Star Wars: Episode VII – The Force Awakens

The Force Awakens brengt de serie weer terug op een vertrouwd niveau. Oud en nieuw komen samen in de beste Star Wars-film sinds The Empire Strikes Back, al voelt alles net iets te bekend aan.

Star Wars: The Force Awakens is nu verkrijgbaar als DVD, Blu-Ray en Blu-Ray Steelbook.

Na jarenlange speculaties en hooggespannen verwachtingen keerde Star Wars in 2015 eindelijk terug op het witte doek. De gigantische hype voor deze zevende episode deed nog het meeste denken aan de release van Episode I: The Phantom Menace in 1999, toen bedenker George Lucas de serie na zestien jaar teleurstellend liet terugkeren. De fans zaten destijds niet te wachten op een overvloed aan (slechte) computereffecten en herkenden hun geliefde filmreeks amper terug. Inmiddels heeft George zijn bedrijf Lucasfilm verkocht aan Disney en ligt de regie van The Force Awakens in handen van J.J. Abrams, die meerdere malen heeft benadrukt terug te zullen keren naar de vertrouwde Star Wars-waarden.

De marketingcampagne blonk uit in eenvoud; er werden geen grote spoilers weggegeven maar wel een hoop vragen gecreëerd. Een bewonderenswaardige werkwijze die het koesteren waard is.

Zonder details te verklappen kunnen we zeggen dat Episode VII draait om nieuwelingen Rey (Daisy Ridley), Finn (John Boyega), Poe Dameron (Oscar Isaac), Maz Kanata (Lupita Nyong’o), Kylo Ren (Adam Driver), Captain Phasma (Gwendoline Christie), General Hux (Domhnall Gleeson) en Supreme Leader Snoke (Andy Serkis). Verder zit de film vol met oude bekenden, zoals het geliefde duo Han Solo (Harrison Ford) en Chewbacca (Peter Mayhew), Princes Leia (Carrie Fisher) en dat andere geliefde duo R2-D2 (Kenny Baker) en C-3PO (Anthony Daniels).

Het is de filmmakers zeker gelukt om de oude glorie te herstellen. Uiteraard bevat de film nog zat computereffecten (tenzij de acteurs echt in ruimteschepen rondvlogen), maar deze zijn nooit echt storend aanwezig. Fans van het eerste uur zullen hun lieveling eindelijk weer recht in de ogen aan kunnen kijken.

Zo weten de overwegend onervaren castleden goed te overtuigen. Oscar Isaac, John Boyega en vooral Daisy Ridley dragen de film terwijl Adam Driver, Gwendoline Christie, Domhnall Gleeson en Andy Serkis geduchte tegenstanders zijn.
Ridley is sterk en heldhaftig terwijl John Boyega voor de nodige humor zorgt. De nieuwkomers doen zeker niet onder voor de bekendere gezichten. Wat opvalt is hoeveel plezier Harrison Ford in zijn rol lijkt te hebben, een wereld van verschil vergeleken met zijn terugkeer naar de rol van Indiana Jones in Kingdom of the Crystal Skull. Darth Vader is een van de bekendste filmschurken en Kylo Ren is een waardig opvolger. Adam Driver maakt zijn personage menselijk, zonder aan dreiging te verliezen. Verder verrast Domhnall Gleeson met zijn door en door slechte Nazi-esque generaal. Andy Serkis en Gwendoline Christie komen helaas niet genoeg aan bod om een echte indruk te maken, al is de gedaante van Serkis behoorlijk intimiderend.

J.J. Abrams levert een sterke film af, vele malen beter dan zijn beide Star Trek-films. Vooral vanwege de gigantische hype is het mooi om te zien dat de film aan de verwachtingen voldoet. De regisseur laat zijn gebruikelijke stijl minder naar voren komen en heeft van The Force Awakens een klassieke Star Wars-film gemaakt.

Toch voelt het soms allemaal net wat te bekend. De film heeft duidelijke parallellen met de originele Star Wars (Episode IV: A New Hope) en neemt weinig risico. De vele verwijzingen voelen soms wat geforceerd (geen woordspeling) en zorgen samen met de vele actiescènes voor een wat rommelig geheel. De film opent sterk, al zijn de dialogen in het begin soms wat houterig, maar vervalt later in een herhalend patroon van verwijzingen en actiescènes. Toch is Episode VII: The Force Awakens zonder twijfel de beste Star Wars-film sinds Episode V: The Empire Strikes Back. Wij kijken alvast uit naar Episode VIII.