review
Wreckreation
Conclusie
Met een verkeerd gekozen opzet en een niet goed uitgewerkte game, rijdt Three Fields Entertainment Wreckreation zelf in de prak.Na Dangerous Driving, de spirituele opvolger van de oude Burnout-games, komt ontwikkelaar Three Fields Entertainment nu met Wreckreation. Deze game combineert het race-aspect van Dangerous Driving met een open wereld en de mogelijkheid om speciale banen te bouwen. Wij hebben het spel gespeeld en hieronder delen we onze bevindingen.
Voordat we begonnen met spelen, hadden we nog niet echt een goed beeld van wat voor soort racegame Wreckreation nou precies was. Is het gewoon Dangerous Driving met wat extra bouwopties? Lijkt het wellicht wat meer op Trackmania? Of is het iets compleet anders? Na de openingsrace waarin we over een zogenaamde skytrack (een baan in de lucht) racen en tegenstanders tegen de railing kunnen beuken, zouden we zeggen dat het vooral veel op Dangerous Driving lijkt. Aan het einde van die race valt onze auto naar beneden en rijden we met gefronste wenkbrauwen wat beduusd rond.
Wreckreation is namelijk een open wereld racegame zoals Forza Horizon en The Crew die je zowel in je eentje als online kunt spelen, alleen dan met een veel kleiner team en budget gemaakt. Na een stukje gereden te hebben zien we de weg op de minikaart ingekleurd worden, staan er hier en daar billboards of hekken die kapot gereden kunnen worden en kunnen we af en toe aan een race deelnemen. En dat is het eigenlijk wel. De open wereld voelt verder niet echt levendig aan. Dit subgenre in het racelandschap wordt gedomineerd door de twee eerdergenoemde games en Wreckreation biedt op dit vlak niet veel anders dan een matige kopie.
Maar hoe zit het dan met het bouwen van die speciale banen? Ook op dit vlak kiest de ontwikkelaar voor een vreemde opzet. Je begint namelijk met een schans, looping en een hoepel, maar daarmee kan je natuurlijk weinig bijzonders creëren. In de wereld zijn diverse icoontjes geplaatst waarmee je een bepaald object kunt vrijspelen. Zo hebben we een hooibaal en twee speciale objecten voor de skytrack bemachtigt. Je mag dus die hele levenloze wereld gaan verkennen op zoek naar bouwsteentjes om zo meer mogelijkheden te krijgen om iets te bouwen. Waarom Three Fields Entertainment er niet gewoon voor heeft gekozen om direct alle mogelijkheden te bieden en zodoende spelers dus helemaal los te laten gaan met het creëren van de meest spectaculaire banen, is ons een raadsel. Deze bouwsels zijn ook nog eens totaal afwezig bij de paar races die we gespeeld hebben.
Het helpt vervolgens ook niet mee dat alles daaromheen niet echt lekker werkt of gewoon slecht is uitgewerkt. Zo gebruik je bijvoorbeeld uitsluitend de d-pad om door de menuutjes te navigeren, wat nogal onhandig werkt, gaat het scrollen door de map erg traag en is er geen echt settings-menu aanwezig. Hiermee is het onmogelijk om diverse instellingen, zoals de intensiteit van het sturen, aan te passen. Het besturen van de auto voelt namelijk wat zwaar aan. Tel daar ook nog bij op dat er slechts twee camerastandpunten zijn (eentje vlak achter de auto waar je de camera iets omhoog of omlaag kunt tillen en eentje bij de voorbumper) en je hebt een racegame waarbij het racen gewoon niet fijn aanvoelt. De camera is ook nog eens een groot probleem bij het neerzetten van objecten en geeft je zelden een goed overzicht waar je precies het bouwsteentje op het oppervlakte plaatst.
Wreckreation is uiteindelijk veel te ambitieus voor het kleine team van Three Fields Entertainment en kiest wat ons betreft voor een totaal verkeerde opzet. De open wereld ziet er levenloos uit en is niet veel meer dan een budgetversie van die van Forza Horizon en The Crew. Hierdoor is er eigenlijk geen echte reden om de wereld te gaan verkennen en dat vernachelt dan weer de opzet van het bouwen van die speciale banen. Ook het racen werkt niet vlekkeloos en op elk ander vlak is het spel gewoon niet goed uitgewerkt.
Voor deze review is Wreckreation gespeeld op de Xbox Series. Het spel is verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X|S en pc.