review
Yakuza 0 Director’s Cut

Conclusie
De toevoegingen van de Yakuza 0 Director’s Cut hebben 0 meerwaarde. Toch draait de game prima op de Nintendo Switch 2 en blijft het een geweldig deel in de Yakuza-reeks.Hoewel de serie al sinds 2005 bestaat, kwamen wij pas in 2017 in aanraking met de franchise. Yakuza 0 was onze allereerste kennismaking met Kiryu Kazuma en de Japanse onderwereld. Na het spelen en voltooien van alle delen in de Yakuza-reeks, blijft Yakuza 0 nog steeds een van onze favoriete games. Nu, bijna acht jaar later, kunnen ook Nintendo-fans aan de slag met Kiryu in de vorm van de Yakuza 0 Director’s Cut, speciaal voor de Nintendo Switch 2. Wij keerden terug naar de straten van Kamurochō en hieronder lees je hoe ons dat is bevallen.
Natuurlijk gaan wij in deze review niet de volledige game bespreken, maar richten wij ons vooral op de zaken die nieuw zijn: bijna een half uur aan nieuwe cutscenes en de Red Light Raid-modus. Voor de volledigheid geven wij hieronder een korte samenvatting van het verhaal.
In december 1988 raken Kiryu Kazuma en Goro Majima verwikkeld in een machtsstrijd binnen de Japanse onderwereld. Centraal daarin staat een klein stuk grond, de zogeheten Vacant Lot, dat van groot belang is voor de Dojima-familie. Kiryu’s baas belooft een promotie aan degene die het weet veilig te stellen, maar niet veel later wordt Kiryu beschuldigd van moord. Hij blijkt onschuldig, maar raakt verstrikt in een complot dat zijn mentor Kazama ten val moet brengen.
Zoals hierboven vermeld bevat de Yakuza 0 Director’s Cut nieuwe cutscenes, vijf in totaal. Volgens de ontwikkelaar zou het bepaalde zaken duidelijker moeten maken. Zo weten wij nu waarom een naamloos personage in het begin van de game zijn eigen dood in scene heeft gezet. Eerlijk gezegd hadden wij prima kunnen leven zonder al die extra informatie en dat geldt eigenlijk ook voor de overige extra cutscenes. Het nieuwe materiaal voelt meer als verwijderde scènes die verwijderd zijn om een reden. Het gaat inderdaad wat dieper in op bepaalde zaken, maar was dat echt nodig? In onze ogen niet.
Toch heeft Ryu Ga Gotoku niet simpelweg de game overgezet naar de Nintendo Switch 2 en hebben ze een nieuwe modus toegevoegd: Red Light Raid. Deze nieuwe modus draait puur om het vechten, een belangrijk onderdeel van de Yakuza-games. Je koopt in het begin een van de vele personages en gaat hiermee een serie gevechten aan. Je kunt dit alleen doen, met vrienden of online. Dat laatste is natuurlijk alleen maar mogelijk als er ook daadwerkelijk spelers online te vinden zijn, iets wat wij niet hebben gezien.
Met de gevechten kun je geld verdienen, waardoor je weer nieuwe personages kunt kopen of je personages kunt upgraden. Anders dan in de hoofdgame, heeft elk personage hier maar één vechtstijl en zul je Kiryu dus vier keer moeten aanschaffen als je ze allemaal wilt hebben. Het werkt zoals je zou verwachten en is leuk voor ongeveer tien minuten. Wat de ontwikkelaar namelijk een beetje over het hoofd heeft gezien, is het feit dat het vechten eigenlijk een van de minst leuke onderdelen van een Yakuza-game is. Het is vaak repetitief en saai, op wat eindbaasgevechten na, dus waarom je daar een hele modus omheen zou bouwen, is ons een raadsel.
Yakuza 0 Director’s Cut draait overigens wel gewoon prima op de Nintendo Switch 2 en is nog steeds een enorm goede game. Mocht je Yakuza 0 nog nooit hebben gespeeld, en heb je alleen maar een Nintendo Switch 2 tot je beschikking, dan is het echt een aanrader. Als Kamurochō geen geheimen meer kent voor jou, dan kun je deze versie prima links laten liggen.
Yakuza 0 Director’s Cut is voor deze review gespeeld op Nintendo Switch 2. Deze editie is alleen verkrijgbaar voor dat platform.