Recensie: Call of Duty: Ghosts, de Multiplayer
Maurice van Wordragen
Maurice van Wordragen

De multiplayer van Call of Duty: Ghosts is leuk, maar allesbehalve vernieuwend. De hardcore fan zal zich hier en daar nog wat ergeren, maar er valt zeker plezier uit de multiplayer te halen. Ghost heeft potentie om uit te groeien tot de grote broer van de Moderne Warfare-serie, maar dan zal er nog wel wat aan de fundering gewerkt moeten worden.

Na een week knallen in de multiplayer van Call of Duty: Ghosts zijn we er eindelijk achter gekomen wat Infinity Ward ons te bieden heeft, en wat niet.

Misschien komt het door te weinig slaap, slecht eten en te veel gamen, maar de multiplayer van Call of Duty: Ghosts heeft een vreemde nasmaak. Tijdens de eerste potjes voelt alles perfect aan, maar na de nodige uurtjes zijn de mankementen duidelijk zichtbaar. Spelvormen als Headquarters en Hardpoint maken plaats voor Search & Rescue, Cranked, Blitz en Hunted. Voor sommige hardcore fans is het een afknapper, voor de alledaagse speler de innovatie die nodig was om de Call of Duty multiplayer te redden. Hoe de game zich gaat ontwikkelen in de komende maanden is nog even afwachten, maar na de eersten uurtjes zijn er al een aantal zaken die gelijk opvallen.

3, 2, 1, BOOM!
De nieuwe gamemode die er meteen uit knalt is Cranked. Schiet iemand neer, en word Cranked. Een speler die Cranked is beweegt sneller, wat betekend dat het moeilijker wordt voor de tegenstander om hem neer te schieten. Voor degene die Cranked is begint de uitdaging pas. Deze krijgt 30 seconden om het eerstvolgende doelwit uit te schaken. Lukt dit hem niet? Dan explodeert de cranked speler. Campers zijn hierdoor verleden tijd en deze spelvorm zorgt voor een goede dosis adrenaline. Het team wat als eerst bij de 100 kills is wint. Helaas zorgt dit er voor dat een potje Cranked vaak niet veel langer dan vijf minuten duurt.

Wat opvalt is het missen van een spelmodus waarbij tactisch samenspel de sleutel is naar de overwinning. In plaats daarvan lijken meerdere nieuwe spelvormen sterk op een variant van Team Deathmatch. Zo ook Hunted en Grind: spelers starten bij Hunted met een pistool en wapens zijn alleen te krijgen uit wapenkratten die als ‘care package’ over het level worden verspreid. Wapens kunnen uiteenlopen van machinegeweren tot snipers en bazooka’s. Het  team met de meeste kills wint. Grind is een variant op Kill Confirmed waar de dog tags nu niet meteen tellen als punt voor het team, maar eerst naar een bepaald punt gebracht moeten worden. De originele Kill Confirmed zit ook nog steeds in het spel. De dog tags hebben nog een rol in Search & Rescue. Dit is het Search & Destroy dat we al lange tijd kennen, maar voor het definitief uitschakelen van een tegenstander moet eerst de achtergelaten dog tag worden opgepakt. Teamgenoten kunnen dog tags van medespelers oprapen om ze zo weer te laten spawnen in de huidige ronde.

Balans
Een multiplayer staat of valt bij balans. Is de balans in de grootte van de maps, de hoeveelheid killstreaks of de kracht van verschillende wapens niet goed dan kan dit de complete spelervaring verpesten. De multiplayer van Ghost kampt op dit moment nog met wat balanceringsproblemen. Zo zijn sommige wapens, waaronder de MSBS-assault rifle, veel te sterk. Spelers gaan relatief snel dood, wat geen probleem zou zijn mits dat de wapens hier op afgestemd worden. De wapens hebben allemaal een extreem hoge precisie, wat het makkelijk maakt om van grote afstanden iemand uit te schakelen. Aan het begin van een potje zijn de spawnpoints goed op orde. Naarmate de game vordert worden deze echter wat rommelig. De slecht gekozen spawnpoints zorgen voor frustratie bij de speler en bederven de complete spelervaring.

Grote map Call of Duty Ghost

Naast wat nieuwe killstreak-beloningen zoals bijvoorbeeld Riley, een gevechtshond, valt het op dat het luchtruim rustiger is geworden. Het luchtruim mag dan wat rustiger zijn, de killstreaks zijn nog steeds te behalen door middel van punten, waardoor het erg makkelijk is om snel een killstreak te krijgen. Het balans van de killstreaks is misschien nog niet optimaal, maar het creëert in ieder geval minder chaos waardoor de individuele kwaliteit van de speler beter tot zijn recht komt.

Het vorig jaar verschenen Black Ops II kende een vernieuwd create-a-class systeem wat erg goed werkte. Bij Call of Duty Ghosts is dit nogmaals op de schop genomen. Door punten te verdienen is het mogelijk om wapens en attachment te kopen zonder dat er een bepaalt level voor nodig is. Het unlocken van Perks gaat wel in stappen en zijn bij een hoger level pas beschikbaar. In het begin lijken de mogelijkheden extreem veel, maar het geeft wel de mogelijkheid om precies de juiste wapenset samen te stellen. Ook is het mogelijk om een eigen clan te starten en vervolgens omhoog te klimmen in de leaderboards. Of dit gaat werken is nog even afwachten maar hier zit zeker potentie in. De leaderboards kennen wel wat slordigheidsfoutjes want deze waren op de dag van release al gehackt. De samenwerking tussen Treyarch  en Ininity Ward blijkt nog altijd uitgesloten. De goede punten van Black Ops II zijn weggelaten en hier is te weinig vernieuwends voor terug gekomen.