Tekken 8

Tekken 8 heeft een bizar slechte verhaalmodus, maar wordt gered door het geweldige Arcade Quest, een grote hoeveelheid personages en heerlijke gameplay.

Tekken is al decennialang een van de grote eindbazen in de wereld van Fighting Games. Street Fighter en Tekken zijn de twee grote Japanse broers van het genre en waar we vorig jaar nog van een nieuwe Street Fighter konden genieten, krijgen we nu Tekken 8. Een nieuwe generatie consoles (en pc) en daarmee een nieuwe speelstijl: lekker agressief, aldus de makers van de game. Wij hebben de game voor je gespeeld en laten je weten waarom hij wel of juist niet geschikt voor jou is!

Laten we met het grootste minpunt beginnen, de “standaard” verhaalmodus. De marketingmensen van Bandai hebben flink lopen pronken met hun nieuwste hoofdstuk van het Tekken-verhaal, maar het was een ware nachtmerrie om door te moeten spelen voor deze review. Voor wie het verhaal van Tekken niet kent, een korte samenvatting. Man (Heihachi) krijgt een zoon (Kazuya) en de man is bang voor die zoon dus hij gooit de zoon van een berg af. De zoon overleeft omdat hij het ‘Devil Gene’ heeft en gooit vervolgens zijn vader van diezelfde berg. De zoon krijgt zelf een kind (Jin) en verlaat datzelfde kind. Dat kind gaat naar zijn grootvader om te trainen en wordt, net zoals zijn pa, verraden door de grootvader. Ook de kleinzoon heeft het ‘Devil Gene’ en overleeft dus ook. Herhaal dit een paar keer met hele kleine variaties en dan heb je een redelijke samenvatting van Tekken 1 tot en met 7. In Tekken 8 is Kazuya Mishima (de middelste van het verhaal) volledig uitgegroeid tot duivel en wil hij een nieuwe wereldorde stichten waarin de hiërarchie van alle landen wordt besloten door de resultaten in het welbekende King of Iron First Tournament.

Het eerste uur van de verhaalmodus is nog wel grappig, maar tegen het einde van het spel heb je ongeveer vijftien keer als Jin tegen Kazuya gevochten en wordt het tergend, maar dan ook tergend saai. Waar games als Mortal Kombat een verhaal met een knipoog vertellen en je overhalen met een zekere B-film-charme, probeert Tekken 8 een heel serieus verhaal te vertellen over iets dat gewoonweg niet serieus te nemen is.

Oké, dat hebben we gehad, dan kunnen we nu kijken naar de mooie aspecten van Tekken 8. Er is een fantastische modus waar het spel je helemaal niet naartoe leidt en het geeft je ook helemaal niet aan dat er ergens een prachtige introductie over hoe het spel werkt op je wacht. Dus neem van ons aan, als je Tekken 8 koopt, begin dan met Arcade Quest. Dit is een klein, schattig verhaal waarin je je eigen, bijna chibi-achtige, avatar maakt. Het spel speelt zich af in de echte wereld wanneer Tekken 8 net in de arcadehallen verschenen is. Jij gaat met wat vrienden in de arcade spelen en krijgt langzaamaan steeds meer zin om ook naar andere arcadehallen te gaan om met allerlei mensen te strijden en uiteindelijk mee te doen aan de finales van de prestigieuze Tekken World Tour. Het verhaal is schattig en met name in het begin is het vermakelijk, later wordt het verhaal wat saaier maar dan kan je de dialogen lekker overslaan. Het belangrijkste is dat het een enorm toffe modus om door te spelen is.

