Recensie: Pokémon Omega Ruby & Alpha Sapphire

Pokémon Omega Ruby en Alpha Sapphire zijn misschien wel de beste remakes ooit. De game zit vol met nieuwe toevoegingen en volgt duidelijk de stijl van Pokémon X/Y, maar is toch te allen tijden herkenbaar. Hierdoor is de game leuk voor mensen die nieuw zijn bij de serie, maar vooral voor degenen die elf jaar geleden de originele speelden een nostalgisch avontuur.

Een van de meest succesvolle gamefranchises gaat terug naar het verleden. Voor de nieuwste generatie zal het moeilijk te bevatten zijn, maar vroeger waren er in wachtkamers of het openbaar vervoer nog geen voorzieningen zoals mobiel internet of zelfs wifi beschikbaar. Met een beetje mazzel had je een mobieltje met Snake of was je gezegend met een Gameboy. Vele uren heb ik als kind op deze manier besteed aan het spelen van de diverse Pokémon-spellen. De laatste varianten, Pokémon Omega Ruby & Alpha Sapphire (ΩR/ΑS), zijn remakes van Pokémon Ruby & Sapphire uit 2003. Een periode waarin veel van de huidige Pokémonfans misschien nog niet eens geboren waren. Gelukkig zijn de spellen erg leuk voor zowel nieuwe als terugkerende spelers.

Nieuw

En toch vertrouwd

Voor iemand die de orginele game met veel plezier heeft gespeeld, brengt de terugkeer naar de Hoenn-regio een feest van herkenning. Ontwikkelaar Gamefreak stak vorig jaar de Pokémon-formule in een nieuw jasje met de komst van Pokémon X & Y, het debuut van de serie op de Nintendo 3DS. ΩR/ΑS lijken in veel opzichten erg op deze titels, maar de remakes hebben nog genoeg nieuws te bieden. Er wordt een goede brug geslagen tussen oud en nieuw en de game zal hiermee zowel jong als oud aanspreken. Vanzelfspekend keert het (semi) 3D-perspectief uit X/Y terug, maar de omgevingen uit Ruby/Sapphire blijven onbetwist herkenbaar. Een paar locaties zijn gewijzigd, zo zijn er meer geheime plekken aanwezig die verkent kunnen worden en zijn sommige omgevingen een stuk groter geworden. Ook zijn er een aantal weinig subtiele verwijzingen naar het Gameboy Advance-tijdperk. Zo begint het spel met exact hetzelfde beeld als het origineel, totdat dit uitzoomt en blijkt dat de speler dit ziet op een ingame-scherm. Ook de meest opvallende nieuwe toevoeging, de zogeheten Dexnav, verwijst visueel overduidelijk naar de GBA.

Pokemon Ruby Sapphire Vergelijking

Het onderste scherm

Meer functies

Het onderste scherm van de 3DS speelt ook dit deel weer een grote rol. De nieuwe functies uit X/Y, zoals Super Training en Pokémon Amie, zijn nu allemaal onder de noemer ‘PokéNav Plus‘ gebracht. Voor de doorgewinterde Pokémonfan zal vooral het DexNav-onderdeel een verrassende toevoeging zijn. Via dit systeem is het mogelijk om (in GBA-layout) te zien welke Pokémon in een bepaalde omgeving voorkomen. Op sommige momenten steken zeldzame Pokémon hun staart of oren boven het gras uit. Door deze voorzichtig te benaderen met het nieuwe sluipsysteem, door de circle pad voorzichtig te bewegen, kunnen Pokémon met speciale aanvallen of eigenschappen worden gevangen. Het geeft een leuke draai aan het zoeken naar Pokémon, wat eigenlijk al meer dan vijftien jaar onveranderd was. Hierdoor zijn er meer manieren dan ooit om de very best te worden.

Pokemon Dexnav

Het bovenste scherm

meer immersie

Dit alles demonstreert goed de invloed die de 3DS-techniek heeft op het tijdloze Pokémonconcept. Zowel het verhaal als de omgeving komen beter dan ooit tot hun recht op het bovenste 3DS-scherm. Zo wisselt het camerastandpunt vaak en wordt bijvoorbeeld de schurk, de leider van Team Magma/Aqua (afhankelijk van versie), geïntroduceerd met een bombastische soundtrack waar Star Wars nog u tegen kan zeggen. De van oorsprong erg statische franchise is hierdoor dynamischer dan ooit. Voor het eerst in de serie kan er zelfs over de omgeving worden gevlogen, hoewel de opzet hiervan simpel lijkt, brengt het een hele nieuwe manier om de vertrouwde omgeving te verkennen. Na het uitspelen van de reguliere game kan op deze manier zelfs een enorme hoeveelheid legendarische Pokémon uit de voorgaande games worden gevangen, in combinatie met een extra verhaallijn genaamd ‘Delta Episode’ bieden ΩR en ΑS heel wat uren speelplezier.

Pokemon