Doorgaan naar artikel
Pokémon Legends Z-A
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager
Profiel

Conclusie

Pokémon Legends Z-A is een nieuwe en frisse Pokémon-game die met een ijzersterk verhaal en frisse en dynamische gameplay een topervaring biedt. Game Freak heeft met dit spel een logische stap gezet in de verdere ontwikkeling van de franchise door een grote open wereld met wilde Pokémon te voorzien van gameplay die je spel geen moment onderbreekt.

Het is ruim anderhalf jaar geleden dat Pokémon Legends Z-A werd aangekondigd en deze week is het eindelijk zover: de game verschijnt exclusief voor de Nintendo Switch en de Nintendo Switch 2 en neemt ons mee in een nieuw en uniek avontuur. Weet deze nieuwe spin-off die nóg meer afwijkt van de reguliere Pokémon-gameplay ons ook te overtuigen, of staat deze game echt te ver van de originele games? Wij mochten al met het volledige spel aan de slag en delen onze mening in deze review.

Omdat wij de game hebben gespeeld voordat deze officieel is verschenen hebben we de multiplayer nog niet kunnen testen. Deze maakt dus geen onderdeel uit van onze review.

In Pokémon Legends Z-A speel je met een gekozen (en deels ontworpen) trainer die aankomt in Lumiose City. Tijdens de aankomst word je opgemerkt door Taunie (wij hebben de vrouwelijke rivaal, omdat we zelf met een mannelijke trainer spelen) en binnen de kortste keren kun je een starter-Pokémon kiezen en word je onderdeel van Team MZ. Waar het lijkt alsof je lid wordt van een vriendenteam om vooral samen te spelen, loopt al snel alles uit de hand.

In Lumiose City heeft het bedrijf Quasartico Inc. zichzelf als doel gesteld om mens en Pokémon samen in de stad te laten wonen. Zogenaamde Wild Zones zijn door de stad verspreid om in speciale zones in de stad wilde Pokémon een natuurlijke plek te geven. Die Wild Zones zijn een soort van dierentuin, maar dan eentje waar je als trainer echt naar binnen kunt lopen om de Pokémon te bevechten en te vangen. Daarnaast kent de stad geen echte trainers die je zomaar kunt tegenkomen om mee te vechten, maar vecht je in de Battle Zones.

In deze Battle Zones vecht je tegen andere trainers om punten te verzamelen voor de Z-A Royale, de lokale rangschikking voor Pokémon-trainers. Hoewel er niets in het spel wijst op Gyms en Gym Leaders, lijkt de Z-A Royale hier wel op. Je wordt namelijk door het systeem regelmatig gekoppeld aan andere trainers van hetzelfde niveau, om zo te kunnen groeien. Win je van zo’n trainer, dan ga je door naar het volgende niveau binnen de Z-A Royale. Hoewel het spel hierdoor zeker afwijkt van het systeem dat we uit de reguliere games kennen, zorgt dit ook voor een iets meer lineaire gameplay. Naast een zo hoog mogelijke plaatsing behalen in de Z-A Royale, ben je bezig om uit te zoeken wat er in de stad aan de hand is. Om geen verdere spoilers te geven, gaan we hier niet verder op in, maar wel willen we nog delen dat het verhaal ons echt vastgreep en niet meer losliet!

Je bent weliswaar verplicht om het verhaal te volgen, maar er is meer dan voldoende te doen in de stad wanneer je hier vanaf wilt wijken. De game zit vol met zijmissies en natuurlijk is er ook het doel om iedere Pokémon die er is te vangen. Naarmate het spel vordert komen er meer en meer Wild Zones in de stad en heb je meer Pokémon om op te jagen. En dat is zeker niet altijd even makkelijk. Deze toevoegingen aan het spel zorgen ervoor dat de game, ook wanneer je ervoor kiest om Pokémon Legends Z-A zo snel mogelijk qua verhaal uit te spelen, nog voldoende content heeft om tientallen uren door te spelen. Zo hadden wij de aftiteling al gezien na zo’n negentien uur, maar was er daarna nog meer dan genoeg te doen.

