preview
GC25: High on Life 2

Conclusie
High on Life 2 voelt exact als alles wat je verwacht van een nieuw deel. Flauwe grappen, bizarre momenten en knotsgekke gameplay.Toen het originele deel verscheen leek het wel een koortsdroom, waarvan je hier de review kunt teruglezen. Van de maker achter Rick & Morty, die ook achter Accounting+ en Trover Saves the Universe zat, komt nu een nieuw deel. Wij mochten op gamescom 2025 een uur aan de slag met High on Life 2 met allerlei flauwe grappen, specifiek gericht op journalisten en pers. Lees hier over onze bizarre ervaring met delen van de game.
De uur-durende demo van High on Life 2 draaide om het uitroeien van senator Muppy Doo op een planeet die draait om evenementen en beurzen. Daarvoor moet je langs een heleboel obstakels, zoals gemene vijanden, dodelijke afgronden en meer. Tijdens dit avontuur komen we natuurlijk niet zo makkelijk bij het raadslid, dus gebruiken we ons nieuwe skateboard om ons te verplaatsen. Deze vervangt eigenlijk de sprint-knop, maar opent allerlei nieuwe mogelijkheden om je te verplaatsen. Zo kan je langs muren skaten, het voor je uit stuwen om als wapen in te zetten en toffe trucs doen.

Tijdens het verhaal lukte het, uiteraard, niet om de senator op de afgesproken plek te verslaan. Daar kwamen we een premiejager tegen die de senator moet beschermen en nadat we deze hebben verslagen, sneden wij zijn hoofd eraf (want waarom ook niet?) om deze in zijn wapen te transplanteren. Zo namen we zijn wapen mee met het hoofd dat tegen ons bleef praten. Op deze manier blijft de gekkigheid van wapens die tegen je praten ook nog ‘logisch’, volgens het achterliggende verhaal althans.
Vervolgens mochten we naar MurderCon, een beurs die draait om, je raadt het al, moord. Daar zouden we de senator kunnen vinden. Al veranderde de game tijdens de zoektocht in een heuse deathmatch-game, inclusief leaderboard en omroepers die van alles riepen zodra er een kill gemaakt werd. Eigenlijk gebeurt er teveel gekkigheid om het goed te kunnen beschrijven en dat voelt precies in lijn met wat we in het eerste deel ook mochten beleven. Normaal zouden we zeggen dat High on Life 2 vooral meer van hetzelfde is en in de kern is dat ook zo, maar de makers hebben het niveau van idioterie zodanig opgeschroefd, dat in onze demokamer met vier andere journalisten er niets anders gebeurde dan hardop lachen, regelmatig roepen wat er in hemelsnaam gebeurde op het scherm en blikken vol verbazing.

Tijdens de demo werd onze gameplay af en toe ‘gepauzeerd’ door een klein figuurtje dat ons de ene keer vertelde wat we niet te zien kregen en de andere keer spoelde de game door. Op bepaalde momenten vlogen we ineens naar de eindcredits en vervolgens werd er weer teruggespoeld. Heerlijk bizar allemaal.
Uiteindelijk confronteerden we dan toch Muppy Doo, die bijna onverslaanbaar was doordat bij elk schot er een bewaker uit zijn speciale heupzakje komt, tot hij dan eindelijk neer gaat. Vanaf dat moment kromp de senator en klom hij in ons pak, waarna een enorm meta-bazengevecht ontstond, waarvan we de bizarre details niet zullen verklappen.
Na andere vreemde zaken start ineens een SEGA-game op met de titel Bible Adventures. Het enige wat door ons hoofd gaat is de vraag “wat gebeurt hier in hemelsnaam? Wat is dit nou weer?”. En terwijl de actie daar weer langzamerhand opstart, stopt onze speelsessie nadat we de senator bloedend hebben verslagen door een dolk in onze eigen ogen te prikken. Absoluut bizar en alles lijkt een koortsachtige droom, maar dat is precies de kracht van High on Life 2. We kunnen niet wachten tot we verder mogen als de game verschijnt begin volgend jaar.
Hieronder kun je een gameplay-video zien die onze concullega’s van IGN hebben opgenomen van dezelfde speelsessie, om een indruk te krijgen van de gekkigheid die High On Life 2 heet. De game moet 13 februari 2026 verschijnen voor PlayStation 5, Xbox Series X|S en pc.