Recensie: Borderlands: The Pre-Sequel
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

Borderlands 2 was een groot succes en daar hopen ze met The Pre-Sequel op mee te liften. Helaas wordt het gehoopte succes niet volledig behaalt. Er zijn wat nieuwtjes toegevoegd aan de wapens en de omgeving waar het afspeelt. De mogelijkheid om met Claptrap te kunnen spelen is misschien nog wel de grootste verandering. Helaas bieden de vernieuwde elementen te weinig om er een echte interessante game van te maken.

De Borderlands-serie bestond voorheen uit twee delen, waarbij voornamelijk het tweede deel een groot succes was. Inmiddels is dit ruim twee jaar geleden, waarop 2K Games vond dat het tijd was voor een nieuwe Borderlands-game. In tegenstelling tot de voorgaande delen is Borderlands: The pre-sequel niet ontwikkeld door Gearbox, maar door 2K Australia. Kunnen zij het succes van Gearbox evenaren?

Het verhaal van Borderlands: The Pre-Sequel speelt, zoals de titel al aangeeft, tussen het eerste en het tweede deel af. In deze Pre-Sequel kom je (speelbare) personages tegen die je voornamelijk kent uit Borderlands 2. We hebben het hier dan over een aantal ‘Vault Hunters’ en over Handsome Jack, de ultieme slechterik uit Borderlands 2. De spelers die Borderlands 2 hebben gespeeld, kennen deze personages en weten dat er in het verhaal het een en ander zal gebeuren dat hun lot bepaald. In The Pre-Sequel ga je aan de slag met één van vier Vaulthunters en neem je het op voor Handsome Jack die in flinke moeilijkheden verkeerd. Terwijl zijn ruimtestation wordt overgenomen, word jij gelanceerd naar Elpis, de maan van planeet Pandora waar de eerste twee delen zich afspeelden. Hier zet je je trip voort en ervaar je hoe Handsome Jack steeds machtiger wordt en uitgroeit tot de man die we kennen uit Borderlands 2.

Elpis

Zorgt voor een andere speelstijl

Eenmaal op Elpis aangekomen merk je al gauw dat je ergens in de ruimte bent. De zwaartekracht is verdwenen en zuurstof is ver te zoeken. Gaandeweg zal je wel worden voorzien van zuurstofmaskers, echter is deze zuurstof niet onbeperkt. Je zult hierbij dus niet alleen je vijanden in de gaten moeten houden, maar ook je zuurstofgehalte. Bij een lege zuurstoftank zal je deze gauw moeten vullen op aangegeven locaties, anders moet je dit met je leven bekopen. Het zuurstofmasker geeft wat extra dimensie en vraagt wat meer oplettendheid van de speler, maar biedt weinig meerwaarde aan je personage. Ook de verdwenen zwaartekracht biedt meer dimensie aan het spel. Er kunnen flinke sprongen gemaakt worden over het kraterachtige landschap. Eenmaal in het bezit van een gevulde zuurstoftank kun je deze wel gebruiken als een soort jetpack voor een extra boost tijdens je sprong. Door deze “kleine” verandering zul je Borderlands op een andere manier spelen omdat je nu eerder gebruik zult maken van verkorte routes, omdat je nu verder en hoger kunt springen.

Daarnaast is Elpis voorzien van een echt maanlandschap met hier en daar een lavarivier en een ruimtestation. Ook de vijanden zijn anders dan je bent gewent uit eerdere delen. De “mens-achtige” vijanden zijn ook voorzien van zuurstofmaskers, welke met een goed gemikt schot ervoor zorgt dat ze extra schade toegericht krijgen omdat ze geen zuurstof meer hebben, ze zullen langzaam sterven. Daarnaast zijn er veel roofdieren en buitenaards gespuis waarvoor je zult moeten uitkijken of moet vernietigen. Door het open landschap van de maan is er weinig ruimte om te schuilen. Zo kun je zo nu en dan achter een uitgestoken rotspunt schuilen, maar daar houdt het al gauw mee op. Je zult steeds meer in de aanval spelen en ook merken dat je meer geraakt wordt. Een afwachtende speelstijl heeft hierbij dus weinig nut. Je kunt overigens wel gebruik maken van de ontbrekende zwaartekracht. Door een sierlijke zweefsprong kun je kogels ontwijken en de vijand uitschakelen. Dit zorgt voor een andere speelstijl dan zoals we die kennen uit voorgaande delen simpelweg omdat het allemaal wat trager aanvoelt.

