Dangerous Driving

Dangerous Driving is een leuke ode geworden aan de oude Burnout-games en is zeker aan te raden voor wie daar destijds van genoten heeft. Voor serieuzere gamers heeft het echter weinig te bieden en de hoeveelheid content valt een beetje tegen gezien de prijs.

Three Fields Entertainment is een Britse ontwikkelstudio die voor een deel bestaat uit oude Criterion-medewerkers. Die laatste studio kennen we natuurlijk allemaal nog wel van hun fantastische Burnout-games waarin niet alleen racen, maar ook spectaculaire crashes centraal stonden. Een tijdje terug kwam Three Fields Entertainment al met Danger Zone 2, dat een ode was aan de crashmodus van Burnout. Toen was ook al bekend dat Dangerous Driving eraan kwam, dat zich zou ontfermen over het racegedeelte. Deze ligt nu ook in de winkels en wij gaan voor je kijken of dit ook weer zo’n lekkere trip down memory lane is.

Zoals gezegd is Dangerous Driving een ode aan de arcaderacers die populair waren ten tijde van de PlayStation 2 en de originele Xbox. Dat is meteen terug te zien wanneer je de game start. Lekker ouderwetse menu’s die een klein beetje pijn aan de ogen doen, maken dat de nostalgie zich van je meester maakt en dat je aan de andere kant een klein beetje bang wordt voor wat komen gaat.

Dangerous Driving

Ook de carrièremodus doet sterk denken aan vervlogen tijden. Verwacht geen spectaculaire open wereld, want de races worden via het menu aan je voorgeschoteld. Je hoeft de beschikbare races overigens niet in een vaste volgorde te doen, maar om verder te komen zul je wel bijna alles moeten voltooien, voor er weer nieuwe uitdagingen en snellere wagens beschikbaar komen. Dit werkt overigens prima en het is wel eens lekker om niet van hot naar her te moeten scheuren om deel te nemen aan een race.

De races zijn onder te verdelen in twee types. Er zijn een aantal modi waarbij het racen centraal staat en in het andere geval draait het vooral om de Takedowns. Voor de spelers die niet bekend zijn met Burnout: hierbij ram je je tegenstanders tegen auto’s, de railing of andere obstakels, wat een spectaculair ongeluk tot gevolg heeft. Deze zie je dan ook in slow motion terug, terwijl de race even pauzeert. Zelfs na een aantal uren blijft dit nog leuk om te doen en doordat je afwisselend aan het rammen of racen bent, zit er ook steeds voldoende variatie in de races.

Qua gameplay is het zo arcade als je het maar kunt krijgen in de goede zin van het woord. Je zult geen seconde vertraging ondervinden wanneer je in de vangrail belandt en zelfs na drie ongelukken kun je dankzij de rubberbanding binnen een halve ronde weer vooraan rijden. Normaal gesproken vinden we dit een doodzonde, maar bij Dangerous Driving past het op de een of andere manier heel erg bij de game. Plezier en spektakel staan centraal en wie een serieuze racer zoekt, kan maar beter snel verder kijken.

Dangerous Driving ligt voor een schappelijke € 29,99 in de winkel, maar valt voor dat geld op het gebied van content wel wat tegen. Zeker wat auto’s betreft is het jammer dat er geen gelicenseerde voertuigen in het spel zitten. Je hebt het te doen met verschillende klassen die steeds een stukje oplopen qua snelheid. Iemand die het leuk vindt om veel auto’s te verzamelen tijdens het spelen zal dus niet aan zijn trekken komen.

Uiteindelijk is Dangerous Driving een erg leuke ode aan de arcade-racers uit het PlayStation 2-tijdperk en dan met name de Burnout-reeks. De gameplay is zo arcade als het maar kan, dus wie een serieuze racegame zoekt komt bedrogen uit. Voor wie wel zin heeft in een lekkere nostalgische trip en vroeger heeft genoten van spellen als Need for Speed: Underground en de eerdere Burnout-games kunnen we Dangerous Driving van harte aanraden. Wel vinden we het spel een beetje aan de prijs gezien de hoeveelheid content die het biedt.

Dangerous Driving is voor deze review gespeeld op de PlayStation 4. De game is beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One en pc.