In het verhaal is namelijk een vriend, Max, die je van alles over Tekken 8 gaat leren. Dus in het begin vertelt hij je dat de “Heat Gauge” bestaat, leert hij je hoe je die kan activeren om een keiharde aanval te lanceren, en nodigt hij je uit om een paar potjes tegen wat andere mensen in de arcade te gaan spelen. Terwijl je die speelt, wat in het begin lekker makkelijk is, krijg je op je scherm ook wat tips voor aanvallen die je in die gevechten kan beginnen, evenals een simpele missie: “Activeer Heat twee keer!” Na een paar gevechten, leert hij je hoe je een combo kan doen die je met je Heat-aanval kan eindigen. Daarna leert hij je nog een combo, vervolgens hoe je moet blokkeren en je tegenstander kan afstraffen, en ga zo maar door. Het is een hele fijne, rustige manier om allerlei systemen van het spel te leren terwijl je vooral gewoon veel aan het spelen bent zonder lange tussenstukken aan uitleg: het is de meest behapbare manier om het spel te leren dat we ooit in een Fighting Game hebben gezien. En nog toffer is dat de combo’s en aanvallen die je leert, allemaal zijn aangepast aan het personage dat je gekozen hebt. Hierdoor heb je echt het gevoel tegen het einde van het Arcade Quest-verhaal dat je een personage in ieder geval goed genoeg kent om bijvoorbeeld online te gaan vechten of met wat vrienden te knokken.

Het vechten in Tekken 8 is heerlijk. Het is, zoals gezegd, behoorlijk agressief en dat betekent dat als een sterke tegenstander rake klappen uitdeelt, een potje héél snel voorbij kan zijn. De personages zijn allemaal tof en met 32 vechtersbazen om uit te kiezen, heeft het spel bij de release een hoop meer keuze dan andere vechtspellen. Daar staat wel tegenover dat veel van de cast in ieder geval op grafisch vlak weinig veranderd is. Desalniettemin is de keuze dus reuze en het vechten voelt vlot en gaat hard. Op grafisch vlak ziet de game er prima uit. Het is niet zo baanbrekend als we dachten bij het zien van de eerste trailer, maar het is een mooi vechtspel. Als leuk extraatje kan je je personage behoorlijk veel aanpassen, iets wat bij Tekken 7 ook al zo was, maar bij andere vechtspellen uit blijft. Het is verbazingwekkend aangenaam om je favoriete vechter andere kleding te geven, het haar of ogen te veranderen of ze van (andere) make-up te voorzien. Het zorgt ervoor dat het net wat meer aanvoelt als jouw eigen personage, wat tof is en extra uitnodigt om er meer mee te gaan spelen.

Over online gesproken, daar hebben we helaas niets van kunnen testen tijdens onze reviewsessies, aangezien werd aangegeven dat de gameservers offline waren. Dit is dus onder voorbehoud, maar tijdens eerdere Netwerk-tests van de game waren we redelijk tevreden over de netcode (hoe het spel omgaat met online potjes). Het is niet van de kwaliteit van een Street Fighter 6 of een Mortal Kombat 1, maar het is een goede vooruitgang ten opzichte van Tekken 7 en je zal naar verwachting prima online kunnen gaan spelen met mensen binnen Europa.

Als laatste heb je ook nog de terugkeer van het glorieuze Tekken Ball. De beachvolleyball-modus die je misschien wel kent van bijvoorbeeld Tekken 3. Je kan aanvallen uitvoeren op een grote beachball om die naar je tegenstander te sturen. Als die bal op hun helft op de grond valt, of als de bal keihard de tegenstander raakt, verliezen ze wat levenspunten. Zo ga je door tot er iemand ‘game over’ is. Het is enorm simpel, maar het is daarmee ook gewoon makkelijk, leuk vermaak. Je zal niet tientallen uren Tekken Ball tegen de computer spelen, maar voor af en toe een paar minuutjes is het heerlijk. Daarnaast is het een prima partygame als je mensen over de vloer hebt die niet zo van het serieuzere vechten zijn.

Al met al is Tekken 8 een prima game. Een bizarslecht verhaal om door te spelen (zowel qua verhaal als qua gameplay), wordt gered door een geniaal sterke Arcade Quest, waarin iedereen de kneepjes van het vak kan leren op leuke en relaxte wijze. Het spel ziet er verder fraai uit en we verwachten dat de zogeheten Fighting Game Community jarenlang tevreden zal kunnen zijn met deze versie van het geliefde Tekken. Daarnaast kunnen we het spel dankzij de fijne lessen in Arcade Quest ook prima aanraden voor de nerveuze nieuwkomer die altijd al een Fighting Game heeft willen proberen, maar het meestal wat te spannend vindt.

Tekken 8 is voor deze review gespeeld op de Xbox Series X. De game is daarnaast vanaf 26 januari verkrijgbaar voor PlayStation 5 en pc.