blps1

Vernieuwingen

Op een bestaande formule

Net als in de eerdere delen kun je ook nu kiezen uit vier verschillende Vaulthunters. Elke Vaulthunter heeft zijn eigen specifieke kracht en andere speelstijl. Zo kan het dus zomaar zijn dat je met een personage gaat spelen wat helemaal niet in jou straatje past. Drie van de vier Vaulthunters zijn bekende personages uit eerdere delen. Er is één nieuw personage beschikbaar, welke gebruik maakt van een schild en deze net als Captain America naar een vijand kan werpen. Het schild beschermt haar ook tegen rondvliegende kogels. De grootste verandering is toch wel dat Claptrap, de eigenaardige irritante robot, nu een speelbaar personage is geworden. Claptrap beschikt over Vaulthunter.exe die na activering een willekeurige boost geeft. Zo kun je bijvoorbeeld voor korte tijd gelijktijdig gebruik maken van twee pistolen of je veranderd in een piratenschip en bekogelt de vijand met je kanonnen. Door zijn gevarieerde eigenschappen werkt hij prima wanneer je in groepsverband speelt, omdat hij in elk opzicht zijn steentje kan bijdragen.

Naast de personages zijn er ook weer ontiegelijk veel wapens beschikbaar. Er zijn wapens in alle vormen en maten. Van een pistool met brandende kogels, tot een jachtgeweer met exploderende munitie. Dit soort wapens waren in eerdere delen ook beschikbaar, echter hebben ze er nu wat variaties aan toegevoegd. Zo zijn er wapens toegevoegd die een laserstraal afvuren of cryo-kogels. Met voldoende kogels zullen je vijanden bevriezen en zelfs uit elkaar spatten. Deze nieuwe toevoeging aan de wapens in de Borderland-games is nieuw en verfrissend en geeft wat afwisseling ten opzichte van de andere wapens. Daarnaast zijn sommige wapens sterker tegen bepaalde vijanden omdat ze bijvoorbeeld gevoelig zijn voor vuur.

blps2

Eentonig en veel fouten

Beïnvloeden speelplezier

Borderlands 2 was een groot succes en heeft daarna ook nog vele uitbreidingen gehad, welke ook goed ontvangen werden. Het spelen van Borderlands: The Pre-Sequel voelt vertrouwd aan, misschien zelfs iets té vertrouwd. Hoewel het in een nieuwe omgeving afspeelt, voelt de complete game meer aan als een grote uitbreiding voor Borderlands 2. Het lijkt te veel op elkaar waardoor kleine veranderingen niet het effect geven dat je echt een compleet nieuwe game speelt.

Daarnaast barst de game van de fouten. Het komt regelmatig voor dat je vijanden tot aan hun nek door de grond zakken en dan plotseling in de lucht zweven. Ook tijdens de opdrachten, wanneer je met een computergestuurde speler mee moet lopen die bijvoorbeeld een deur moet openen, verloopt dat niet zonder problemen. Zo komt het regelmatig voor dat het computergestuurde personage steeds rondjes blijft lopen of zelfs helemaal terugloopt naar het begin. Alleen het herstarten van het spel biedt hierbij een oplossing. Dit is niet echt bevordelijk voor het speelplezier. Voor vele gamers is een goede gameplay belangrijker dan goede graphics. Hier zal de game het ook echt van moeten hebben, gezien de game grafisch gezien geen hoogtepunt is. De game mag dan wel ontwikkeld zijn op een oudere generatie consoles, maar zelfs voor die oudere generatie is het ondermaats. Het ziet er allemaal wat blokkig en niet afgewerkt uit. Wellicht zal die bij het volgende deel op de huidige generatie consoles stukke beter zijn.