor Layton and the New World of Steam. Wil je een Pokémon-game spelen die afwijkt van de typische Pokémon-ervaring? Dan zouden we je Pokémon Legends: Arceus, Pokémon Mystery Dungeon of New Pokémon Snap aanraden.

Detective Pikachu Returns is vanaf 6 oktober exclusief verkrijgbaar voor de Nintendo Switch.