Fireside

Geen gehaast, anderen helpen en ondertussen genieten van de vriendschappen die je opbouwt. Fireside is een bijzondere game die we dan ook van harte aanraden!

Niet elke game hoeft groots, spectaculair en meeslepend te zijn om toch indruk te maken. Zo af en toe kom je een wat kleinere game tegen die je misschien nog wel beter bijblijft. Een van de games die dat de afgelopen weken voor ons heeft gedaan is Fireside. Ben je benieuwd waarom, lees dan vooral verder.

In Fireside kruip je in de huid van Knick (tenzij je hem een andere naam geeft aan het begin van het spel), een handelaar die strand op een mysterieus eiland na schipbreuk te hebben geleden. Daar ontdekt hij al snel dat hij zijn handelsvaardigheden kan gaan inzetten om de eilandbewoners te helpen. Daarbij is zijn voornaamste taak om de balans tussen de verschillende altaren op het eiland te herstellen om zo Knack, een chagrijnige geest uit de brand te helpen. Dat doe je door zielenenergie te sparen, die je weer verdient door goede dingen te doen voor de eilandbewoners.

Die eilandbewoners hebben allemaal hun eigen wensen: zo zal de een op zoek zijn naar bepaalde spullen, terwijl de ander weer een wat persoonlijker verhaal heeft. De spullen verzamel je door te handelen. Onderweg vind je allerlei voorwerpen die je weer kunt gaan ruilen bij een van de andere personages op het eiland. Heb je precies wat ze zoeken, dan kun je extra veel terugvragen. Op die manier is het de bedoeling dat je materialen verzamelt om je huis op het eiland te verbeteren, wat jou weer wat extra mogelijkheden geeft. In die zin is het spel best te vergelijken met een roguelite, zeker omdat je om de zoveel reisdagen verplicht terugkeert naar je huis. Belangrijk om te weten is dat je maar twee dingen mee mag nemen naar huis en je de rest achterlaat op het eiland. Het is dus zaak om na de laatste dag te eindigen met de spullen die je nodig hebt voor je huis en de omgeving daarvan.

Het handelen heeft daarbij een diepere laag, want de meeste bewoners zijn niet meteen op zoek naar een glaasje water of een bakje rijst. Nee, ze willen liever gekookte maaltijden, smoothies of gesuikerd fruit. Dat kun je weer maken door de verschillende items die je verzamelt te combineren in de wok die je bij bepaalde kampvuren vindt. Dat geeft je meteen de optie om waardevolle spullen terug te krijgen waarmee je wellicht iemand anders weer kunt helpen.

Dit alles maakt Fireside best strategisch en zeker in het begin zul je regelmatig terug naar huis moeten, zonder dat je ook maar iets noemenswaardigs in je tas hebt. Dat kan wat frustrerend zijn, maar als je eenmaal de smaak te pakken hebt is het bijzonder lastig om Fireside naast je neer te leggen. Dat komt ook voor een groot deel door de bijzondere personages die je tegenkomt en die allemaal zo hun eigen problemen hebben. Zo kom je een omgekeerde zeemeermin tegen (bovenkant vis, onderkant mens) die ruzie heeft met haar zus die wel de juiste mens-vis-verhouding heeft. Aan jou de taak om dit op te lossen en daar heb je natuurlijk weer andere eilandbewoners voor nodig. Het maakt het bijzonder leuk om van kampvuur naar kampvuur te gaan en de bijzondere gesprekken te volgen. Het voelt als een soort van warme deken als je de personages om je heen steeds beter leert kennen en je voelt je ook echt deel van hun eiland-community.

Ook de graphics mogen er zijn. Het lijkt alsof Fireside met de hand getekend is in een soort van doodle-stijl. Het geeft de game een bijzonder vrolijk uiterlijk en maakt het rondsjouwen over het eiland een erg leuke ervaring.

Al met al worden wij een beetje warm van binnen als we Fireside spelen en dat is ook precies het gevoel dat de makers ons willen geven. Geen gehaast, anderen helpen en ondertussen genieten van de vriendschappen die je opbouwt. Fireside is een bijzondere game die we dan ook van harte aanraden!

Wij speelden Fireside op de pc, het spel is daarnaast verkrijgbaar voor Nintendo Switch.