Doorgaan naar artikel
Cities: Skylines 2
Stefan Manenschijn
Stefan Manenschijn
Profiel

Conclusie

We kennen weinig twijfel dat Cities: Skylines 2 een erg goede basis is voor de toekomst van de reeks. Het spel kent echter nog wel wat tekortkomingen die eerst opgelost dienen te worden.

Cities: Skylines mag beschouwd worden als de koning van het citybuilding-genre. De game sprong in het gat dat SimCity achterliet en houdt nu al flink wat jaren een grote schare fans bezig. Toch begon de simulatie van Paradox tegen haar grenzen aan te lopen en dat deed de ontwikkelaar besluiten om bezig te gaan met een spirituele opvolger die de krachten van de huidige generatie pc’s en consoles benut. Cities: Skylines 2 ligt inmiddels in de winkels en wij keken voor je of dit tweede deel in de grote voetstappen weet te treden van het eerste deel.

Net als het eerste deel gooit Cities: Skylines 2 je in een grote zandbak waarin je naar hartelust je stad kunt bouwen. Als je begint kun je een omgeving kiezen die gebaseerd is op daadwerkelijke regio’s die zich in Europa of Noord Amerika bevinden. Niet zozeer qua vorm, maar wel qua landschap. Verwacht dus geen exacte replica van Miami, maar de kans is groot dat je een gebied treft dat er qua eigenschappen op lijkt. Of wat te denken van een regio vol meren, zoals je in Scandinavi√ę vaak ziet. Ook wat betreft temperaturen en grondstoffen zul je je stad gaan moeten aanpassen aan wat deze gebieden te bieden hebben.

Wanneer het tijd is om daadwerkelijk te gaan bouwen, krijg je te maken met de zeer uitgebreide tutorial die je alle kneepjes van het bouwen van een stad bij brengt. Eigenlijk is deze voor iedereen wel aan te raden, ook voor veteranen. De verschillende schermen zijn niet overal even duidelijk en zorgen regelmatig voor verwarring. Het is dan fijn dat je ze alvast een keer, met uitleg erbij, bent tegengekomen. Maar ook na de tutorial zul je je nog wel eens achter de oren krabben.

Het tofste aan dit nieuwe deel is ongetwijfeld dat de omgevingen gigantisch veel groter kunnen worden. Je begint op een kleine tegel met de basisbeginselen van je stad, maar al snel is het tijd voor uitbreiding. Langzaam maar zeker breid je het aantal tegels uit en dat opent enorm veel nieuwe mogelijkheden. Je beheert als het ware geen stad meer, maar een hele regio waarin ruimte is voor dorpjes, grote steden en alles daartussenin. Eigenlijk word je alleen beperkt door je eigen fantasie wat dat betreft en het is oprecht tof om op deze schaal bezig te zijn.

Daarnaast kent Cities: Skylines 2 ook wat kleinere verbeteringen. Zo zijn er signature buildings toegevoegd die je vrijspeelt naarmate je stad in level groeit. Het eerste gebouw dat wij kregen was het huis van een rockster en zo zijn er nog talloze andere gebouwen die je stad een unieker uiterlijk geven en daarnaast een paar andere kleine voordelen bieden. Ook is het nu mogelijk om stroom te verkopen of in te kopen van naastgelegen gebieden. Dit zorgt ervoor dat je niet meteen een vervuilende centrale hoeft aan te leggen, maar ook dat je op termijn een prima extra inkomstenbron kunt realiseren.

Het bouwen van je infrastructuur heeft ook de nodige wijzigingen ondergaan. Zo heb je veel meer opties vanaf het begin af aan, zoals bijvoorbeeld rotondes. Wel moesten wij erg wennen aan het aanleggen van wegen, riolering en andere belangrijke zaken. Regelmatig dachten wij aan te sluiten op een ander stuk weg of riool en dan bleek dat we er meters af zaten. Inzoomen is hier het devies, maar wat ons betreft kan dit zeker nog wel wat verbetering gebruiken.

Grafisch gezien is Cities: Skylines 2 echt enorm indrukwekkend. De game oogt wat realistischer dan zijn voorganger en de aandacht voor detail is echt bizar. Het blijft bijzonder dat je in zo’n grote stad zo kunt inzoomen en allerlei details kunt ontwaren op de gebouwen en het leven dat zich afspeelt. We hebben regelmatig even met open mond naar onze creatie zitten kijken.

Al die grafische pracht en praal komt echter ook met een offer. Wie het spel al even volgt weet dat de consoleversies zijn uitgesteld en dat ook de doelstellingen voor de systeemeisen op pc niet zijn gehaald. En dat is duidelijk te merken, want de game werkt zelfs op een redelijke pc erg moeizaam. Zeker wanneer je stad groeit wordt de framerate problematisch en moet je het detailniveau een eind terugschroeven om een enigszins acceptabele performance te krijgen. Paradox zegt hier mee bezig te zijn en zal binnenkort met aanbevelingen en verbeteringen komen, maar tot die tijd zouden wij er niet aan beginnen als je niet minstens een goede tot zeer goede game-pc hebt.

Cities: Skylines 2 is uiteindelijk vooral een nieuw fundament voor de reeks. De verbeteringen pakken stuk voor stuk goed uit en laten zien dat de toekomst er rooskleurig uitziet voor fans van steden bouwen. Wel heeft het spel op dit moment nog de nodige verbeteringen nodig om de herinnering aan het eerste deel weg te vagen.

Wij speelden Cities: Skylines 2 op pc. Later zullen er ook nog versies voor PlayStation 5 en Xbox Series verschijnen.