Doorgaan naar artikel
Cronos: The New Dawn
Stefan Manenschijn
Stefan Manenschijn
Profiel

Conclusie

Cronos: The New Dawn is een geweldige horrorgame die vooral indruk maakt door de ijzersterke sfeer en het interessante verhaal. Wel kopieert het spel net iets te veel elementen uit andere games om de volle score te halen.

Bloober Team is een studio die al een tijdje meegaat. De kans is groot dat je ze kent van de Layers of Fear-games of van de zeer goed ontvangen remake van Silent Hill 2. Hun nieuwste project heet Cronos: The New Dawn en wij kijken voor je of deze net zoveel indruk weet te maken als de eerdergenoemde remake.

Cronos: The New Dawn speelt zich af in een alternatief universum waarin de mensheid grotendeels is uitgeroeid door een catastrofale gebeurtenis genaamd “The Change”. Jij kruipt als speler in de huid van de Traveller die werkt voor het mysterieuze “The Collective” en je opdracht is het opsporen van belangrijke personen in verschillende vroegere tijdslijnen om te proberen te voorkomen dat “The Change” ooit gaat plaatsvinden en zo de mensheid te redden.

Het verhaal klinkt wellicht wat ingewikkeld, maar dat valt uiteindelijk reuze mee. Dat komt ook doordat Bloober Team de tijd neemt om het verhaal uit de doeken te doen. Door middel van vele notities en opnames die je vindt, ontrafel je langzaam maar zeker wat er gebeurd is met de mensheid en wat de oorzaak daarvan is. Het mooie daarbij is dat je eigenlijk zonder al te veel context in het verhaal wordt gegooid. Je weet dus in eerste instantie niets, maar gaandeweg vallen de puzzelstukjes in elkaar en wordt duidelijker en duidelijker hoe de vork in de steel zit en wat de rollen van de verschillende spelers daarin zijn. Het hield ons in ieder geval op het puntje van onze stoel.

Wat dat ook deed, is de waanzinnige atmosfeer in Cronos. De omgeving is geïnspireerd op een Poolse stad in de jaren 80 en kenmerkt zich dan ook door het brutalisme. Dat betekent grote, lompe, betonnen gebouwen en veel grijs. Het geeft je vrijwel meteen een beklemmend en onpersoonlijk gevoel, wat nog eens versterkt wordt door het gebrek aan licht, de mist en de vreemde gebouwen die je ziet. Zo zie je gebouwen waar duidelijk een stuk vanaf gebroken is, maar die wonderwel nog gewoon recht overeind staan. Sowieso zweven er overal objecten waar niet echt een verklaring voor lijkt te zijn. Het doet ons in die zin sterk denken aan Remedy’s Control waarbij de omgevingen zich ook niet hielden aan de wetten van de fysica. Dit werkt overigens wel ontzettend sterk, want je loopt continu met een “wat is hier in vredesnaam aan de hand”-gevoel en je vraagt je af of alles wat je ziet wel echt is.

De sfeer wordt nog eens versterkt door de geweldige soundtrack die qua muziek wel wat weg heeft van Stranger Things en Blade Runner met veel synths en mysterieuze tonen. Ondertussen hoor je overal om je heen geluiden, van piepjes en kraakjes tot het vreselijke geklik en geratel van “The Orphans”, zoals de mensen genoemd worden die zijn getroffen door “The Change”. Het maakt dat je je nergens op je gemak voelt en ondanks dat je genoeg adempauzes krijgt je nooit weet wanneer het volgende gevaar plotseling op je af komt.

Die Orphans zijn de tegenstanders die je het leven zuur maken in de wereld van Cronos. Het zijn gemuteerde mensen, waar nog weinig menselijks van over is. Als klap op de vuurpijl kunnen ze ook nog eens overleden soortgenoten absorberen en zo een nog sterkere Orphan creëren. Dat lijkt oneindig door te kunnen gaan, totdat er een tegenstander tegenover je staat die niet meer te verslaan is. Dat absorberen is alleen te voorkomen door de al verslagen tegenstanders te verbranden. Dat zou op zich niet zo’n probleem moeten zijn, ware het niet dat de kogels in het spel verre van onuitputtelijk zijn. Je zult dus bijzonder tactisch te werk moeten gaan, wanneer je tegenover een groepje Orphans komt te staan. Ze leggen maar zelden met een enkel schot het loodje waardoor je dus echt zult moeten plannen en voorbereiden. Wie verbrand je wel, wie niet en soms is het beter om gewoon weg te rennen, al is dat niet altijd een optie. Elk gevecht is razend spannend en je zult maar zelden een confrontatie met veel tegenstanders meteen overleven. Cronos: The New Dawn is dan ook zeker geen makkelijke game en je zult regelmatig stukken opnieuw moeten proberen om de juiste aanpak te vinden.

Daarnaast zal er ook nog af en toe gepuzzeld moeten worden. Zo zul je al vrij snel een zogenaamd anker vinden, waarmee je tijd kunt manipuleren. Daarmee kun je bijvoorbeeld de tijd een stukje terugspoelen, zodat er plotseling ineens een brug verschijnt. Daarvoor zul je echter wel eerst het punt moeten vinden dat die gebeurtenis activeert. Het wordt niet hopeloos ingewikkeld allemaal en het is een welkome adempauze tussen alle zenuwslopende momenten door.

Doet Cronos: The New Dawn dan niets verkeerd? Eigenlijk niet veel, maar als we dan toch iets moeten benoemen, is het feit dat de game wel heel erg veel afkijkt van andere games. Zo doet de gameplay sterk denken aan wat we kennen uit de moderne Resident Evil-games, waarbij zeker het managen van je inventaris en het kapotslaan van houten kratjes rechtstreeks uit Resident Evil 4 lijkt te komen. Zelfs de omhoog gerichte lichtstralen na het stukslaan zijn gekopieerd. De geluiden die de Orphans maken, lijken ook wel heel erg sterk op de clickers uit The Last of Us en de spelwereld lijkt erg veel inspiratie te putten uit games als Control. Het wapen dat zich kan omvormen tot andere wapens komt, net als het pak van de Traveler, zo uit Dead Space gewandeld. Het werpt toch een klein smetje op de creativiteit van het spel, al moeten we eerlijk zijn dat Bloober Team ook altijd open is geweest over het feit dat Cronos: The New Dawn uit een heleboel klassiekers inspiratie haalt en soms zelfs als ode aan die games en films mag worden gezien. Voor een volgende keer hopen we echter wel dat men er iets meer een eigen twist aan durft te geven.

Dat kleine smetje neemt niet weg dat Cronos: The New Dawn wel een heerlijke mix is geworden van al die componenten. De wereld is waanzinnig beklemmend en sfeervol en ook het mysterieuze verhaal houdt je, net als de gameplay, op het puntje van je stoel. Wij zijn in ieder geval flink onder de indruk van het werk dat Bloober Team heeft afgeleverd!

Wij speelden Cronos: The New Dawn op de PlayStation 5. De game is daarnaast verkrijgbaar voor Xbox Series, Nintendo Switch 2, pc en MacOS.