Een echt grote vernieuwing zit hem in de gevechten tussen jou en andere Pokémon (zowel in het wild als met trainers). Het hele turn-based vechten is vervangen door een dynamisch gevechtssysteem. Tijdens onze preview waren we hier al enigszins enthousiast over, maar hadden we ook nog twijfels. Die twijfels zijn nu helemaal weg. Wanneer je zelf de aanvallen bepaalt (en vooral ook welke waar staat), wordt het echt een tactisch geheel. Daarnaast kun je zo makkelijk Pokémon wisselen, dat je bijvoorbeeld een Pokémon van het type Fire ook echt volledig van vuuraanvallen wilt voorzien.

Nieuw zijn natuurlijk een aantal Mega Pokémon, waarvan een klein aantal al is onthuld in trailers. Een echt leuk onderdeel van het spelen is langzaam maar zeker de overige nieuwe Mega Pokémon ontdekken. Zowel tijdens de gevechten met de Mega Pokémon als tijdens gevechten met andere trainers kom je deze nieuwe Mega Pokémon tegen. Zelf kun je deze uiteraard ook gebruiken en ook dat is middels een dynamisch systeem. Door zogenaamde Plus-aanvallen te gebruiken bouw je een soort Mega-energie op en als je voldoende hebt, kun je jouw Pokémon Mega Evolueren. Belangrijk is dat je dit tactisch doet, want deze energie loopt ook weer leeg. En je wilt juist, als een trainer bij de laatste Pokémon aankomt, nog een Mega Pokémon overhebben.

Grafisch en technisch weet Pokémon Legends Z-A te overtuigen. In vergelijking met eerdere Pokémon-games op de Nintendo Switch waar er veel grafische en technische problemen waren, is dat nu op de Nintendo Switch 2 niet zo. Wel moeten we hierbij vermelden dat we niet weten hoe deze game op de oorspronkelijke Nintendo Switch draait, aangezien wij de Nintendo Switch 2 Edition hebben gespeeld. Wat we Game Freak wel enigszins kwalijk nemen, is dat er keuzes zijn gemaakt die makkelijk ogen. Er is helemaal geen voice-acting gebruikt bijvoorbeeld, terwijl dat wel al een hele tijd steeds meer passend is voor Pokémon-games.

Maar misschien nog wel erger is dat bepaalde scènes te makkelijk zijn geanimeerd. Wanneer je bijvoorbeeld een gebouw betreedt, dan zie je kort een zwart beeld en ineens sta je in het gebouw. Dit terwijl tegenwoordig bijna iedere zichzelf respecterende game ook dit soort zaken geanimeerd heeft. Naarmate we langer speelden viel dit meer en meer op en ging het zelfs een beetje storen. Daarnaast speelt het spel zich echt alleen in de stad af. We hebben dan misschien door de Wild Zones geen echte buitengebieden gemist, maar de wereld is relatief klein en daar had door bijvoorbeeld een strook rondom de stad te leggen wel wat aan gedaan kunnen worden.

In Pokémon Legends Z-A kunnen we voor het eerst aan de slag in een Pokémon-wereld waarin zowel vangen als vechten dynamisch is en geen moment onderbroken wordt. Het verhaal is daarnaast meeslepend en weet spelers vanaf de eerste minuut vast te houden. Wel is jammer dat Game Freak juist elementen zoals het van binnen naar buiten gaan niet animeert, maar voorziet van een kort zwart scherm. Als deze zaken nog verbeterd worden bij een toekomstige Pokémon-game, dan heeft Game Freak echt een toekomstbestendige stap gezet.

Pokémon Legends Z-A is voor deze review gespeeld op de Nintendo Switch 2. Daarnaast is de game ook beschikbaar op de oorspronkelijke Nintendo Switch.