War Dogs

De avonturen van Jonah Hill en Miles Teller als wapenhandelaren zijn vermakelijk en stijlvol gebracht. Toch slaat regisseur Todd Phillips iets te ver door in zijn stilering, waardoor de film soms overkomt als een pretentieuze Scorsese-imitatie.

War Dogs is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Todd Phillips brak door met de komedie Old School en had vervolgens veel succes met de komedie The Hangover. Toen The Hangover 3 verscheen was de serie meer veranderd in een misdaadfilm en die gedachte lijkt Phillips met War Dogs te omarmen. Deze komische misdaadfilm is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van twee jonge wapenhandelaren.

Na verschillende banen te hebben gehad is David Packouz (Miles Teller) werkzaam als masseur voor de rijken. Maar dan loopt hij zijn oude klasgenoot Efraim Diveroli (Jonah Hill) tegen het lijf. Efraim blijkt succesvol wapenhandelaar te zijn en ziet David graag zijn partner worden. De zaken lopen aanvankelijk zeer voorspoedig en het tweetal verdient veel geld. Maar wanneer hun bedrijf een absurd grote order binnensleept, zullen ze met de duistere Henry Girard (Bradley Cooper) in zee moeten gaan om alles tot een goed einde te brengen

Todd Phillips (The Hangover) heeft met War Dogs duidelijk geprobeert om een Scorsese-achtige film te maken; een waargebeurd verhaal over criminelen met een komisch sausje en Jonah Hill in een van de hoofdrollen, eigenlijk is het net The Wolf of Wall Street. De film is hevig gestileerd, bijvoorbeeld door een opdeling in hoofdstukken die elk met een citaat worden aangekondigd. Toch is het vooral de muziekkeuzes die erg Scorsese aanvoelen, hoewel ze in deze film allemaal erg voorspelbaar zijn. Deze stijlkeuzes maken War Dogs fris en vermakelijk, maar het resultaat valt zeker niet te verwarren met werk van de grootmeester. Toch heeft Phillips een sterke prestatie neergezet; War Dogs is een van zijn beste films tot nu toe.

De balans tussen komedie en drama is sterk en laat Miles Teller (Whiplash) en Jonah Hill (21 Jump Street) hun ervaring in beide vakgebieden uitgebreid tentoonstellen. Eigenlijk gaat de film vooral ten onder aan zijn eigen ambitites; de aanwezige stillering komt op momenten pretentieus over en gaat hierdoor wat irriteren. Ook is het moeilijk om je in het verhaal te verliezen als de stijl je er continu aan herinnert dat je naar iets gefabriceerds zit te kijken. Eigenlijk is dat vooral jammer; het verhaal is namelijk wel heel interessant.