Beyond Good & Evil 20th Anniversary Edition

Twintig jaar na het verschijnen van de originele game weet de Beyond Good & Evil 20th Anniversary Edition opnieuw onze harten te stelen.

Als we terugdenken aan onze tijd met de GameCube, dan denken we natuurlijk aan Wind Waker, Mario Kart Double Dash, Resident Evil 4 en nog vele andere klassiekers. Maar een van de games die ons misschien wel het meest is bijgebleven is toch wel Beyond Good & Evil. Die game verscheen in november 2003 exclusief voor de PlayStation 2, maar wij moesten met onze GameCube jaloers toekijken tot februari 2004 voordat wij ook eindelijk aan de slag mochten. Vele uren hebben we ons vermaakt met Jade, Pey’j en de andere bijzondere personages op het onder een buitenaardse dreiging verkerende Hillys. Veel gamers delen die warme herinneringen met ons en om het twintigjarige jubileum van het spel te vieren, komt Ubisoft nu met de Beyond Good & Evil 20th Anniversary Edition met onder andere verbeterde graphics en extra spelmodi. Weet deze feestelijke uitvoering ons weer net zo enthousiast te krijgen?

In Beyond Good & Evil kruip je in de huid van Jade, een jonge verslaggeefster gewapend met een camera. Samen met haar bevriende techneut Pey’j, een flink gezet varken, komt ze erachter dat de Alpha-secties, de eenheden die thuisplaneet Hillys beschermen tegen de Domz, niet helemaal in de haak zijn. Samen trekken ze eropuit om het complot te ontrafelen.

Het is tof om te zien hoe goed het spel zich nog houdt in de huidige tijd. Natuurlijk zijn de graphics iets opgepoetst, maar verder is het precies hetzelfde spel als dat we destijds speelden. Inclusief de gameplay waar niets aan is veranderd. Tuurlijk merk je wel dat het zich niet kan meten met de huidige standaarden, maar eigenlijk zit dat nergens in de weg. Het lopen en vechten voelt af en toe wat onhandig, maar we hebben ons geen moment gestoord tijdens het herspelen van deze klassieker.

Beyond Good & Evil laat zich het beste vergelijken met vroegere The Legend of Zelda-games als Wind Waker. Het avontuur speelt zich af in een open wereld, waarbij je van dungeon naar dungeon wordt gestuurd. Het is allemaal behoorlijk lineair, maar dat is iets dat we eigenlijk altijd wel prettig hebben gevonden aan het pré Breath of the Wild-tijdperk. Toch heeft het spel genoeg eigen smoel om een plekje te verdienen naast eerdergenoemde Nintendo-games. Dat komt vooral door de personages en de geloofwaardige wereld waar je in terechtkomt. Jade en Pey’j zijn figuren waar je eigenlijk meteen van gaat houden en ook anderen als Secundo, je digitale assistent, en bijvoorbeeld de Jamaicaanse broeders Mamago van de garage met dezelfde naam, blijven je bij en toveren een glimlach op je gezicht. Het is knap hoe tijdloos het verhaal en de personages uiteindelijk blijken te zijn en we hebben deze game met net zoveel plezier gespeeld als we destijds met het origineel hebben gedaan.

Als we kijken naar de verbeteringen die zijn toegevoegd, dan springen vooral de iets verbeterde graphics in beeld. De game draait nu in een 4K-resolutie met 60 frames per seconde en dat maakt de ervaring een stuk aangenamer voor de ogen en ook een stukje responsiever. Overigens zijn de meeste zaken uit het origineel behouden, al zien de modellen van de personages er een stukje gedetailleerder uit. Het is geenszins een complete remake, maar meer iets dat vergelijkbaar is met de Tomb Raider-trilogie die recent is verschenen. Het voordeel dat Beyond Good & Evil heeft, is dat het bronmateriaal iets nieuwer is en dat de game altijd al heeft geprofiteerd van een goede stijl die belangrijker is dan de details. Dat pakt ook hier goed uit en ondanks dat je de leeftijd kunt zien, blijft het een plezante game om naar te kijken.

Ook het geluid heeft de tand des tijds goed doorstaan. De soundtrack gooide destijds al hoge ogen en dat doet hij nu nog steeds. De muziek is sfeervol en bijzonder mooi. Ook de voice-acting is van een hoog niveau, waarbij het leuk is dat ook de Nederlandse stemmen bewaard zijn gebleven. Het is een van de weinig titels die we liever in het Nederlands spelen en we willen je dan ook van harte aanraden om dat eens uit te proberen. De Nederlandse stemacteurs weten een minstens zo goede ervaring neer te zetten als de originele Engelse.

Naast de grafische verbeteringen zijn er nog wat andere leuke bijkomstigheden. Degene waar je het meeste gemak van zult hebben is de autosave-functie. Waar je eerder alleen kon opslaan bij disk-stations die je door de wereld heen vond, slaat het spel nu automatisch tussentijds op, dus je hoeft je geen zorgen te maken dat je een hoop vooruitgang mist als je per ongeluk vergeet om zelf op te slaan. Daarnaast is er ook een speedrun-modus toegevoegd voor de liefhebbers van razendsnelle playthroughs. Een erg leuke toevoeging is ook een sectie in het menu waarin je de hele geschiedenis van het spel kunt terugzien vanaf concept, naar aankondiging tot aan de release. Dat is erg tof om eens door te nemen en het is ook nog eens flink uitgebreid, inclusief beelden van oude E3’s en aankondigingstrailers. Als klap op de vuurpijl bestaat er nog een side-quest in het spel die aan moet gaan sluiten op Beyond Good & Evil 2 die nog steeds in ontwikkeling is! Wellicht is de timing van deze Anniversary Edition geen toeval en gaan we binnenkort meer horen, maar dat is speculatie.

Het moge duidelijk zijn dat deze Beyond Good & Evil 20th Anniversary Edition opnieuw onze harten heeft gestolen en onze liefde voor de game alleen maar versterkt. Het verhaal en de personages zijn staan jaar na dato nog als een huis overeind en dat is een gigantisch compliment voor wat Ubisoft destijds heeft afgeleverd!

Wij speelden Beyond Good & Evil: 20th Anniversary Edition op de PlayStation 5. De game is daarnaast verkrijgbaar voor Xbox Series, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.